בענף הבניה חוגגים את הורדת הריבית: "החלטה בעלת אפקט פסיכולוגי שתעודד את השוק"

ברכות מקיר לקיר על החלטת בנק ישראל על הפחתת הריבית ב-0.25%. נשיא התאחדות הקבלנים: "צעד נכון ומתבקש שיקל מעט על המגזר העסקי וענף הבנייה". בדיקת רשת המשכנתאות דרכנו: ההחלטה תוזיל עלות משכנתה ממוצעת בכ-20 אלף ש"ח

שיתוף הכתבה
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו (כפיר סיון)נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו (כפיר סיון)

החלטתה הדרמטית של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להפחית את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%, מכה הערב גלים בקהילה הכלכלית כולה וכמובן גם בקהילת הנדל"ן, שבה מקווים כי מדובר בצעד הראשון בדרך להתאוששות הענף, אשר ספג בשנה האחרונה מכה אחר מכה.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, ברך ואמר כי "ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית היא צעד נכון ומתבקש שיקל מעט על המגזר העסקי בכלל ועל הענף הבנייה בפרט. זינוק הריבית של השנה האחרונה הכניס את ענף שלנו למשבר שהפך לקשה הרבה יותר מאז תחילת המלחמה. אנחנו בטוחים כי הנגיד ער להשפעה המסוכנת של המשבר הזה על המגזר הפיננסי והמשק כולו, וימשיך להיות עם היד על הדופק כדי לענות על הצרכים של המשק בהתאם להתפתחות האינפלציה ולקשיים הייחודיים שתקופה הנוכחית יוצרת".

יעקב ניצן, שותף ומנכ"ל חברת רובי קפיטל המתמחה במימון והשקעות בנדל"ן, אמר כי מדובר בבשורה חשובה הן לנוטלי המשכנתאות והן ליזמי הנדל"ן: "מעבר להקלה בעלויות המימון העכשוויות הרי שהורדת הריבית היום מעידה על שינוי מגמה שרוכשי הדירות המתינו לה חודשים רבים וייתכן שכעת, למרות המלחמה, אנו נשוב ונראה נהירה מחודשת של רוכשים בחזרה לשוק. העלייה בביקושים כתוצאה מהשינוי בסביבת הריבית יחד עם הירידה העתידית בהיצע הדירות, שבאה היום לידי ביטוי גם בדוחות של רשות מקרקעי ישראל , שהעידו על הירידה החדה בשיווק קרקעות, עשויים להביא בהמשך לעלייה מחודשת במחירי הדירות. כפי שאמרתי בעבר, המפתח של שוק הנדל"ן נמצא בידיים של נגיד בנק ישראל ואני שמח לראות שהוא עשה היום צעד ראשון שיסייע להבראת ענף הנדל"ן".

מאור אוחנה, כלכלן ומנכ"ל "דרכנו" רשת ייעוץ משכנתאות (מקבוצת ארי מגורים) מציין כי מדובר בבשורה טובה לבעלי המשכנתאות ולמהלך שיעורר את שוק הנדל"ן באופן מיידי. על פי בדיקה שביצעה הרשת, משמעות ההפחתה ב-0.25%, היא שההחזרים החודשיים בגין משכנתה ממוצעת בהיקף של כמיליון שקלים לתקופה בת 30 שנה ירדו  בכ-55 שקלים לחודש בהשוואה להיום, וכי ההלוואה כולה תוזל בכ-20,000 אלף שקלים לכל התקופה. (בהנחה כי שליש מההלוואה במסלול ריבית פריים שלגביו חלה הירידה בהחזרים). לדבריו, "מעבר לירידה בהחזר החודשי הרי שלהחלטה אפקט פסיכולוגי והיא עשויה לעודד את שוק הנדל"ן ולהגדיל את הביקושים לדירות לאור ההערכות שאנחנו עומדים בפני סדרה של הורדות ריבית בהמשך".

"מקווים להמשך ירידת ריבית לאורך 2024"

עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, מסרה בעקבות ההחלטה: ״בנק ישראל החליט להיות קשוב לציבור ולהוריד את הריבית במשק ב-0.25% כבר בהצהרת הריבית הראשונה של שנת 2024. כזכור בחודש אפריל 2022 החל בנק ישראל בהעלאה הדרגתית של הריבית  אשר הגיעה לשיאה במאי 2023. בעקבות זה החזרי המשכנתאות עלו בצורה משמעותית כמו גם הריביות על המינוס והריביות על ההלוואות הבנקאיות. הדבר הקשה מאוד על ציבור נוטלי המשכנתאות, ומשפחות רבות לא עמדו בנטל ההחזרים החודשיים שעלו בצורה משמעותית. מלחמת 'חרבות ברזל' יצרה קושי נוסף עבור הציבור כיוון שרבים הוצאו לחל"ת ומילואים. ההאטה במשק גרמה לירידה בפעילות העסקית בכל רחבי הארץ. כעת בעקבות התחזקות השקל והתמתנות האינפלציה בישראל ובארצות הברית, התחזקה התשתית שאפשרה לבנק ישראל להתחיל בתהליך של הורדת הריבית".

עוד אמרה סבינצר כי "התקווה היא שהורדת הריבית תימשך לאורך שנת 2024 ותקל על הציבור את החזרי המשכנתאות וההלוואות. רצוי שהורדת הריבית תגיע עם פתרונות נוספים עבור הזוגות אשר זוהי רכישה של  דירה ראשונה עבורם. הנ"ל יסייע גם לקבלנים ולמוכרי הדירות שנתקלים בקשיים בעקבות המצב בישראל״.

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים דרא שיווק נדל"ן אומר כי "לאור הירידה בקצב האינפלציה, ולאחר חמש פעמים רצופות שנגיד בנק ישראל בחר להשאיר את הריבית על 4.75%, כפי שצפינו, הנגיד החליט לבצע תפנית מוניטורית והודיע על הורדת ריבית בשיעור של 0.25%. אנחנו בהחלט מברכים על ההחלטה החשובה הזו ומצפים להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. המלחמה פגעה קשות במגזר העסקי ובמשקי הבית, הורדת הריבית הכרחית לעידוד העסקים  באופן כללי ולענף הנדל"ן  באופן ספציפי בשל המינוף הגבוה הן של יזמים והן של נוטלי משכנתאות. הורדת הריבית קריטית להתעוררות שוק הנדל"ן ואני צופה שהיא תתרום באופן משמעותי לירידת רוכשים מהגדר ולעלייה במספר העסקאות לרכישת דירות".

"שוק הנדל"ן הופך היום תקליט"

אוהד אסרף, מנכ"ל ארי מגורים לשיווק נדל"ן: "שוק הנדל"ן הופך היום את התקליט. רוכשי הדירות המתינו להורדת הריבית כי היא מסמנת עבורם שינוי מגמה, ומעניקה להם ביטחון רב יותר ברכישת דירות בידיעה שמכאן ההחזרים החודשיים של המשכנתא לא יעלו וככל הנראה ואולי אף ימשיכו לרדת. חשנו בשבועות האחרונים עלייה בביקושים בעיקר מצד משקיעים שזיהו את ההזדמנויות שיש היום בשוק, אני מאמין שעכשיו ובאופן הדרגתי נראה גם את הקהל הרחב חוזר בזהירות למשרד המכירות".

דוד אזולאי, בעלי קבוצת הייזום והבנייה דוד אזולאי, אמר כי ״ההחלטה להוריד את הריבית ברבע אחוז נותנת זריקת מרץ ועידוד למשק הישראלי ולענף הנדל״ן בפרט. אני נוטה להאמין שזה איתות ראשון שלבנק ישראל להמשך הורדות ריבית בהמשך השנה.

"ענף הנדל״ן שנעצר לחלוטין ב7 לאוקטובר, החל להתאושש בחודש האחרון ואתרים רבים חזרו לפעילות כמעט מלאה. אני מאמין שנתחיל לראות זוגות ומשפחות שישבו על הגדר חוזרים לשוק ומנצלים את הריבית הורדת הריבית לרכוש דירה משלהם. גם המשקיעים שנמנענו מלהיכנס לשוק מזהים כעת הזדמנות לחזור במחירים  נוחים כי בשנת 2024 אני צופה שנראה עליית מחירים חדה במחירי הדיור״.

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, ברך אף הוא ואמר כי "תהליך הפחתת הריבית במשק לאורך השנה הוא צעד מתבקש ובלתי נמנע. טוב עשה בנק ישראל כאשר החל בו כבר כעת. צעד זה יקטין את החשש מכניסת המשק הישראלי למיתון. ההאטה במשק הישראלי בעיצומה ויותר עסקים חווים ירידה בביקוש, כאשר אי הודאות בהתייחס לפעילות הכלכלית בעתיד, גבוהה. הפחתת הריבית תסייע למאות אלפי בעלי עסקים ומשקי בית בהפחתת עלויות המימון והחזרי הלוואות שלקחו״.

עוד אמר כי ״אנו נמצאים במגמה מתמשכת של הפחתת האינפלציה במשק, כאשר מרכיב הצריכה הפרטית מצטמצם, וההאטה החריפה במשק צפויה להימשך פרק זמן ארוך יחסית. נוכח מציאות זו הפחתת הריבית הכרחית בכדי למנוע פשיטות רגל וקריסה בקרב אלפי עסקים קטנים, תוך סכנת פגיעה משמעותית בכלכלה, גדולה בהרבה מזו שאנו עדים לה כיום".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלראול סרוגודרור אוהב ציוןבנק ישראלמאור אוחנהדרכנו ייעוץ משכנתאותהתאחדות הקבלניםאורי גרינפלדיוסי אלקובי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...