הבנייה הנרחבת למגורים והיעדרה של תוכנית המתאר תעמוד במרכז מערכת הבחירות לראשות העיר רחובות

הבחירות המתקרבות לראשות העיר רחובות מסתמנות כצמודות במיוחד, ונושאי התכנון והבנייה צפויים לעמוד במרכזן. זאת כאשר יריביו של ראש העיר המכהן רחמים מלול טוענים כי הבנייה למגורים נעשית בהיקפים גדולים מדי, ללא הלימה לגידול בשטחי התעסוקה, באופן אשר פוגע בכלכלת העיר וללא תוכנית מתאר. מלול מבטיח כי המשימה הראשונה לביצוע במקרה שייבחר תהיה הכנתה של תוכנית כזו

שיתוף הכתבה
מימין: זוהר בלום, מתן דיל ורחמים מלול (גיא כושי ויריב פיין, שרון גבאי, רמי זרנגר) מימין: זוהר בלום, מתן דיל ורחמים מלול (גיא כושי ויריב פיין, שרון גבאי, רמי זרנגר)

לאחר שבסבב הקודם היו הבחירות ברחובות מנומנמות למדי, בין היתר בשל העובדה שאיש לא התמודד מול ראש העיר המכהן ברצף מ-2009, רחמים מלול, הפעם מתמודדים מולו שלושה מתמודדים שונים: חבר מועצת העיר מתן דיל, סגן ראש העירייה לשעבר וכיום יו"ר האופוזיציה, שהוא גם ראש הסיעה הגדולה במועצה, זוהר בלום, ממלא מקום ראש העיר ונציג יש עתיד, וסגן ראש העיר יניב מרקוביץ'. סקר של מכון סמית, שנערך באמצע אוגוסט עבור הליכוד, העלה כי מלול נהנה מ-29% תמיכה ואחריו מתן דיל - 25%, זהר בלום - 15% ויניב מרקוביץ' - 10%. כך שאם לא תהיינה הפתעות, מלול ודיל צפויים להגיע לסיבוב השני.

האירוע המשמעותי ביותר שהתרחש בשנים האחרונות בתחום התכנון והבנייה בעיר הוא הסכם הגג שנחתם בתחילת 2022 בין עיריית רחובות למשרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. ההסכם כולל התחייבות של הרשות המקומית לקדם מעל 16 אלף דירות, בהן 11,000 יחידות דיור חדשות במסגרת חידוש שכונת קריית משה, 800 יחידות דיור חדשות בשכונת קריית ההגנה, 1,000 יח"ד במלבן שילר ומתחם הקולנוע ו-4,000 דירות באג"ם מתחם בי. עוד כלל ההסכם התחייבות להשקעות מצד המדינה בהיקף של למעלה משני מיליארד שקלים בתשתיות ופיתוח, מהם מיליארד וחצי עבור פיתוח השכונות החדשות וקריית משה. 

על פי מסמך מדיניות מאוגוסט האחרון, הצפי הוא שבעשור הקרוב תצמח אוכלוסיית העיר ב-60 אלף נפש, שיתווספו לכ-134 אלף היום. בעיר מיזמי התחדשות עירונית רבים של פינוי בינוי , כאשר תוכנית הדגל היא חידושה של שכונת קריית משה מהיסוד.

מלול: "קצב הבנייה למגורים מספק, יש לפתח שטחי תעסוקה נוספים"

ראש העיר רחמים מלול מספר על החזון שלו להמשך פיתוחה של העיר: "החזון העירוני הוא להמשיך בפיתוח המושך אוכלוסייה חדשה ואיכותית לצד המשך ההשקעה האדירה בשימור המבנים ההיסטוריים ובריאות הירוקות העירוניות, ובמקביל לפתח שטחי תעסוקה נוספים של מאות אלפי מ"ר".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"על ידי בנייה למגורים שמייצרת תמהילי יח"ד מגוונים, ובמגורים להשכרה לטווח ארוך, פיתוח אזורי תעסוקה איכותיים והשקעה בתשתיות תחבורה מתקדמות". 

עיריית רחובות (שאטרסטוק) עיריית רחובות (שאטרסטוק)

האם הבנייה למגורים כיום נעשית בקצב מספק בעיניך?

"הקצב מספק". 

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?

"יש לפתח עוד שטחי תעסוקה ומסחר, ולחזק את היתרון האיכותי המבוסס על המוסדות האקדמיים בעיר".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

"בתוכניות העירייה ישנה תחנה רכבת חדשה המתוכננת במערב העיר וכן הפיכת הרחוב הראשי, רחוב הרצל, לציר מוטה תחב"צ ושבילי אופניים".

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?

"מדיניות הרשות היא לעודד תחבורה ציבורית ושבילי אופניים לצד שמירה על תשתיות חנייה ראויות". 

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מהן תוכניותיך בנושא?

"לעיר פרוגרמה עירונית לצורכי ציבור ותוכניות עתידיות להקמת בתי ספר יסודיים ועל יסודיים, כדי לספק את הצרכים של הגידול הצפוי באוכלוסייה. המוסדות הקיימים היום מספקים את הצרכים".

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? מה תוכניותיך בנושא?

"לעיר רחובות יש מחסור בפארקים עירוניים, ולכן פתחנו לאחרונה את פארק הדרים ופארקים עירוניים נוספים נמצאים בתכנון מתקדם".

מהי עמדתך בנוגע להתחדשות עירונית בעיר ומהו האופן בו יש לחדש ( פינוי בינוי , תמ"א 38 , התחדשות בניינית, אחר)?

" התחדשות עירונית היא מרכיב חשוב בפיתוח העיר. השנה הכנו תוכנית אב להתחדשות של כל השכונות הוותיקות והקמנו מנהלת התחדשות עירונית חדשה שתסייע לתושבים וליזמים לקדם מתחמים חדשים".

מה תוכניתך לטיפול בבירוקרטיה ובמחסור בכוח האדם? 

"לגייס עוד תקנים". 

ראש העיר מלול: " התחדשות עירונית היא מרכיב חשוב בפיתוח העיר. השנה הכנו תוכנית אב להתחדשות של כל השכונות הוותיקות והקמנו מנהלת התחדשות עירונית חדשה שתסייע לתושבים וליזמים לקדם מתחמים חדשים"

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבנייה בעיר?

"תוכנית מתאר כוללנית שתגדיר את מדיניות התכנון העירונית לעשורים הקרובים"

דיל: "בשנים האחרונות יש הצפה של מגורים, ללא הלימה לשטחי התעסוקה"

גם המועמד המוביל דיל מספר על החזון שלו לעיר: "רחובות היא עיר ותיקה בת 133 שנים, שצמחה ממושבה חקלאית והתפתחה להיות עיר מרכזית, שמספקת שירותים ותעסוקה לתושבי העיר ולאזור כולו. התשתיות באזורים הוותיקים לא תוכננו לצמיחה כה מואצת ולשילוש של כמות התושבים, לכן לצד ההתחדשות העירונית יש להקפיד על תכנון וביצוע של תשתיות פיזיות וציבוריות שיאפשרו איכות חיים.

"האזורים החקלאיים אשר נמצאים בשולי העיר, שאט אט הופכים חלק ממרקם המגורים שלה, יקרים לפיתוח ואף גוזלים ריאות ירוקות שהעיר צמאה להם. יש להקפיד על תכנון בר קיימא שיאפשר פיתוח מושכל בתמהיל נכון בין מגורים לתעסוקה, החייאת מרקמים וותיקים לצד שמירה הדוקה על הריאות הירוקות המקיפות את העיר ועל מופעי הטבע הפתוח והמגוון הביולוגי לטובת איכות הסביבה שלנו ושל הדורות הבאים.

"מודל פיתוח יעמוד על שלושה אשכולות עיקריים: מגורים, תחבורה, מוסדות ציבור - העדפה ברורה להתחדשות של שכונות ותיקות על פני תכנון שכונות חדשות בשולי העיר;  פיתוח אזורי תעסוקה, מסחר ופנאי – באמצעותם העיר תוכל להגדיל את מקורותיה התקציביים ולתת שירות ברמה גבוהה לתושבים.  פיתוח קהילתי - הפיתוח העירוני יהיה תואם צרכים של הקהילות הוותיקות שמרכיבות את הפסיפס העירוני, יחד עם סיוע לצעירי העיר ולדור הבא להשתקע בעיר ולבנות את המשפחה, לצד קליטת תושבים חדשים".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"אני מאמין בכוחם של הצעירים לקדם את העיר ומשקיע ללא לאות ברווחתם - החל ממלגות והקלות בתשלומים, יצירת מקומות בילוי ואירועים מיוחדים ועד לפתרונות דיור משמעותיים".

מתן דיל: "עיריית רחובות בונה ומפתחת את העיר ללא תוכנית מתאר. כשרוצים לפתח מגורים ולדאוג לעתיד העיר ולרווחתה, יש לעשות את הדברים בצורה מושכלת ונכונה, צופה פני עתיד. זאת לא פחות משערורייה בעיניי" 

"בכוונתי לפתח אזורי מסחר ומגורי צעירים חדשים בעיר, כדי לעודד תעסוקה ולהכשיר אזורי בילוי נוספים. בתחום התרבות אפעל ליצירת פסטיבלים מגוונים וימי סטודנט והבאת מופעים של אמנים מהשורה הראשונה לצד טיפוח אמנים רחובותים. כמו כן, אפעל ליצירת כרטיס תושב צעיר אשר יקנה הנחות במקומות הבילוי והעסקים המקומיים, אשדרג את מתחמי הלמידה הקיימים ואדאג לקיום ירידי תעסוקה.

"תהיה כאן עיר אוניברסיטאית, שוקקת ותוססת, עם אקדמיות ומכללות, אבן שואבת לאוכלוסייה צעירה ומשכילה שתראה ברחובות בית לקדמה וחדשנות. ניצור פתרונות דיור מתקדמים לזוגות צעירים וסטודנטים".

הרחוב הראשי בעיר, הרצל (שאטרסטוק) הרחוב הראשי בעיר, הרצל (שאטרסטוק)

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?

"לצערי עיריית רחובות בונה ומפתחת את העיר ללא תוכנית מתאר. כשרוצים לפתח מגורים ולדאוג לעתיד העיר ולרווחתה, יש לעשות את הדברים בצורה מושכלת ונכונה, צופה פני עתיד. לא מוכרים את העתיד בשביל ההווה בלי תוכנית מקיפה, וזאת לא פחות משערורייה בעיניי. כדי שנמשיך לפתח את רחובות ולבנות אותה בצורה הנכונה, כדי לשמור על החיים עצמם, על אלה שחיים כאן ברחובות, וגם לדאוג לבנים ממשיכים, לדורות הבאים ולרחובות כאבן שואבת של אוכלוסיות נוספות, העיר חייבת להיות מתוכננת.

"אי אפשר לקדם בנייה בלי תוכנית מתאר, ולצערי בשנים האחרונות קיימת הצפה של מגורים, בחוסר הלימה למסחר ותעסוקה, דבר שהוביל להפיכת המשוואה הכלכלית, כאשר היום אחוז ההכנסות ממסחר ותעסוקה קטן יותר מאחוז ההכנסות מארנונה של מגורים והדבר יצר קשיים כלכליים לעיר, גירעון וקושי כלכלי, כך שלעיר יש פחות כסף פנוי לתת שירות". 

"זה לא מסתכם רק בנושא כלכלי, יש גם קושי ביכולתה של העיר לשאת את ההאצה בבנייה למגורים בלי תכנון, קושי ברמת מבני הציבור - נבנו בניינים במקומות שלא יכולים לשאת את מספר התושבים, מה שגורם לצפיפות בבתי הספר, צמצום החצרות וכדומה. ההצפה של המגורים בצורה לא מתוכננת ומבוקרת הובילה את רחובות למקום פחות טוב מבחינת איכות החיים".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?

"חד משמעית כן, כדי לתת שירות אופטימלי לתושבים, ושעיריית רחובות תהיה הכי שירותית בארץ - ולשם אני שואף - העירייה זקוקה לכסף שאמור להגיע ממסחר ותעסוקה. ניתן להביא יזמים באמצעות שימוש בכסף בצורה חכמה. כיום, באיזור התעסוקה השני ברחובות  – איזור התעסוקה הורוביץ, החמצן של העיר - עיריית רחובות לקחה את כל הכספים שהתקבלו מהאגרות וההיטלים, מאגרות הבנייה והיטלי ההשבחה והשתמשה בכספים האלה למקומות שמחוץ לקו הכחול של הורוביץ, דבר שלמעשה ייבש את הקרקע, ואת השטח הזה, ברמה כזאת שאין תשתיות, האזור נראה מוזנח מאד ולא מזמין ויזמים לא מעוניינים להיכנס.

פארק המדע ברחובות (שאטרסטוק) פארק המדע ברחובות (שאטרסטוק)

"כדי לתת מענה ליזמים, עיריית רחובות צריכה להקים מינהלת. יזם צריך לקבל את החיבוק העירוני, להרגיש שרוצים אותו ושנותנים לו את כל הסיוע כדי לקדם את התכנון בצורה מהירה, יעילה ונכונה על פי חוק. מישהו צריך ללוות את התהליכים הבירוקרטים ולהראות להם את הדלת הפתוחה לכבודם, כי בסופו של דבר כאשר היזמים יצליחו והכל ייעשה בצורה מתוכננת, העיר תרוויח".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

"הגידול המבורך במספר התושבים בעיר מציב בפניי גם את אחד מהאתגרים המשמעותיים והחשובים ביותר – תוכנית התחבורה. מדובר בתכנית לתנועה וניידות, כאשר בראש פירמידת העדיפויות נמצאים התושבים עצמם והאפשרויות שלהם לנוע במרחב שבו הם גרים. נכון להיום רחובות תקועה, תרתי משמע. חייבים לחלץ את העיר מהפקקים, לשדרג את עורקי התנועה הראשיים ולפתור את מצוקת החניה באזורי המסחר והבילוי.

"במסגרת תוכניתי לשיפור החוויה עבור הולכי הרגל ועבור המשתמשים בתחבורה ציבורית, בכוונתי להקים חמישה מסופי תחבורה ציבורית במרכז רחובות, ובכך לשפר את העמידה בזמנים של האוטובוסים, להקים תחנת רכבת נוספת בפארק העסקים הורוביץ, להקים רשת מטרו מרחובות לכיוון גוש דן, לשלב אוטובוסים חשמליים בקווים העירוניים. בנוסף, אקדם את השלמת רשת שבילי האופניים של העיר, בדגש על שבילים מהשכונות לאיזורי התעסוקה, כדי לעודד שימוש בכלי זה הן מטעמי בריאות והן מטעמי שמירה על איכות הסביבה, וככל שיותר ויותר תושבים יוכלו לבחור להשתמש באופניים על פני רכבם הפרטי – הרי שנרוויח פעמיים. 

"כמו כן, אני מתחייב כי העיריה בראשותי תפעל עם גורמי מקצוע עירוניים וחיצוניים לטובת הכנת תכנית אב מקיפה לתחבורה, ולחנייה חינם בכחול לבן לתושבי רחובות – תושבי רחובות יזכו לשעתיים חניה חינם באזור פארק המדע, פארק הורביץ, הרצל והצירים המרכזיים סביבו ובאזור ביה"ח קפלן". עוד הוא מציע בניית חניוני חנה וסע בצידי העיר ובכניסות והפעלת קווי תחבורה מהירים מחניונים אלו למרכז העיר.

מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבנייה בעיר? 

"תוכנית מתאר. נקודה. זה הדבר הראשון שאעשה. תוכנית מתאר זה תהליך ארוך שלוקח זמן. אני מתחייב שבתוך התהליך הזה, תוך כדי תנועה אקדם מסמכי מדיניות סטטוטוריים שנוכל לפתח את העיר באמצעותם".

בלום: "צריך איזון בריא בין בנייה למסחר ותעסוקה לבנייה למגורים, 50:50" 

"בעוד 20 שנה, רחובות צריכה להיות העיר המובילה בישראל בתחומי המדע והתרבות, עיר מתקדמת וליברלית עם תכנון עירוני מדויק שיאפשר מרקם חיים אורבני עם איכות חיים גבוהה, ותהווה מוקד לשגשוג כלכלי, תרבותי וחברתי", אומר זוהר בלום, מועמד נוסף לראשות העיר. "שילוב ושיתוף פעולה נכון בין העירייה לבין התושבים והגופים האקדמיים הפועלים בעיר יקדם את רחובות להגשמת היעד כבירת המדע הישראלית".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"על ידי עידוד הקמת מרכזי תעסוקה וקידום יציאה לעבודה בסביבה הקרובה על ידי הרחבה ופיתוח של פארק המדע ואזור תעסוקה הורוביץ. בנוסף לכך, רחובות תתכנן מחדש את מסלולי התחבורה הציבורית ותסלול מסלולי אופניים ותקדם הליכתיות אל אזורי התעסוקה. יתרה מכך, מערכת החינוך העירונית שנמצאת בתנופה אדירה, תמשיך לשאוף למצוינות, להעניק לכל ילדה וילד את המסגרת הייחודית המתאימה להם אישית על מנת להעניק לזוגות הצעירים את ההיצע הטוב ביותר. בנוסף, העירייה תתכנן ותבנה מתחמי שכירות לטווח ארוך במחיר מוזל לזוגות צעירים בתחילת דרכם במטרה לאפשר לזוגות הצעירים להישאר בעיר".

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?

"הבנייה למגורים נמצאת כרגע בקצב מהיר מדי ביחס להתפתחות התשתיות העירוניות. אני סבור שיש צורך מיידי לתכנן ולהגיש תוכנית מתאר לצד גיבוש מדיניות להתחדשות עירונית שתקבע את קצב והיקפי הבנייה וייעודי הקרקע. התוכנית תתייחס להיבטי נוף וסביבה וכן לכדאיותם הכלכלית".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים? 

"רחובות חייבת יותר שטחי תעסוקה ומסחר כדי להגדיל את ההכנסות של העיר מכספי הארנונה, במטרה לתת שירות טוב יותר לתושבים מבלי לעלות את הארנונה למגורים. נעשה זאת על ידי הקמת מינהל פיתוח עסקי לעיר במטרה לקיים קשר ישיר עם היזמים בעיר ובעלי החברות המובילות בישראל, להנגיש את כלי סיוע לעסקים, לקדם ולפתח את הכלכלה המקומית ולהרחיב את ההזדמנויות העסקיות".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

"אני מתכוון לקדם הקמת תחנת רכבת נוספת בפארק הורוביץ, לייסד שירות של הסעות (שאטלים) חכמות מהשכונות אל מרכזי התעסוקה ואל תחנות הרכבת". 

בלום: "רחובות חייבת יותר שטחי תעסוקה ומסחר כדי להגדיל את ההכנסות של העיר מכספי הארנונה, במטרה לתת שירות טוב יותר לתושבים מבלי לעלות את הארנונה למגורים" 

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?

"אני מתחייב לפעול להקמת חניון ענק במרכז העיר בשיטת BOT שיציל את מרכז העסקים של הרחוב המרכזי בעיר וכן לפעול להגדלת היצע החנייה הציבורית ברחבי השכונות לרווחת התושבים. תקני החנייה צריכים להישאר כמו שהם מכיוון שאוכלוסיית רחובות מורכבת ברובה מזוגות ומשפחות צעירות שעדיין זקוקות לרכב הפרטי. יחד עם זאת, שיפור התחבורה הציבורית הוא הכרחי".  

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מת תוכניותיך בנושא?

"בעשור האחרון פעלתי לבניית מאות גני ילדים, הקמתי עשרות בתי ספר ומוסדות ציבור לרווחת כלל התושבים. בכוונתי לגבש תוכנית אב למבני ציבור שתגדיר את היעדים להקמת מוסדות ב-20 השנים הקרובות, בהתאם לקצב התפתחות העיר הצפוי ובמטרה לענות על כלל דרישות התושבים". 

האם יש מספיק שטחים ירוקים? מה תוכניותיך בנושא?

"ברחובות, שהייתה בעבר עיר הפרדסים, אין מספיק שטחים פתוחים וריאות ירוקות. בכוונתי לפעול להקמת פארק עירוני רחב ידיים שיהיה פתוח לציבור הרחב 24/7 ויאפשר לכלל התושבים ליהנות מבילוי משפחתי בחיק הטבע, מבלי לצאת מהעיר". 

מהי עמדתך בנוגע להתחדשות עירונית בעיר ומהו האופן שבו יש לחדש?

" התחדשות עירונית היא הכרחית ומבורכת אך יש לגבש תוכנית מסודרת שתתחשב בכלל הפרמטרים של התהליך, כדי שקצב ההתחדשות העירונית לא ייפגע באפשרות של העירייה לספק את השירותים הבסיסיים לתושבי השכונות השונות ברחבי העיר".

מה תוכניתך לטיפול בבירוקטיה ובמחסור בכוח האדם?

"עיריית רחובות בראשותי, תשנה את פניה ותשים את התושב במרכז כאשר הנחת היסוד היא שצורכי התושב עומדים בליבת העשייה בכל ההיבטים האפשריים. אפעל להנגשת כלל המידע הרלוונטי לתושב ואבצע שיתוף ציבור מלא בהחלטות עירוניות משמעותיות, החל משלבי התכנון ועד לשלבי הביצוע, באמצעות סקרי דעת קהל. בנוסף לכך, אפרסם את תקציב העירייה ותוכנית עבודה שנתית ורב שנתית המקושרות לתקציב שיכללו פירוט מלא על כלל סעיפיו".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבנייה בעיר? 

"הדבר החשוב ביותר הוא גיבוש תכנית מתאר והתחדשות עירונית שייקבעו את קצב התכנון והבנייה, ייעודי הקרקע וישמרו על איזון בריא בין בנייה למסחר ותעסוקה לבין בנייה למגורים, 50:50. כדי לאפשר את הגדלת ההכנסות של העירייה ובכך לתת את השירות הטוב לתושבים. התכנון והבנייה חייבים להיות בהתאם לתקנים של בנייה ירוקה תוך שמירה על הסביבה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רחמים מלולרחובותבחירות מוניציפליותבחירות מקומיותבונים על הקול שלכם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...