אלקטרה, דן ואלסטום השלימו הסגירה הפיננסית לביצוע הקו הירוק בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל

קונסורציום המממנים כולל את בנק ההשקעות האירופאי EIB וכן מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. ההסכמים כוללים העמדת מסגרות אשראי לטווחי זמן שונים עד לתום תקופת הזיכיון בפרויקט שהיא כ-25 שנים. הקו יעבור דרך ת"א בין ראשון לציון וחולון בדרום להרצליה בצפון, ויכלול 62 תחנות

שיתוף הכתבה
איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה (טל גבעוני) איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה (טל גבעוני)

אלקטרה ושותפותיה השלימו סגירה פיננסית לקו הירוק ברכבת הקלה בגוש דן בהיקף 6.5 מיליארד שקל. קבוצת אלקטרה מעדכנת היום (א') כי נחתמו שורה של הסכמים במסגרת הסגירה הפיננסית למימון הפרויקט. חברת טי. אם. טי, שבה שותפה אלקטרה (40.5%) יחד עם דן תחבורה וקונצרן אלסטום הבינלאומי, חתמה על הסכמי הפרויקט והמימון בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל בנוגע לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקת פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. 

הסכמי המימון נחתמו עם קונסורציום מממנים, הכולל את בנק ההשקעות האירופאי EIB וכן קונסורציום של מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. ההסכמים כוללים העמדת מסגרות אשראי לטווחי זמן שונים עד לתום תקופת הזיכיון בפרויקט שהיא כ-25 שנים, מתוכן 5 שנות הקמה ו-20 שנות תחזוקה. השותפות חתמה על הסכם הזיכיון עם נת"ע בשנה שעברה. 

המימון מורכב מהלוואות המענק ומהלוואה לזמן קצר, שתישא ריבית Euribor (יורו אינטרבנק - המשקף ממוצע ריביות בעסקאות של שורת בנקים וקרנות מימון באירופה) משתנה וריבית בנק ישראל, ולצד זאת הלוואות לטווח הארוך שיישאו ריבית קבועה בהתאם לריבית ה-Euroswap (מכשיר שמבוסס על מכירה וקניה של חוזי ריבית בין בנקים באירופה),  בתוספת מרווח של בין 2.7% ל-1.3% שנתי. כמו כן, במסגרת הסכמי המימון, יועמד לטי. אם. טי מימון נוסף, בהיקף של כ-500 מיליון שקל, לגישור סכומי ההון העצמי שעל טי. אם. טי להעמיד כחלק מתנאי הפרויקט. פרט להלוואת הגישור, הסכמי המימון הם בתנאי non-recourse (הבטוחה היחידה היא הנכס הנקנה).

מנכ"ל דן, אופיר קרני (יהונתן בלום)מנכ"ל דן, אופיר קרני (יהונתן בלום)

לצד הסכמי המימון, טי.אם. טי התקשרה בהסכמים נוספים לצורך ביצוע הפרויקט וביניהם הסכם לתכנון והקמת הפרויקט, בין היתר עם אלקטרה תשתיות, המשמשת כאחת מחברות קבלן ההקמה בהיקף של כ-2.7 מיליארד ש"ח וכן בהסכם תחזוקה עם חברה ייעודית שהוקמה לצורך תחזוקת הפרויקט, בה אלקטרה מחזיקה 20% מהמניות. סך ההכנסות הצפויות לזכיין לאורך תקופת כל תקופת הזיכיון מוערך ב-9 מיליארד שקל, מתוכם מענק הקמה שישולם לזכיין בסך כ-3.3 מיליארד שקל, על פי אבני דרך במהלך תקופת ההקמה של הפרויקט. 

הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר מתוכנן לעבור במרכז הארץ, עובר דרך תל אביב בין ראשון לציון וחולון בדרום להרצליה בצפון, כולל תחנות במרכזי התעסוקה של מערב הרצליה ובקרית עתידים בתל אביב. בסך הכל, מתוכנן הקו לכלול 62 תחנות, מתוכן 4 תת-קרקעיות, והוא יתפרס לאורך של כ-39 ק"מ, וצפוי לשרת כ-275 אלף נוסעים ביום. 

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה : "פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן הוא פרויקט לאומי מורכב ומשמעותי, והוא מביא לידי ביטוי את המנעד הרחב של יכולותיה הביצועיות והמקצועיות של קבוצת אלקטרה בע"מ, בהמשך ליישום אסטרטגיית החברה להעמיק פעילותה בעולמות התחבורה. השלמת הסגירה הפיננסית, הסוללת למעשה את הדרך לתחילת ביצוע עבודות ההקמה של הפרויקט, הינה ציון דרך חשוב, המבטא את האמון של המערכת הפיננסית בכלכלת ישראל וביכולת של אלקטרה ושותפותיה להוביל את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל".

מנכ"ל דן, אופיר קרני: "הרכבת הקלה היא מהפכה של ממש בתחבורה הציבורית בישראל. היא תסייע בהפחתת זיהום האוויר ותשדרג את איכות החיים של תושבי גוש דן ושל העובדים בו. דן, כחברה המובילה בעל ניסיון רב שנים בהפעלת תחבורה ציבורית מטרופולינית ובהקמה ובתפעול פרויקטים מורכבים להסעת המונים כגון פרויקט הנתיבים המהירים שהינו בשלב ההקמה ובנוסף זכתה רק לאחרונה בפרויקט הרכבת הקלה (קו כחול) בירושלים, גאה להוביל גם את הקו הירוק בתל אביב.

"דן אף מחזיקה במתקן ההתפלה בשורק שהינו הגדול בארץ (ומהגדולים בעולם). היכולות והניסיון של דן בהתמודדות במערכות הסעת המונים ובכלל בהקמת תשתיות והפעלתן יתרמו רבות לחברה ולקבוצה להקמת פרויקט איכותי המציב את צרכי ציבור המשתמשים בראש סדרי העדיפויות. ביחד עם שותפותינו ועם רוח גבית מהמממנים, נפעל להבאת בשורת תחבורה ציבורית חדשנית ומתקדמת, אשר מתופעלת בסטנדרט איכות בינלאומי, עבור תושבי מדינת ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עאלקטרהבנק הפועליםהרכבת הקלהגוש דןמזרחי טפחותדן תחבורה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...