"אני צופה שבאמצע 2024 העניינים יתחילו להסתדר עבור היזמים. צריך רק להחזיק מעמד"

בונוס, מחברות המימון החוץ בנקאי המובילות בארץ, שעשתה היסטוריה בענף, חוגגת 30 שנות עשייה. רו"ח אריק גולדיאן, מייסד ובעל החברה, מספר על סוד ההצלחה, על ערכה של השמרנות (כן, גם בענף המימון החוץ בנקאי) ועל התמודדות עם משברים

שיתוף הכתבה
רו"ח אריק גולדיאן, מייסד ובעלים חברת "בונוס", צילום: בונוס, שאטרסטוקרו"ח אריק גולדיאן, מייסד ובעלים חברת "בונוס", צילום: בונוס, שאטרסטוק

כשאריק גולדיאן, מייסד חברת המימון החוץ בנקאי " בונוס ", מביט לאחור על 30 שנות פעילות החברה, הוא מזהה מספר החלטות חשובות שהובילו את החברה למקום בו היא נמצאת היום. בין היתר, הוא מציין את הבנת הפוטנציאל של תחום ההתחדשות העירונית, בדגש על פרויקטים של פינוי בינוי , כבר בשלבים מוקדמים, בעקבותיה יצרה החברה מסגרת מימון לליווי המותאמת לצרכים הייחודיים של פרויקטים מסוג זה.

עוד מציין גולדיאן את תקופת הקורונה, בה המשיכה החברה לעבוד כרגיל ולהגדיל את תיק האשראי שלה באופן משמעותי, בזמן ששאר גופי המימון, הבנקאיים והחוץ בנקאיים, סגרו את שעריהם. במידה רבה, הוא אומר, מה שקרה בקורונה קורה גם היום.

"קורונה או לא קורונה, ידענו שבסוף זה ייגמר ותהיה פריצת מחירים, כי זה עניין של היצע וביקוש. זה קורה גם כעת, וגם היום אני בדעה שצריך להמשיך לגדול, עם כל הזהירות הנדרשת, כי בשורה התחתונה חסרות דירות וזה רק ילך ויחמיר. בשנה וחצי האחרונות הופסקה רכישת הקרקעות במדינה ויש אף קרקעות שנרכשו והוחזרו לרמ"'י. הנסיגה הזאת תבוא לידי ביטוי בנתוני התחלות הבנייה רק בעוד כחצי שנה עד שנה, אז אם עכשיו אנחנו כבר רואים ירידה, אפשר רק לתאר איך זה ייראה עוד מעט. הנפילה הדרסטית הזאת בהיצע, מול הביקוש שתמיד קיים ואף גואה, תוביל בסופו של דבר לעליית מחירים, לא תהיה ברירה. תהיה תקופה לא קלה אבל אני צופה שבאמצע 2024 המחירים יעלו, הריביות תרדנה והעניינים, מבחינת היזמים, יתחילו להסתדר. צריך רק להחזיק מעמד ולהישאר אופטימיים".

אם אתה שומר על שמרנות, אתה לא נופל

גולדיאן, שמגיל צעיר עבד באתרי בנייה עם אביו ז"ל, שהיה קבלן בניין, מכיר מקרוב את שלבי הבניה וידע שיום אחד תהיה לו נגיעה מקרוב בתחום.

אריק הוא רואה חשבון בהכשרתו. במסגרת התמחותו הוא עבד, בין היתר, מול המערכת הבנקאית וטיפל בבנקים מובילים בארץ, וכך למד את תחום האשראי הבנקאי.

עם תום ההתמחות החליט גולדיאן להקים את חברת א.ר.א.ב. בונוס , שבתחילת הדרך עבדה מול גופים גדולים – חברות מסחריות, חברות ביטוח ובנקים – וסיפקה להם ייעוץ על בסיס הצלחה בנושאים חשבונאים, כלכליים ומיסויים. בשלב מסוים, החלה החברה לייצג גם רשויות מקומיות בתביעות ענק נגד גופים שונים במשק ובין היתר, ייצגה מעל 150 רשויות מקומיות בתביעה שבעקבותיה זכו הרשויות בסכומי עתק. "זה תחום שבו אתה כל פעם מזהה מנגנון שדורש ייעול, זהו למעשה מערך התחשבנות מורכב הדורש יכולות מולטידיציפלינרים, חשבונאיים, הנדסיים ומשפטיים וברגע שאתה מייעל אותו נושא מסתיים. ואתה צריך כל הזמן להמציא את עצמך מחדש", אומר גולדיאן. 

היכולת לחדש, למצוא רעיונות חדשים ,יצירתיים ולהרחיב את תחומי הפעילות של החברה היא, לדברי גולדיאן, חלק משמעותי מסוד ההצלחה שלה. מאז ומתמיד, הוא מספר, היה גוזר מעיתונים קטעי כתבות שהציתו במוחו רעיונות, ושומר אותם בקלסר. "הייתי קורא לזה מו"פ – מחקר ופיתוח. אחת לזמן מה הייתי מעיין בקלסר, שולף ממנו את הרעיון הבא ומתחיל לפתח אותו".

משרדי " בונוס ", צילום: יונתן בוגר. 

כך, לפני כ-15 שנה, שלף גולדיאן את ניסיונו בתחום האשראי הבנקאי, זיהה את הצורך בהצבת תחרות בשוק וניצל את ההון העצמי שצבר עד אז בשביל להיכנס גם לתחום מימון האשראי. בונוס הייתה אז לא רק מגופי האשראי החוץ בנקאי הראשונים בישראל, אלא גם מהראשונים שהעניקו אשראי כנגד נדל"ן.

"בניתי מערך מאוד שמרני שבו אני תמיד עובד כנגד בטוחה שהיא משכנתה ראשונה של נדל"ן. אחת ההלוואות הראשונות שנתתי, עוד בשנת 2007, הייתה לחברה שממשכנת נכסים בארה"ב ובאירופה לטובתה, ומחזירה למשקיעים שלה אחוזי תשואה מסוימים עבור אותם הנכסים. בדרך כלל יש מספר משקיעים לכל נכס, והבטוחה נרשמת על שם החברה, אבל אני התעקשתי לרשום את הבטוחות על שמי ובתמורה לכך, הסכמתי להיות המממן היחידי. מימנתי רכישה של שני נכסים, אחד בניו ג'רזי ואחד בברלין, ונרשמה לטובת בונוס משכנתה ראשונה על שניהם. בסופו של דבר זה מה שהציל אותי, כי שנה לאחר מכן הגיע המשבר העולמי של שנת 2008, כל הנדל"ן באירופה ובארה"ב התרסק, וכל מי שלא היו לו בטוחות ראויות נשאר כמעט בלי כלום. מה זה מלמד? שאם אתה שומר על שמרנות, גם כשהשוק בנפילה - אתה לא נופל".

צעד היסטורי בענף המימון

15 שנים מאוחר יותר, נראה שהדרך מוכיחה את עצמה. החברה, שפיתחה מתודת מימון בשם BCFT – Bonuss Credit Fast Track, מנהלת מערך יעיל במיוחד המאפשר לה לתת ללקוחותיה שירות גמיש, אישי וסופר מהיר, ולהעמיד מסגרות אשראי בהיקף של עשרות מיליונים תוך ימים ספורים. החברה עוסקת בעיקר בליווי בנייה, במתן אשראי לכל מטרה תחת שיעבוד נכסי נדל"ן ומסייעת גם לחברות בורסאיות שנקלעות לקושי תזרימי באג"חים, להתאושש ולצאת לדרך חדשה. תיק האשראי של החברה עומד כיום על למעלה מ-1.3 מיליארד שקל  וההון העצמי שלה גדול מאוד ולאחרונה היא גם רשמה היסטוריה בענף המימון כשהפכה לחברת המימון החוץ בנקאי הראשונה שקיבלה רישיון לספק ערבויות חוק מכר למיזמי תמ"א 38 /1.

"כבר הרבה שנים אנחנו חושבים שגם גופים חוץ בנקאיים חזקים יכולים לתת ערבויות חוק מכר. הרי מה ההבדל בינינו לבין חברות הביטוח הקטנות יותר? אם משווים את ההון הפנוי שלהן לשלנו, יכול להיות שאנחנו גדולים הרבה יותר כי חלק לא מבוטל מההון שלהן מרותק לטובת הביטוח. לשמחתי, הנושא הזה נבדק על ידי הממונה על חוק המכר, שכינס את כל השוק החוץ בנקאי, שאל שאלות, ויצא בסופו של דבר בהחלטה על מתן רישיונות לגופים שיעמדו בתנאים מוגדרים של רווחיות, הון עצמי, ניסיון וכן הלאה"

כיום, א.ר.א.ב. בונוס היא אחת החברות הבודדות שעומדת בקריטריונים, שבהם היא מספקת ערבויות חוק מכר. לצד ההישג המבורך, החברה ממשיכה להסתכל קדימה, אל השנים הבאות ואל היעדים שהציבה לעצמה ובהתאם לתוכניות העבודה.

"אנחנו מפתחים היום תחום חדש של מתן משכנתאות לאנשים פרטיים, שזו עבורנו סגירת מעגל המאפשרת לנו לסייע גם ליזם שבונה את הפרויקט וגם לאדם שירכוש בו דירה בסופו של דבר. בנוסף, אנחנו מפתחים גם את האפשרות לתת משכנתאות למשקיעים, שכיום הם קצת מוגבלים על ידי בנק ישראל. אנחנו פועלים ליצירת שיתופי פעולה גדולים יותר עם חברות ביטוח ובנקים וחותרים להגדלת המערך הכספי תוך שמירה על כל היתרונות שלנו – מהירות, גמישות, יצירתיות ויחס אישי. כמו שפרצנו דרך עם ערבויות חוק המכר, יש עוד הרבה דברים שאפשר לפרוץ דרך גם בהם, ואנחנו ממשיכים לפתח ולייצר פריצות דרך חדשות, ליצור פעולות נוספות שהן ייחודיות לנו בתחום המימון החוץ בנקאי ובשאר התחומים שבהם אנחנו פועלים".

לפרטים נוספים>> 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בונוסמימון חוץ בנקאימשקיעיםאריק גולדיאןא.ר א.ב בונוס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...