השבתת הרכבת הקלה בשבת מנוגדת לאינטרסים של הציבור כשהציבור יגלה את המשמעויות של השבתת הרכבת הקלה יתפתח תרחיש משברי שיגרום נזק רב למרכזי המשנה המטרופוליניים.

שיתוף הכתבה
אדריכל בני פרי, צלם: דניאל פריאדריכל בני פרי, צלם: דניאל פרי

איזה משבר יוצרת השבתת הרכבת הקלה?

הנתיבים של הרכבת הקלה עוברים בצירים מטרופוליניים ראשיים.   בקטעים המצויים בתוך שכונות עירוניות עוברים הקוים עמוק מתחת לאדמה ואין להם השפעה על המתרחש מעל הקרקע.

הרכבת הקלה משרתת את כל אוכלוסיית המטרופולין, אולם יש לה השפעה קריטית על דיירי סביבתה הקרובה.

המדיניות של הרשויות היא לצופף את האוכלוסיה באזורי הקוים של הרכבת הקלה. לאורך צירי הרכבת יתנשאו מגדלים רבי קומות בצפיפות גבוהה וגם מסביבם- ברדיוס של כ- 300 מ' מהתחנות, תוגדל צפיפות המגורים באופן משמעותי.

ביחד עם הציפוף באה הקטנה בתקני החניה. בסביבת הרכבת הקלה יאושרו מקומות חניה רק ל- 60% מהדירות. כלומר – ל40% מדיירים בסביבת הרכבת הקלה לא יהיו מכוניות. ההחלטה נראית על פניה הגיונית, שכן- משנותנים לאוכלוסיה חלופה טובה למכונית הפרטית יתייתר השימוש בה.

עד כאן- הכל טוב, אלא שמרגע שבו הוחלט כי הרכבת הקלה לא תפעל בשבת הפכה אוכלוסיית הסביבה הקרובה לקוי הרכבת הקלה לאוכלוסיה שבויה בשבתות. מי שלא מחזיק ברכב לא יוכל לצאת מהבית במהלך השבת.

בואו ננסה להבין מי הם תושבי סביבת הרכבת הקלה : ברור שחרדים לא יגורו שם. הם מעוניינים בבנייני דירות נמוכים שאינם מחיבים שימוש במעלית בשבת. גם תושבים דתיים אחרים יימנעו ממגורים בבניינים כאלה. מי רוצה לבלות זמן רב במעלית-שבת המשרתת 30 קומות? מכאן שדיירי סביבת הרכבת הקלה יהיו חילונים, רובם ככולם. דיירים אלה ישמחו לגור במרכזי המטרופולין, אולם לא יהיו מוכנים להיות כלואים בביתם בשבתות.

מגדלים ובניה צפופה לאורך ציר מתע"נ. קרדיט: V5  אדריכלים

מה עלול לקרות?

ניתן לראות את תרחישי ההתפתחות הזאת בשני מישורים:

  • עם ההבנה בדבר המגבלה שמטילה ההשבתה בשבת לא ירצו דיירים פוטנציאליים לרכוש דירות באזורים שבהם יש הגבלת חניה. ערך הדירות ירד ורובן יירכשו לצורך השכרה. האינטרס לתחזק את הבניינים ירד בד בבד עם הקושי לשלם את העלויות של אחזקת מגדלים על ידי ציבור השוכרים. המגדלים האלה עלולים להתדרדר תוך מספר שנים ולהפוך למגדלי עוני [slums]. התדרדרות כזאת לא תהיה ניתנת לתיקון. זו בכיה לדורות.

  • מכיון שהגזירה לרתק אוכלוסיות שלמות לביתן בשבת היא גזירה שאין הציבור יכול להעמוד בה, ייאלצו דיירים שיחזיקו במכונית, למרות שאין להם מקום חניה בביתם, לשחר לחניה ברחובות הסובבים את קוי הרכבת והם יוצפו במכוניות חונות באופן לא מתוכנן ולא מבוקר. נקל לשער איזה מפגעים סביבתיים ייגרמו כתוצאה מכך. אנו חווים מפגעים כאלה שנים רבות באזורים ותיקים שנבנו בתקופות בהן לא שיערו כיצד רמת המינוע תעלה והנה עכשיו אנו חוזרים ומייצרים מפגעים חדשים במו ידינו.

מה לעשות?

 התשובה ההגיונית והמעשית היא  לאפשר תנועה בשבת למערכות התנועה עתירות הנוסעים – כלומר: לרכבת הקלה ולקוי האוטובוס המשרתים אותה ישירות. זו החלטה אדמיניסטרטיבית שניתנת ליישום מיידית ושאינה מצריכה שינויים בתשתית.

לחילופין, ניתן לשנות בדחיפות את מדיניות החניה ולהגדיל את התקן באזורי הרכבת הקלה. המשמעות של החלטה כזאת היא השקעה של כספים רבים במרתפי חניה יקרים והיערכות לצורך לטפל בעוד אלפי מכוניות באזורי הביקוש.

לכל הנתלים בסטטוס-קוו יש לומר: כפי שנטען למעלה, בנייני המגורים המתוכננים על צירי מערכות התנועה עתירי הנוסעים אינם מיועדים לאוכלוסיות דתיות/ חרדיות ולכן אין המערכות האלה עתידות להפריע לדייריהם בשבתות. לכך ניתן להוסיף את העובדה כי המדובר במערכות חשמליות שאינן יוצרות מפגעי רעש וזיהום ואינן מפריעות לדרים בשכנות להן גם בשבתות ובמועדים.

לפרטים נוספים>>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רכבת קלהמטרופליןתקני חניהV5 אדריכליםבני פרי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...