בנק ישראל מזהיר: האטה בבנייה למגורים עלולה לפגוע בצמיחת המשק

הפרוטוקולים של ישיבת הריבית: "הירידה במחירי הדירות התמתנה ופעילות הענף מוסיפה להציג חולשה. בפרט ההשקעות בבנייה למגורים נמוכות" • מספר העסקאות בעלייה

שיתוף הכתבה
משה כחלוןמשה כחלון

בנק ישראל מזהיר: "אם ההאטה בענף הבנייה למגורים תימשך, היא עלולה למתן את קצב הצמיחה של כלל המשק הישראלי בתקופה הקרובה", כך פורסם היום בפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה שקיימו חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל ב-24-25 בפברואר 2019. בסוף הישיבה הוועדה החליטה פה אחד להותיר את הריבית הבסיסית בשק ללא שינוי ברמה של 0.25%.

הדיון התמקד בעיקר בתמונת הפעילות הריאלית של המשק הישראלי, בסביבה העולמית, בהתפתחויות האחרונות בשווקים הפיננסיים, בסביבת האינפלציה ובתוואי הצפוי של המדיניות המוניטרית. באשר למדיניות המוניטרית בעתיד, חברי הוועדה ציינו כי "תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר, באופן שיתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ובפעילות הכלכלית". 

בדיון חברי הוועדה דנו גם בשוק הדיור ואמרי כי לתפיסתם "הירידה במחירי הדירות התמתנה ופעילות הענף מוסיפה להציג חולשה. בפרט ההשקעות בבנייה למגורים נמוכות". במרבית ענפי המשק חלה עלייה בהשקעה, בעוד שההשקעה בבנייה למגורים המשיכה לרדת. 

הבנק הזכיר כי מחירי הדירות ירדו ב-2018 ב-1.4%, אף שבנתון החודשי האחרון נרשמה עלייה של 0.2%. מספר העסקאות המשיך לגדול, בפרט בקרב הרוכשים דירה לראשונה, על אף הירידה המתמשכת בהיקף הבניה למגורים.

במקביל, היקף המשכנתאות ממשיך להתרחב, וריבית המשכנתאות מוסיפה לעלות במתינות. בינואר נלקחו בישראל משכנתאות בהיקף כללי של 5.1 מיליארד שקל, והריבית הריאלית הממוצעת עמדה על 1.9% בינואר, לעומת 1.6% שנה קודם לכן.

למרות כל זאת, כאמור, ולמרות ניסיונות משרד האוצר לצנן את שוק הנדל"ן הישראלי, נמשכת העלייה במספר העסקאות למכירת דירות, הן לפי נתוני הכלכלן הראשי באוצר והן לפי הלמ"ס. בחודש דצמבר נמכרו בישראל 10.9 אלף דירות (חדשות ויד שנייה), זינוק של 25% לעומת דצמבר אשתקד ושל 18% בהשוואה לחודש הקודם. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של עסקאות מאז מרץ 2016.

אמנם אנחנו בתקופת בחירות בחודשים האחרונים וקובעי המדיניות עסוקים בהישרדות פוליטית, אבל כדאי להם לקחת ברצינות את האזהרה של של בנק ישראל ולו רק כדי לא לגרום לאפשרות של הורדת דירוג למשק הישראלי על-ידי סוכניות הדירוג הבינלאומיות בגלל האטה בצמיחה, משהו שהפוליטיקאים אוהבים להתגאות בו.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורהיקף המשכנתאותענף הנדל"ן ענף הבנייהריבית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...