"יום היסטורי לתושבי מפרץ חיפה": אושרה סופית תוכנית המתאר לפינוי בתי הזיקוק

תמ"א 75 המתפרשת על פני 45 אלף דונם בחיפה, נשר והקריות אושרה סופית ע"י ועדת השרים לענייני פנים. במסגרתה צפויות להיבנות 100-130 אלף יח"ד ומיליוני מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. מנכ"ל מנהל התכנון: "אישור התוכנית הופך את פינוי המפעלים ממפרץ חיפה לעובדה מוגמרת"

שיתוף הכתבה
הדמיית תמ"א 75 במפרץ חיפה (יער קורין אדריכלים)הדמיית תמ"א 75 במפרץ חיפה (יער קורין אדריכלים)

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי בראשות שר הפנים משה ארבל אישרה היום (ב') סופית את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה - תמ"א 75 ("שער המפרץ") שמטרתה לפנות את מפרץ חיפה מבתי הזיקוק והמפעלים המזהמים ולקדם עשרות אלפי יחידות דיור לצד מיליוני מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר, לצד מערכות תשתיות ותחבורה ציבורית. שטח התוכנית הוא 45 אלף דונמים, המתפרשים בשטחן המוניציפלי של חיפה, נשר והקריות.

התוכנית מקודמת בשיתוף מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י),והיא מתווה יצירת חיבור אורבני רציף בין הקריות לחיפה, וכוללת פרישה חדשה של ייעודי קרקע במפרץ למגורים, תעסוקה, פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים. אישור התוכנית מגיע לאחר הליך ארוך ומקיף במסגרתו הוצגו בדיוני הוועדה מספר חלופות ונבחנו ייעודי הקרקע העתידיים למתחמים המבונים בתוך שטח המפעלים וסביבתם. התוכנית נערכה על ידי "יעד אדריכלים ומתכנני ערים ונוף בע"מ", בניהול "יער קורין ניהול תכנון" ו"ברוך בורוכוב, חברת תוכן".

התוכניות המפורטות שיוקדמו מכח תוכנית המתאר יוכלו לכלול היקפים מוערכים של 100 עד 130 אלף יחידות דיור, כ-5.5 מיליוני מ"ר בנוי של שטחי תעסוקה, כ-4.4 מיליון מ"ר בנוי של מבני ציבור עבור מבני ציבור, כ-3 מיליון מ"ר עבור שטחי מסחר, 2,500 חדרי מלון ופארק מטרופוליני על שטח של 5,300 דונם שיישען על נחל הקישון ובהמשכו יתחבר לפארק מורד הקישון. אישור התוכניות המפורטות יאפשר להוציא לפועל את הכוונה לפנות את המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה.

"בשורה אמיתית שתחזק את חוסנו הכלכלי של מטרופולין חיפה"

מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח אמר בעקבות ההחלטה כי "אישור תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה הוא יום היסטורי למדינת ישראל בכלל ולתושבי מפרץ חיפה בפרט. לראשונה, המדינה שמה על השולחן חלופה תכנונית שתוציא את המפעלים הפטרוכימיים מהמפרץ. העובדה כי התוכנית שאושרה היום הופכת את פינוי המפעלים ממפרץ חיפה לעובדה מוגמרת. מדובר בתוכנית בעלת חשיבות לאומית למשק הישראלי, שתתרום לשיפור איכות חיי התושבים מטרופולין חיפה בכלל והעיר חיפה בפרט, ותיתן מענה להיצע יחידות דיור בתוך המרקם העירוני".

הדמיית תמ"א 75 במפרץ חיפה (יער קורין אדריכלים)הדמיית תמ"א 75 במפרץ חיפה (יער קורין אדריכלים)

מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י),יעקב קוינט: "אישורה של תכנית הדגל 'שער המפרץ' היא בשורה אמיתית שתחזק את חוסנו הכלכלי והחברתי של מטרופולין חיפה והצפון כולו. הקו המנחה הוא יצירת מרקם אורבני שוקק חיים המשלב מגורים, תעסוקה ושטחים פתוחים אשר כפועל יוצא, יוביל לשיפור איכות חייהם של התושבים והפחתה משמעותית של זיהום האוויר".

מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, רות אפריאט, אמרה כי "אישור תמ״א 75 הוא אבן דרך חשובה ביותר למימוש החזון למפרץ חיפה והפיכתו לאזור מטרופוליני מוביל הכולל שימושי מגורים, תעסוקה, פארקים ועוד. התוכנית תאפשר טיפול בזיהומים הקשים שנגרמו לאורך השנים כתוצאה מהמפעלים הקיימים באזור תוך מתן מענה לצרכים האנרגטיים של מדינת ישראל. רשות מקרקעי תמשיך בקידומן של התוכניות המפורטות והתוכניות למשק האנרגיה על מנת להוציא את החזון מן הכוח אל הפועל".

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן, אמר כי "לאחר שנים רבות בהן דובר על שינוי פני מפרץ חיפה לאור זיהום האוויר ולאור החלטות ממשלה רבות בנושא, ועדת השרים החליטה על אישור התוכנית שיש בה כדי להוביל שינוי משמעותי תוך העלאת רמת איכות החיים לטובת תושבי האזור, ותושבים חדשים שיגיעו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמנהל התכנוןרפי אלמליחינקי קוינטרות אפריאטמשה ארבלמפרץ חיפהתמ"א 75נתן אלנתןועדת השרים לענייני פנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...