לראשונה ניתן היתר לעד 6.5 קומות ליד החוף בנהריה: "העיר משנה את פניה"

מדובר בקו שני לחוף באזור שמאופיין בבנייה של 3 קומות וצמודי קרקע, שלאורך שנים הותר בו בינוי של עד 5.5 קומות. ועדת הערר המחוזית: "תפיסה התכנונית המשמרת בינוי נמוך בקו המערבי השתנתה בחלוף השנים לאור הנסיבות ובעיקר הצורך בהגדלת היצע מלאי יחידות הדיור שהפך ליעד לאומי"

שיתוף הכתבה
עו"ד נילי בן משה ידגר (אלעד ברנגה)עו"ד נילי בן משה ידגר (אלעד ברנגה)

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז הצפון, בראשות עו"ד נילי בן משה ידגר, אישרה בתחילת החודש לראשונה היתר לבינוי גבוה של עד 6.5 קומות בקרבת חוף הים בעיר נהריה. מדובר בקו שני לחוף, אזור שאופיין בעבר בבנייה של 3 קומות וצמודי קרקע, אשר לאורך שנים הותר בו בינוי של עד 5.5 קומות, כאשר החל מהקומה הרביעית תהיינה נסיגות בקווי הבניין. בהחלטתה, דחתה הוועדה ערר שהוגש בנושא על ידי תושב האזור.

"העיר משנה את פניה", נכתב בהחלטה. "התפיסה התכנונית המשמרת בינוי נמוך בקו המערבי, השתנתה בחלוף השנים לאור הנסיבות, המציאות ובהתאם לצרכים המשתנים, ובעיקרם הצורך בהגדלת היצע מלאי יחידות הדיור שהפך ליעד לאומי". 

את הפרוייקט נשוא הערר בונה חברת שכטר ובניו קבלני בנייה. החברה ביקשה היתר להריסת שני מבנים קיימים צמודי קרקע בני 2 קומות ו-2 יח"ד, ובניית בניין מגורים חדש מכוח תמ"א 38 , בן 6.5 קומות מעל קומת עמודים, בריכת שחיה מעל דירת הפנטהאוז בגג הבניין, וסה"כ 7.5 קומות, ו- 12 יח"ד, ברחוב האזדרכת 2, בנהריה. ההיתר ניתן לה בכפוף להרחבת המדרכה, היערכותה של הוועדה המקומית בנוגע לתשתיות עירוניות, ותיקון חישוב שטחי הממ"דים. בעקבות ההחלטה,  הגיש תושב העיר המתגורר בבית צמוד קרקע בסמוך את הערר.

נהריה (שאטרסטוק) נהריה (שאטרסטוק)

בעיר נהריה ביקשו לשמר במשך שנים את קו הבינוי המערבי, ופעלו לפי עקרון תכנוני המכונה ״אמפי עירוני״, ובו הבינוי הולך ויורד בהדרגתיות ממזרח למערב כך שיתאפשר לכולם נוף אל הים. בהחלטתה כתבה עו"ד בן משה ידגר כי "לאור מגמות התכנון המתגבשות הכוללות ציפוף  והתחדשות עירונית באזור המגורים המערבי והוותיק בנהריה, ולפיהן קו הבינוי צפוי לשנות  את אופיו תוך הוספת יחידות דיור והגבהת הבניינים לגובה, אנו מאשרים את הבקשה להיתר".

בין השיקולים שהובילו להחלטת ועדת הערר, השינוי שחל בעמדתה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ביחס למסמך המדיניות, לפיה פעלה עד עתה, והעובדה שמספר התושבים בעיר מצריך שינוי תכנוני. "הוועדה המקומית הבהירה כי באותה העת ראו לנכון מוסדות התכנון לשמר את גובה קו הבינוי המערבי (3 קומות),כפי שבאו הדברים לידי ביטוי בתוכנית הכוללנית שקודמה במקביל (ואושרה בשנת 2018, ר"ל). אולם, כיום בחלוף השנים, וכשכבר היום מספר התושבים בנהריה מגיע כמעט לצפי מספר התושבים שצפתה התוכנית הכוללנית לשנת 2030, כך שבשנת 2023 מספר התושבים יעלה בהרבה על מספר התושבים שצפתה התוכנית הכוללנית, ברי כי הצרכים השתנו ויש להגדיל את היצע הדיור במסגרת מרחב התכנון הבנוי". 

בנוסף נכתב כי "גם מגמות התכנון המתגבשות בתוכנית הבניינית שתחליף את תמ"א 38 השתנו, ולפיהן התוכנית מאפשרת התחדשות עירונית והגבהה של קו הבינוי המערבי מ-5.5 קומות ל-7-9 קומות. מדובר בעיקרון שהתגבש לאחר בחינה מחודשת שנערכה על ידי מוסדות התכנון, נוכח הצורך בהגדלת היצע יחידות הדיור והתחדשות עירונית באזור הבנוי והוותיק בעיר".

מנהל מחלקת תכנון העיר נהריה בוועדה המקומית, רוני לוי, אמר בדיון בפני ועדת הערר כי "צריך להבין את התהליכים בשנים האחרונות בנהריה. ב-2010 התחלנו לעבוד על (תוכנית) המתאר הכוללנית, שאושרה 8 שנים מאוחר יותר. בינתיים האג'נדה גם השתנתה. לא יהיו עוד הרבה שטחים חדשים. המשמעות שהעיר הולכת לגבוה ולהצטופף גם במרחב המערבי שלה ולא רק המזרחי. כשגיבשנו (את) מסמך המדיניות לתמ"א 38 נתנו ברצועה המערבית יתר חשיבות להיבט הנופי. אנחנו מבינים את ההיבט הנופי הזה גם היום, אבל אנחנו כן מאמינים שלא נכון להמשיך ולהשאיר את הרצועה הזו בגובה של 3 קומות ולו רק מהסיבה שצריך להנגיש את היצע המגורים באזור הזה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדת הערר המחוזיתתמ"א 38נהריהנילי בן משה - ידגרשכטר ובניו קבלני בניין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...