בלי מטרו, עם תחנת כח: בעיות התחבורה, היקפי הבנייה והחשש מזיהום בלב מערכת הבחירות בראש העין

הבחירות לראשות עיריית ראש העין, אחת הערים הצומחות בארץ, הפכו לפתוחות לאחר הודעת ראש העיר המכהן כי אין בכוונתו להתמודד. מי מהמועמדים מציע לבלום מיידית את הבנייה למגורים ומי דווקא טוען כי יש לאשר בנייה של 3,000 יח"ד נוספות? ומי חושב שיש לצמצם את התקנים לחניה בודדת לדירה?

שיתוף הכתבה
מימין: ישי אדוארד, רז שגיא, חנוך עוז (אילן בשור, חגית פרנקל) מימין: ישי אדוארד, רז שגיא, חנוך עוז (אילן בשור, חגית פרנקל)

הודעתו של ראש עיריית ראש העין בעשור האחרון, שלום בן משה, כי לא יתמודד על קדנציה נוספת בבחירות הקרובות לראשות העירייה, הפכה את מערכת הבחירות לתפקיד לפתוחה ומעניינת. על פי ההערכות (טרם פורסמו סקרים),המועמד המוביל להחליפו הוא רז שגיא, שהתמודד מול בן משה בסיבוב השני בבחירות הקודמות ועומד כיום בראש האופזיציה, ואחריו סגן ראש העיר ישי אדוארד. מתמודדים נוספים הם חברי המועצה חנוך עוז ועומר רצון, איש משמר השכונות של ראש העין רני גבריאל,  סגנית ראש העיר לשעבר סיגל שיינמן ועו"ד נתנאל אחרן.

בתקופת כהונתו של בן משה, היתה ראש העין אחת הערים הנבנות ביותר בישראל, בטח ביחס לגודלן. זאת כאשר מדרום לעיר הוותיקה נבנתה שכונת הענק " פסגות אפק" שהכפילה את אוכלוסיית העיר, ואשר בנייתה הוסדרה במסגרת הסכם גג שחתמה המדינה מול הרשות המקומית ב-2014, לבניית 15.7 אלף יח"ד. נכון לסוף יולי 2023, על פי נתוני הלמ"ס, התגוררו בראש העין קרוב ל-75 אלף תושבים, כמעט כפול ממספר התושבים לפני כעשור, והאוכלוסייה ממשיכה לגדול בקצב גידול שנתי של ‎3%‏.

שגיא, הנחשב לאחד משני המועמדים המובילים, משמש כיו"ר ועד שכונת נווה אפק, שבה הוא מתגורר. בשנים 2015-2016 שימש כמנכ"ל החברה לפיתוח בית אריה ומ-2017 הוא מנכ"ל היישוב אבני חפץ. הוא עומד בראש רשימה עצמאית שנקראת "התחדשות".

שגיא סרב להתראיין לכתבה, ולכן ניתן ללמוד על מצעו בתחום התכנון והבנייה בעיקר מחומרים כתובים, ובמרכזם מצעה של רשימת התחדשות. שם נכתב בין היתר, כי העירייה בראשות שגיא תשהה את המשך שיווק המגרשים והוצאת ההיתרים עבור הבנייה החדשה, עד שתעמוד הממשלה בהתחייבויותיה במסגרת הסכמי הגג, בהם הקמת מתנ"סים, מועדוני נוער ותרבות ומבני ציבור נוספים. עוד מציעה הרשימה לשנות את היחס הגבוה בין היקפי הבנייה למגורים לשטחי המסחר והתעסוקה ע"י הוספת 1.5 מיליוני מ"ר תעסוקה (אם כי לא ברור מהמצע מהם האמצעים שיביאו לעיר ביקוש כה גדול של שטחי משרדים).

שכונת פסגות אפק (שאטרסטוק) שכונת פסגות אפק (שאטרסטוק)

סעיף נוסף במצעו של שגיא הוא התניית המשך הבנייה בעיר בשילוב תחבורה ציבורית, ובעיקר שילובה של ראש העין בתוכנית רשת המטרו שכיום אינה מגיעה לעיר, וכן בסילוק קווי מתח והסטת מסלול הנחיתה המיועד בעיר. עוד כולל המצע את החמרת הפיקוח על אתרי הבנייה, בעיקר בעניין שריפת הפסולת. מאבק הדגל של שגיא הוא המאבק בהקמת תחנת הכוח במחלף קסם, שאושרה לאחרונה על ידי הממשלה. 

"ראש העין תגיע ל-140 אלף איש"

מולו כאמור מתמודד בין השאר עו"ד ישי אדוארד, המשמש כיום כסגן ראש העיר ופורש את חזונו להמשך פיתוח ראש העין: "בעוד 20 שנה מהיום ראש העין צריכה להיות מחוברת לתחבורה ציבורית ברמה גבוהה, עם עוד תחנת רכבת ועל רשת המטרו. היא צריכה לגדול באופן מידתי והדרגתי ונכון. אני מעריך שראש עין תגיע ל-130-140 אלף נפש בעשרים השנים הקרובות. כבר מתוכננות 100 אלף דירות, והיא תגדל ב-10,000 יח"ד מעבר לזה. ראש העין בעיקר עירונית. יש חלק כפרי והוא יישאר כזה. היא תשמור על המגוון, גם דתיים, גם חרדים וגם חילונים שיודעים לחיות יחד ונכון".

איך אתה מתכוון להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"לבנות בשכונות באופן הדרגתי שיועיל גם לצעירים שלנו, וכמובן בד בד לפתוח מרכזי קניות, מרכזי בילוי וקאנטרי שכבר תכננתי ומרכז תיירות שתכננתי. הולך להיות מרכז עסקים גדול של 400 אלף מ"ר בשכונת נופרים, שכבר נבנו מתוכו 100 אלף מ"ר".

בונים בקצב מספק בעיר?

"בונים יותר מדי לטעמי, כי לא מספיקים להביא לתושב שמגיע מבחוץ את השירות הנדרש, מבני חינוך, מרכזי קניות ואין יחס הולם מהכנסות ארנונה מעסקים לעומת תושבים. בנינו הרבה דירות, ולא בנינו מספיק שטחי תעסוקה".

כמה שטחי תעסוקה אתה חושב שצריך להוסיף?

"לטעמי, כ-800 אלף מ"ר"

איך אתה מתכוון להביא את היזמים?

"היזמים יגיעו. צריך לדעת להניע את זה מבחינה תכנונית ולהביא לידי ביטוי בשטח וללחוץ את אותם יזמים שיבנו בזמן".

מה אתה מתכוון לקדם בתחום התחבורה?

"אני רוצה לקדם יותר את התחבורה המיטיבה, תחבורה ציבורית, שיהיה מטרו בראש העין, שיהיו קווים של רכבות קלות, ואם זה לא הקלה, רכבת סמוכה לראש העין, במסילה המזרחית. יתרה מזה אני רוצה להרחיב את קווי התחבורה הציבורית בראש העין, אבנה עוד שניים-שלושה מסופים של תחבורה".

מה המדיניות שלך בנוגע לכלי רכב פרטיים?

"אני פחות ארצה רכבים פרטיים אלא יותר שבילי אופניים. אין לי כוונה להפחית תקני חניה. אני דוגל בשתי חניות לדירה, גם בבנייה רוויה כי לא הגענו לקצה קצהו של תחבורה מיטיבה. עדיף להיות עם יותר חניות מלחיות בכאוס בלי תחבורה מיטיבה".

מה אתה מתכנן בתחום האנרגיה?

"התחלנו לבצע את הנושא הסולארי על מבנים צייבוריים שלנו. אני לא מתכוון לאשר את תחנת הכוח צפונית לראש לעין, כי אז זה יפגע בכל הנושא של הגנת הסביבה. אפשר להצמיד אותן לתחנות נוספות במקום אחר, כמו בנחל סורק".

ראש העין החדשה - מבט מהאוויר (שאטרסטוק)ראש העין החדשה - מבט מהאוויר (שאטרסטוק)

יש מספיק מוסדות ציבור וחינוך בראש העין?

"לא. בנינו 12,000 יחידות דיור ונבנות 2,000 נוספות ואין לנו מבני חינוך. יש היום גנים בתוך בתי ספר, וזה לא תקין כי ילד בגיל 3 הולך לשירותים, השירותים לא במתחם הגן. קודם כול צריך לעצור את הבנייה שחתמנו בהסכם הגג עד שלא יהיו לנו מבני ציבור וחינוך. גם מבני דת אין לנו מספיק, בתי כנסת, מקוואות ומתנ"סים".

יש מספיק שטחים ירוקים בראש העין?

"יש מספיק שטחים ירוקים, להמשיך לשמר ולא לפגוע בהם".

מה המדיניות הנדרשת בתחום התחדשות עירונית ?

"צריך לעשות התחדשות עירונית קודם כול בשכונת אביב, להרוס 247 יחידות דיור ולבנות שם בפינוי בינוי. יש עוד אזורים שצריך לחדש אבל בהיקפים קטנים יותר".

איך אתה מתכוון להקל על הבירוקרטיה והמחסור בכוח אדם?

"לא קיים אצלנו מחסור כוח אדם אלא אנשים שבמקומות לא נכונים וצריך לעשות רה ארגון. נדרשים אנשי מקצוע ברמה גבוהה, גם להגדיל את המשכורות שלהם, ולדעת לנהל נכון תכנון ובנייה, והיכן שנדרש להעצים כוח אדם בתכנון ובניין לעשות את זה".

לסיכום, מה הדבר הכי חשוב לעשות בשנים הקרובות בתחום התכנון ובנייה?

"לעצור את תחנת הכוח. אם לא, תהיה הגירה שלילית מהעיר, ושנית, לבנות כמה שיותר מרכזי עסקים".

"הבנייה נעצרה, יש לפעול להאצת התהליכים" 

מועמד נוסף הוא חנוך עוז, לשעבר יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה וכיום הממונה על תוכנית המתאר לראש העין, שמתאים את חזונו לתוכנית, שלדעתו עונה בדיוק לבעיות שאדוארד העלה. 

"כממונה על תוכנית המתאר ל-2040 סוכם מול לשכת התכנון מחוז מרכז כי יתקיים בנובמבר השנה דיון להפקדת התוכנית", אומר עוז. "התוכנית מוסיפה כ-15,000 יחידות דיור, 2.4 מיליון מ"ר מגורים בשכונות המייסדים והגבעות, וכן תוספת של 1.5 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה בחמישה מוקדים, מתוכם כחצי מיליון מ"ר בשני מוקדים למימוש מיידי".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"תוכנית המתאר מוסיפה יחידות דיור לזוגות צעירים, היציע שיוריד את המחירים. וכמה מאות יחידות להשכרה".

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?

"לצערי מ-2019, מאז שאינני בתפקיד יו"ר הוועדה המקומית, נעצרה הבנייה. כשמוניתי לאחראי תוכנית המתאר בנובמבר 2021 דרשתי להמשיך את הבנייה וכך נעשה במתחם C, אך צריך לפעול להאצת התהליכים".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?

"שני  המתחמים על קרקע בתולה - מתחם 'שער העיר' ומתחם תעסוקה צפוני הסמוך למרכז לוגסטי 'לב הארץ' כפר קאסם -  ישמשו למוקדי תעסוקה נוספים ובעצם יתקצר זמן ההגעה למקום העבודה למועסקים שם. בכוונתי לתמרץ יזמים, עסקים, רשתות ומותגים בכך שתהיה להם כדאיות כלכלית בתוכנית וכן בקיצור הליכים באופן משמעותי".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

"לפני כשנה נחתם הסכם גג לתחבורה בין עיריית ראש העין ובין משרד התחבורה ונתיבי ישראל לפיתוח מערך תשתיות התחבורה הציבורית. צעד מרכזי לשיפור התחבורה בעיר הוא יישום תכנית תפעולית לרשת אוטובוסים לשנת 2025".

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?

"בתקופת היותי יו"ר הוועדה אישרתי היתרים במתחם המייסדים עם מפתח של חניה אחת לדירה. לצערי מאז 2019 הועלה התקן ובכוונתי להורידו חזרה כדי  לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ופחות שימוש ברכבים פרטיים".

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך?

"על פי הפרוגרמה בתוכנית המתאר ישנם עודפים בשטחים למבני ציבור זאת לאחר התוספת המתארית של  כ-1.8 מיליון מ"ר בנוי למבנה ציבור".

האם יש מספיק שטחים ירוקים בעיר?

"התוכנית מוסיפה שטחים ירוקים וגם כן על פי הפרוגרמה קיימים עודפים"

מהן תוכניותיך בתחום ההתחדשות העירונית?

"בהתאם לתוכנית המתאר, תוכנית המתאר מגדירה 7 מתחמים לפינוי בינוי וכן תוספת מטרים להתחדשות בניינית".

מה תוכניותיך לטיפול בבירוקרטיה ובמחסור בכוח האדם?

"מי שמכיר אותי יודע שיש לי את הניסיון הידע והיכולת, וותק של 25 שנה במוניציפלי. אין ולא היה איש ציבור שאלוף בקיצור הליכי הבירוקרטיה ויצירת מסלולים ירוקים תוך שמירה ממדרונות חלקלקים".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר?

"לסיים בנייה במתחם פסגות אפק של כ-3000 יחידות דיור. לא ייתכן שהמתחם יישאר כאתר בנייה. להאיץ את אישור תוכנית המתאר, ובימים אלו אני פועל במקביל לסיום מסמך מדיניות המנחה הכנת תוכניות פרטניות (תב"עות) והוצאת היתרים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שלום בן משהראש העיןבחירות מקומיותבונים על הקול שלכם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...