שנה טובה לרוכשי הדירות: בנק ישראל הפחית את הריבית ב-0.25% ל-4.5%

ביומה הראשון של 2024 החליטה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על הפחתת ריבית. מדובר בהורדת ריבית ראשונה מאז אפריל 2020, שבאה לאחר רצף של 10 העלאות ריבית בין אפריל 22 ליוני 23. בנק ישראל: "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (שגרירות ארה"ב בישראל, ויקימדיה) נגיד בנק ישראל אמיר ירון (שגרירות ארה"ב בישראל, ויקימדיה)

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. זוהי הורדת ריבית ראשונה מאז אפריל 2020, שבאה לאחר שהחל מאפריל 22 החל בנק ישראל בסדרה של עשר העלאות ריבית רצופות, אשר הביאו אותה מרמה כמעט אפסית של 0.1%, לרמה של 4.75%.

במסיבת העיתונאים שכונסה בעקבות החלטת הריבית אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון: "לכלכלה הישראלית ישנם יסודות איתנים ונקודת הפתיחה הכלכלית בה נכנסנו למלחמה הייתה חיובית. יחס החוב לתוצר, אחד המדדים החשובים לחוסן של הכלכלה, ירד חזרה לסביבת 60%, הגרעון החזוי בתקציב היה נמוך, שיעור אבטלה נמוך, ותחזית הצמיחה הייתה מעודדת, ודאי בראיה בינלאומית".

עם זאת אמר ירון כי "ההשלכות הכלכליות של המלחמה רחבות ומשמעותיות ויש להן השפעה על כלל הפעילות המשקית. דיוני הוועדה המוניטרית שהתקיימו ביומיים האחרונים התמקדו בהשפעות הכלכליות של המלחמה. הוועדה המוניטרית ניתחה את התהליכים השונים ואת השפעתם על הפעילות הכלכלית ועל האינפלציה, ובתום הדיונים החליטה הוועדה להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית".

בהחלטת הריבית שפרסם הבנק נכתב: "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית".

עוד נכתב כי "מדינת ישראל מצויה במלחמה זה 3 חודשים. מעבר להשפעות הבטחוניות של המלחמה, למלחמה ישנן השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. האינדיקטורים לפעילות הכלכלית מצביעים על שיפור הדרגתי בפעילות, זאת לאחר התכווצות משמעותית בפעילות העסקית עם פרוץ המלחמה. התנודתיות בשווקים התמתנה והשווקים הפיננסיים מתפקדים כיאות. מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות. יסודות הכלכלה הישראלית איתנים – והשכילה בעבר להתאושש מתקופות קשות. מפרוץ המלחמה, נקט בנק ישראל במגוון צעדי מדיניות לסיוע לציבור ולהתמודדות המשק עם השלכות המלחמה.

"קצב האינפלציה מוסיף לרדת תוך יציבות בציפיות האינפלציה המצויות בטווח היעד. מדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר 2023 ירד ב-0.3%. האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים התמתנה אך נותרה מעל הגבול העליון של היעד ועומדת על 3.3%... עם זאת עדיין קיימים מספר סיכונים להאצה אפשרית באינפלציה: השפעות המלחמה והתפתחותה על הפעילות במשק, פיחות בשקל וההתנהלות הפיסקלית".

"ההחלטה תביא כנראה לגל מחודש של עליות מחיר בשוק"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מסר בעקבות ההפחתה כי "ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית מאותתת על מידת האמונה של בנק ישראל בכך שהאינפלציה שעדיין נמצאת מעל הטווח העליון של היעד אכן בדרך למרכזו במהלך החודשים הקרובים. על פניו, מדובר בהערכות שנראות סבירות לחלוטין שכן עוד לפני המלחמה, וההאטה במשק בעקבותיה, האינפלציה היתה במגמת ירידה והצפי היה שבנק ישראל יוריד בכל מקרה את הריבית באמצע השנה.

"כעת, כשמגמת הריבית היא כלפי מטה, מצבו של הצרכן צפוי להשתפר מכיוון שהעלות החודשית של הלוואות כמו משכנתא או הלוואות לרכב תלך ותרד, מה שיותיר יותר כסף בכיס של משקי הבית. בנוסף, הירידה בעלויות המשכנתא מחד ועצירת הבניה מנגד, תביא כנראה לגל מחודש של עליות מחירים בשוק הנדל"ן בטווח הבינוני. נציין כי אם בשנה האחרונה הציבור הגדיל את היקף הפיקדונות בבנקים או בקרנות הכספיות, הרי שאלו יהפכו עם הזמן לפחות אטרקטיביים, מה שצפוי להמשיך לתת רוח גבית לשוקי ההון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלנגיד בנק ישראלמשכנתהאמיר ירוןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...