מנהל הרשות להתחדשות: "נביא לממשלה תוכנית הטבות שאחריה יזמים יעמדו בתור לבצע התחדשות בפריפריה"

לדברי עו"ד אלעזר במברגר במהלך כנס נדל"ן תכלול התוכנית הטבות מס וסבסוד. מנהל רמ"י ינקי קוינט: "השיח הפוליטי על פירוק רמ"י רדוד. ניהול מרכזי של הקרקע עדיין טוב יותר מהפרטה מלאה או ניהול של הרשויות המקומיות". שר העבודה יואב בן צור: "רוב תאונות הבנייה - באשמת העובדים שהיו צריכים להיזהר יותר"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)

מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ינקי קוינט השיב היום (ב') לקולות בקואליציה, בהם זה של שר הכלכלה ניר ברקת, אשר קוראים לפרק את רשות מקרקעי ישראל . "יש פוליטיקאים שמדברים על פירוק רמ"י, זה שיח ראוי. הבעיה שהשיח של הפוליטיקאים היום הוא רדוד ולא מציג את האלטרנטיבות. אומרים שאפשר לתת את זה לרשויות המקומיות. רק לאחרונה הרי עברה קרן הארנונה - אז מה? ניתן שוב לתל אביב ולרמת גן את הקרקעות הכי יקרות? מה יהיה עם ירוחם? ואם הן יחליטו שהן לא רוצות לשווק כי הן רוצות שטחים פתוחים?". הדברים נאמרו בוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה של ידיעות אחרונות ו-Ynet אשר נערכה בראשון לציון.

לדברי קווינט, "אנחנו לא מושלמים וניהול מרכזי הוא לא מושלם. אנחנו מנסים לקצר הליכים וזה לא מושלם, אבל זו החלופה הטובה יותר שמאפשרת את יישוב הגליל, הנגב, יו"ש והתחדשות עירונית. בשדה דב אי אפשר היה לנהל את הקרקע עד שהמדינה נכנסה בגלל ריבוי הבעלים. בסופו של דבר ניהול מרכזי של הקרקע עדיין טוב יותר מהפרטה מלאה או ניהול על ידי הרשויות המקומיות".

ינקי קוינט (יוסי אלטרמן)ינקי קוינט (יוסי אלטרמן)

עוד הוסיף קווינט כי "רמ"י היא מדינת ישראל, ההכנסות הולכות לאוצר. אנחנו עושים הכל כדי להגדיל את ההיצע וגם ההכנסות של רמ"י מתועלות לתוכניות כמו העתקת בסיסי צה"ל. על כמעט 115,000 דירות ניתנה הנחה של כמעט חצי מיליון שקל לדירה. יש אנשים שקיבלו דירה בהנחה של מיליון שקל ויותר. רמ"י מוציאה על פינוי בסיסי צה"ל 30 מיליארד שקל. אנחנו רוצים לקבל שטחים מופרים במרכז הארץ כי זה ייצר המון יח"ד וגם יעתיק תעסוקה לפריפריה. אנחנו נמדדים לא בהכנסות, אלא במספר הדירות ומספר הדונמים ששיווקנו. חובה עלינו שהנכסים של הציבור לא ימכרו בנזיד עדשים. צריך לעשות הכל כדי להגדיל את ההיצע. צריך להשתמש בהכנסות של רמ"י לפיתוח תשתיות, כיתות לימוד מוסדות ציבור".

"נביא לאישור הממשלה תוכנית הטבות מס לשיפור הכדאיות של התחדשות בפריפריה"

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, אמר בכנס כי עד לפני שנה וחצי יזמים לא תכננו התחדשות עירונית בפריפריה. "היום יש לנו מיפוי של כמעט כל מתחמי הפינוי בינוי הפוטנציאליים בכל הארץ, כדי להגיע לתכנון מלא של כל המתחמים. המשוכה היותר משמעותית היא איך גורמים למתחמים הללו להיות כלכליים. צריך להכניס יד לכיס ולתת פתרון כלכלי. בקבינט הדיור ראש הממשלה סיכם עם שר הבינוי והשיכון שנחזור בעוד שבוע לממשלה עם תוכנית שתאפשר כלכליות למתחמים הללו. זה ייקח יותר משבוע כמובן לבנות את התוכנית כולה. ואז אני בטוח שיזמים יעמדו בתור לבצע פינוי בינוי במתחמים כאלו בכל הערים הללו שיזמים לא מתקרבים אליהם היום".

על התוכנית סיפר כי "מדובר בהטבות מס - שיזם שהיום לא רואה פרויקט כלכלי – הטבת המס תשפר את הכלכליות של המתחם. לצד הכלי הזה צריך סבסוד וכסף. תוכנית ממשלתית רחבה שתאפשר הוצאה לפועל של אלפי יח"ד. חידוש השכונות הוותיקות בפריפריה של מדינת ישראל. התוכנית מטפלת במתחמים רחבים, לא בניין בודד, מרכזי ערים שייהרסו וייבנו מחדש". 

"נביא לקבינט הבא החלטה שתפתור את העבודה מול הרשויות"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן אמר כי השוק משתנה וזה האתגר הראשון של המשרד ושל הממשלה בכלל. "מה שהיה פה בשנתיים האחרונות כנראה לא יימשך. מחוץ לאזורי הביקוש יש אתגר גדול, כי גם אם מחיר המינימום ומחיר הקרקע הוא אפס ונכשל לנו מכרז, אנחנו צריכים להבין איך אנחנו מונעים את זה. בקבינט הדיור האחרון שמנו לנו יעד של 90 אלף שיווקים. את מחיר המקסימום - תנאי השוק קובעים. כמשרתי ציבור אנחנו מאפשרים, אנחנו לא צריכים להכתיב את השוק. המגזר העסקי הוא חכם, והוא הקטר של המשק. עשינו שולחן עגול וראשי חברות אמרו לנו שבעשור האחרון הם הרוויחו טוב מאוד. אבל הם לא מבקשים צדקה אלא עזרה בלוחות זמנים, שתאפשרו לשוק לעבוד. אנחנו לא רואים פה קטסטרופה שמחר בבוקר אנחנו צריכים לתת כסף ליזמים.

מנכ''ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן (Eclipse media)מנכ''ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן (Eclipse media)

"אני מסתכל על השוק, באנו והבאנו כסף להאצת נדל"ן, אנחנו משווקים בכל הארץ. איפה הטענות שאנחנו מדברים רק על חרדים. אני יודע שאצלי בשולחן ואצל השר בשולחן אנחנו עוסקים מסביב לשעון – אנחנו פוגשים את אום אל פאחם, רמת ישי, נחל סורק. הביקורת שנמתחת עלינו היא בעיקר על מענקי יד שנייה. יש עשרות ערים שבהן ניתן לקנות במחירים האלה. מה שקורה היום בשוק מושפע מהריבית וזו הזדמנות שהיא גם חרב פיפיות. אחד האתגרים הוא הריבית אבל גם התשתיות והרשויות. נבוא ונגבש לקראת הקבינט הבא חבילה שתפתור גם את העבודה מול הרשויות".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אמר כי "רק בשבוע האחרון הודענו על הקמת עיר חדשה בשם תילה למגזר החרדי שנמצאת קרוב לכסיף". עם זאת, כשנשאל בנוגע לטענות כי המשרד שבראשותו דואג בעיקר לאוכלוסייה החרדית, בהקשר למענקים לרכישת דירות יד שניה שמחירן לא עולה על 600 אלף שקל, ענה: "מה הקשר לדירות לחרדים? אם אני מסתכל איפה מכרו ב-2022 דירות ב-600 אלף שקל אני רואה שמכרו 4,000 כאלה. הן נמכרו בדימונה, באר שבע, טבריה, קריית אתא. בסה"כ בנו 1,900 דירות לציבור החרדי בשנה הזו, אז מה הקשר לציבור החרדי?

"הצבנו לעצמנו יעד של 125 אלף דירות במכרזים", הוסיף שר השיכון. "אנחנו יוצאים לשיווק של 90 אלף יח"ד השנה. באנו לקראת משרתי מילואים, הבאנו מהאוצר כסף כדי לשפץ את הדירות של עמידר". כשהשר נשאל האם בנק ישראל צריך להעלות את הריבית, אמר: "אני לא נביא ואני לא בונה את התחזיות".

"רוב תאונות הבנייה נגרמו באשמתם של העובדים"

שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס) אמר כי "כל הרוג בתאונת עבודה זה כמו חלל שנפל במלחמה. אני פוגש את המשפחות ואומר להן שאני מקווה שהוא יהיה האחרון. בונים פה בכמות אדירה. משרד העבודה פועל בפיקוח חסר פשרות על 15,000 אתרי בנייה. עשרות מפקחים מצילים מדי יום פועלים. נגמר הזמן שלוקחים איזה קבלן משנה ועליו מטילים את כל האחריות.

"רוב תאונות הבניה נגרמו באשמתם של העובדים שהיו צריכים להיזהר יותר. בכל העולם נהרגים פועלים באתרי בנייה ואנחנו מנסים למצוא את הפטנטים וללמוד כיצד מקטינים את מספר ההרוגים. יש חברות שעושות את המקסימום ומקפידות מאוד על בטיחות העובדים, אבל קשה לעקוב. מעריך שרגולציה והטלת אחריות על החברות תעזור. גם אתרים של מתחת ל-50 עובדים יחוייבו בתוכנית בטיחותית. כל עובד יעבור הכשרה מקצועית לכללי בטיחות, צריך לעשות את זה בצורה יותר מסודרת. כדי שאנשים יבינו את הכללים וישמרו על עצמם. אנחנו בשיח מול ההסתדרות כדי לאפשר את ההכשרות. צריך למצוא את האדם האחראי בשטח שיתקשר בין ממונה הבטיחות לפועלים. באתי כדי לנסות לעזור ואני מקווה שאצליח".

"איך צעיר מייצר חצי מיליון שקל הון עצמי? נדרשת התערבות ממשלתית"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק, אמר כי "אם לא תהיה התיישבות לאומית באותם שטחים שבהם איבדנו את השליטה - לא יהיה ביטחון. רק התיישבות באזורים האלה תחזיר את השליטה ואת הביטחון באותם אזורים. איך? קודם - תקטין את התשלום על המשכנתה ותאריך אותה לשנים ארוכות יותר. הבעיה המרכזית - איך בחור צעיר מייצר לעצמו הון עצמי של 500 אלף שקל? פה נדרשת התערבות של הממשלה. למשל לחיילים משוחררים ולמי שעשה שירות לאומי - ניתן את היכולת לייצר את אותו הון עצמי בקלות יחסית. לתפיסתי זה יעלה את מדדי הגיוס כי יהיו תמריצים נכונים לאוכלוסיות לעשות שירות לאומי או להתגייס. קורת גת זה בסיסי".

מנכ"ל משרד האוצר, עו"ד שלומי הייזלר, הודה כי יש האטה בהתחלות בנייה. "חלק מזה זו תופעה של צינון השוק ורצינו שזה יקרה. עם זאת צריך לומר שאם מסתכלים שנתיים קדימה נוכל להיתקל בבעיה בהתחלות הבנייה והמימון. אז צריך לטפל עכשיו בהתחלות הבנייה כדי שלא נגיע לבעיה בעוד שנתיים. אני מתכוון להביא לשר האוצר בימים הקרובים תוכנית עם צעדים רבים, את עבודת המטה נשלים בימים הקרובים ובחודש הקרוב אני מאמין שהשר ייצא עם תוכנית דיור מאוד מעניינת.

"בתחום התחלות הבנייה יש צעדים דרמטיים שצריכים להיבחן ע"י שר האוצר – הפחתת מס הרכישה כפונקציה של מועד התחלת הבנייה - כשהרעיון אם זה יחול רק בפריפריה או לא, עדיין לא ידוע, אבל ככל שהקבלן יבנה מהר יותר כך הוא יקבל תמריץ יותר גדול. צריך לבדוק שזה לא יתגלגל על הדייר". 

לדברי הייזלר, "אנחנו עובדים על עוד שני פתרונות דרמטיים בעולמות היטלי ההשבחה. אחד מהם זה הגדלת חלף היטל ההשבחה – הכל בשאלה כמה מהר הוציאה הרשות המקומית את אישור הבינוי - ככל שתוציא יותר מהר ככה תקבל יותר כסף. הצעד השני והדרמטי יותר הוא קביעת שינוי שיעור היטל ההשבחה - שכל אחד ישלם כפונקציה של כמה מהר אושרה התוכנית. גם כאן אפשר לקבוע מועד אפס, מי שהקדים אותו יקבל יותר ומי שאיחר יקבל פחות. אני קורא לזה תמריץ".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלאלעזר במברגרינקי קוינטניר ברקתרמ"ייצחק גולדקנופףיהודה מורגנשטרןהתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...