גב חזק, גם בתקופה של חוסר יציבות: "מאפשרים ליזמים, למרות החששות, לקדם פרויקטים בבטחה"

מצבו של שוק הנדל"ן מאתגר את כלל הסקטורים במשק ונדמה שכולם הולכים בין הטיפות עד שערפל הריבית יתפזר ויחזיר את הקונים לשוק. גלית וינדר טפר, מנכ"לית הפניקס ליווי בנייה וערבויות, מקבוצת הפניקס, על ליווי פרויקטים בשוק משתנה

שיתוף הכתבה
גלית וינדר טפר, מנכ"לית הפניקס ליווי בנייה וערבויות, צילום: ענבל מרמרי.גלית וינדר טפר, מנכ"לית הפניקס ליווי בנייה וערבויות, צילום: ענבל מרמרי.

"המצב כרגע פחות טוב ולכולם יש חששות", מספרת גלית וינדר טפר, מנכ"לית הפניקס ליווי בנייה וערבויות, חברת בת של קבוצת הפניקס הוותיקה. "הירידה בכמות התחלות הבנייה מעידה על כך שגם היזמים זהירים יותר, ונערכים לתקופה ממושכת של חסר וודאות. אבל השוק חי, וצפוי שיפור בעתיד הנראה לעין. בשנה האחרונה יצאו לדרך עסקאות מאוד גדולות בענף, בין היתר במימון הפניקס. אנחנו העמקנו את שיתוף הפעולה שלנו עם חברות גדולות ומשמעותיות והעמדנו עבורן מסגרות ליווי בהיקף של מיליארדי שקלים לבניית אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, ואנחנו ממשיכים לקדם פרויקטים חדשים ומבטיחים באופן שוטף".

איך התקופה השפיעה על מערכת היחסים בין גוף המימון ליזמים?

"ישנו פער מובנה, טבעי והגיוני, בין היזם לבין הגוף המממן, שמטבעו יהיה תמיד שמרן יותר. כיום, כיוון שאנחנו נמצאים במקום קצת יותר שוויוני מבחינת החשש שלנו מפני התפתחויות, הפער הזה מעט הצטמצם. הצד החיובי של הדבר הוא שקל יותר לנהל משא ומתן על התנאים כשרואים את השוק עין בעין. כל אחד מהצדדים מנהל משא ומתן לצורך צמצום הסיכון שהוא לוקח על עצמו, וכשרואים את הסיכון באופן דומה פחות או יותר, קל יותר להגיע להבנות".

"אנחנו מבינים את הקושי של היזמים. חברה שרכשה קרקעות ומימנה את רכישתן, שילמה עד לא מזמן ריבית של 10 מיליון שקלים בשנה על ההתחייבויות והמימונים שלקחה. היום, היא כבר משלמת 50 מיליון שקלים על אותו אשראי בדיוק, זה אתגר משמעותי לכל חברה. בנוסף, תשלום ריביות גבוה עלול להצר את ההתפתחות העתידית של החברה ואת היכולת שלה להשקיע הון עצמי בפרויקטים חדשים. לפיכך, בצד ניהול הסיכונים, אנחנו מאתגרים את התזרים הכספי הצפוי של החברה, ומתייחסים לכל התרחישים שעשויים לקרות בשנים הקרובות, עד סוף הפרויקט".

"הבדיקות שאנו עורכים לוקחות בחשבון את האתגרים של התקופה הנוכחית, במטרה לאפשר ליזמים, למרות החששות, לקדם פרויקטים חדשים בבטחה ולהגיע לקו הסיום שלהם בהצלחה. בסופו של דבר המטרה המשותפת שלנו כולנו, גם כגוף מממן וגם כאזרחים במדינה היא שהם ימשיכו לבנות את הארץ".

על אף האתגרים הקיימים, ממשיכה הפניקס ליווי בנייה וערבויות לגדול ולקדם פרויקטים חדשים באופן שוטף ובהיקפים גדולים, בכל תחומי הנדל"ן ובעיקר בתחום ההתחדשות העירונית. החששות כמובן קיימים, אך דווקא היכולת למפות את הסיכונים ואת השלכותיהם, היא שמאפשרת לקיחת סיכונים מחושבים.

צריך הרבה אומץ בשביל לממן עסקאות נדל"ן , בעיקר בתקופה הנוכחית, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בעסקאות של מאות מיליוני שקלים.

"נכון. אולם גוף מימון משמעותי ואיכותי יודע לנתח את האתגרים ולפעול בתוכם בצורה מיטבית. חלק בלתי נפרד מהתפקיד שלנו, כגוף מממן, זה לנהל הזדמנויות וסיכונים. זה מה שמאפשר לנו להיות מוכנים לתרחישים השונים, החיוביים והשלילים בשוק. הפניקס הרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה בתחום ליווי הפרויקטים באופן משמעותי, והפכה לגוף דומיננטי ומוביל בתחום זה שמספק ליווי ומימון למאות פרויקטים מכל הסוגים, מחיר למשתכן /מטרה, התחדשות עירונית , פינוי בינוי ועוד. צריך להיות ערים ומודעים לפרויקטים שנחשבים "בסיכון גבוה", בוודאי בעת הנוכחית, אבל גם לראות את הפוטנציאל וההזדמנות בליווי פרויקטים טובים, עם לקוחות איכותיים, ולבחון כל פרויקט לגופו".

קרדיט: שאטרסטוק  

כיום, מונה החברה עובדים רבים שהינם בנקאים לשעבר, כמו וינדר טפר עצמה. אל התהליך הם מביאים את הטוב משני העולמות – מצד אחד את ההתנהלות המחושבת של העולם הבנקאי, ומצד שני שפע של יצירתיות ויוזמה המאפשרות לפניקס ליווי בנייה וערבויות לגלות גמישות ולספק פתרונות יצירתיים ליזמים שעובדים איתם.

מהם הקווים האדומים שלכם?

"בדרך כלל נמתח את הגבול בפרויקטים שבהם היזם מראה קושי פיננסי נוכחי או עתידי, שהרווחיות שלהם מוטלת בספק מבחינתנו או שהערבויות שניתנות בהם לבעלי הקרקע אינן מקובלות מנקודת מבטנו. אבל אפשר לומר שרוב הפרויקטים הם פרויקטים טובים והיזמים הם איכותיים ומתאימים את גודל הפרויקטים ליכולות שלהם".

יזם שהסתבך בעסקה אחרת יכול לקבל אצלכם מימון לעסקה חדשה?

"תלוי מה אופי ההסתבכות. יכול להיות שמסיבה מסוימת היה עיכוב בקבלת היתר הבנייה וזה מקור ה"הסתבכות" שלו. כל עוד היזם מנסה לפתור את זה, עומד מאחורי הפרויקט ועומד בהתחייבויות שלו מבלי שזה יאיים על החוזק הפיננסי של החברה שלו, ניתן בהחלט לשקול עבודה משותפת בפרויקט אחר. אבל  אם ההסתבכות קשורה לפעולה לא ישרה שנעשתה,  או אם הפרויקט שהסתבך עלול, חלילה, להשפיע על היכולת הפיננסית של החברה כולה, אז וודאי שהמצב עלול להרתיע מהמשך עבודה משותפת".

ומה קורה אם יש חשש שפרויקט בליווי לא יגיע לקו הסיום?

"המטרה היא לעלות על קשיים, אם ישנם כאלה, מוקדם ככל האפשר, ולנסות לחשוב יחד עם היזם על דרכי פעולה ופתרונות שיפחיתו את הסיכון או לפחות ימנעו את ההחמרה שלו. יכול להיות שנוכל למצוא פתרונות כדי לספק ליזם איזשהו צינור חמצן לתקופה מסוימת, עד שהמצב יתחזק והפרויקט יתקרב לנקודת הסיום שלו. כמובן שאם נגיע לנקודה שבה היזם לא מסוגל להמשיך את הפרויקט, יש לנו, כגוף מממן, את כל האמצעים המשפטיים להביא את הפרויקט לסיומו, אבל גם אנחנו וגם היזם  לא רוצים להגיע לשם, ובכל מקרה, זה לא קורה ביום אחד. עד לנקודה הזאת יש דרך ארוכה, גם במצב הנוכחי, ואנחנו נעבוד יחד עם היזם ונמצא את הדרך לצלוח את התקופה המורכבת. ברגע שהפרויקט נמצא אצלנו בליווי – יימצאו הפתרונות".

לפרטים נוספים>> 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:גלית טפרמימון עסקאות נדל"ןליווי פרוייקטיםליווי בנייה וערבויותהפניקס ליווי בניה וערבויות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...