לא עומדים בהחזר ולא יכולים למכור: כך עליית הריבית מכה בזוכי מחיר למשתכן

עליית הריבית העמידה את זוכי "מחיר למשתכן" ודומיה במצב בעייתי, שבו גם מי שאינו עומד בהחזרי המשכנתה אינו רשאי למכור את דירתו. בדיון בוועדת הפנים של הכנסת אמר יו"ר הוועדה אשר: "מצפה שתוקם ועדה של בנק ישראל ומש' השיכון כדי להביא פתרונות". התאחדות יועצי המשכנתאות: "למרבית הרוכשים לא ניתנה האפשרות לבחור דירה המתאימה ליכולותיהם"

שיתוף הכתבה
ח"כ יעקב אשר שאטרסטוק) ח"כ יעקב אשר שאטרסטוק)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר דנה אתמול (ב') בנושא השפעת עליית הריבית על זוכי תוכנית מחיר למשתכן. יש לציין כי בניגוד לרוכשים מהשורה, על זוכי מחיר למשתכן נאסר למכור את דירתם למשך מספר שנים. וכך יוצא שרוכשים שמגלים כיום כי הם לא מסוגלים לעמוד בהחזרי המשכנתה, נמצאים במבוי סתום.

"לחלק מהאנשים יש גם דמי שכירות וגם החזר חודשי והעלייה הממוצעת היא של 1,000 שקל בחודש, שזה המון", אמרה ח"כ מירב כהן (יש עתיד),מיוזמות הדיון. "במנגנון של מחיר למשתכן ניתן קנס למי שמוכר את הדירה לפני הזמן - צריך להמתין 7 שנים מרגע הזכייה בהגרלה או 5 שנים מקבלת טופס 4 , ויש אנשים שפשוט לא יכולים לעמוד בהחזר החודשי". 

בהתאחדות יועצי המשכנתאות כתבו בדברי ההכנה לדיון, כי הסיבה הראשונה בגללה אנשים נכנסים למצוקה, היא אי התאמת הדירה לפרופיל הפיננסי של המשפחה. "מרבית הרוכשים לא זכו לאפשרות לבחור דירה המתאימה לפרופיל הפיננסי של המשפחה, אלא מכורח הזכייה בחרו את הדירה מבין האפשרויות שנותרו להם על פי מקומם בהגרלה, גם אם המצב אילץ אותם להתחייב מעל ליכולות הכלכלית שלהם, ואנו רואים משפחות רבות שנאלצות למכור את הדירה שלהן. החשש שיקלעו לכשל אשראי או חס וחלילה לעיקול דירתן הינו ממשי ודבר זה יפגע ביכולת שלהן לקבל משכנתה מתאימה בעתיד" .

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מסבירים כי אחת הסיבות למצוקת רוכשי מחיר למשתכן , היא אי התאמת הדירה לפרופיל הפיננסי של המשפחה: "מרבית הרוכשים לא זכו לאפשרות לבחור דירה המתאימה לפרופיל הפיננסי של המשפחה, אלא מכורח הזכייה בחרו את הדירה מבין האפשרויות שנותרו להם על פי מקומם בהגרלה, גם אם המצב אילץ אותם להתחייב מעל ליכולות הכלכלית שלהם"

לדברי ח"כ כהן, יש ועדת חריגים שמאפשרת מכירת דירות בנסיבות מסוימות, אך הפרמטרים לפיהם מאשרים או לא מאשרים את מכירת הדירה לא שקופים לציבור הרחב. "אנחנו לא יודעים באמת מה השיקולים ולכן רצינו להבין כמה אנשים תקועים במצב הזה שאין להם יכולת להחזיר את המשכנתה, כמה בקשות הוגשו, כמה בקשות אושרו והאם יש לנו פתרון לאותן משפחות שנמצאות במצוקה".

"יש עלייה בנטל החוב וגם במחירי השכירות" 

ח"כ חנוך מיליביצקי, אמר כי "לגבי ועדת חריגים - מדוע הם לא מגלים יותר רגישות? מדוע אין מסלול מואץ למי שמוכח שלא מנסה לעשות קופה או סיבוב? מי שיש לו בעיה אמיתית בהחזר, שהסיפור שלו צריך להיפתר תוך חודש, יש לאפשר מכירה של הדירה. כשאדם מוכר את דירת מגוריו זה אירוע דרמטי, אנשים לא יעשו את זה אם תהיה להם אופציה אחרת. זה כנראה בגלל שאין להם ברירה, וצריך לעזור להם ולא להוסיף משקולת של בירוקרטיה".

''הפרמטרים לא שקופים לציבור''. ח''כ מירב כהן (אתר הכנסת) ''הפרמטרים לא שקופים לציבור''. ח''כ מירב כהן (אתר הכנסת)

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, אמר כי "אדם פרטי שלא יודע להחזיר את המשכנתה זו פשיטת רגל. לא צריך לעזור למשקיעים, לא לאנשים שזו הדירה השנייה והשלישית שלהם, אלא אנשים שזו דירתם היחידה - איך אנחנו עוברים את התקופה הזאת. ידענו במדינה לקבל החלטות בזמן קורונה. זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה כי אחרת האלטרנטיבה גרועה יותר. צריך ליצור כמה כלים, כדי להקל על אנשים. אני מצפה מבנק ישראל ומשרד השיכון להקים צוות ולבוא עם כלים של המלצות לממשלה, אני מבטיח לכם שתקבלו וי.איי.פי בכל ועדה עם תבואו עם הטבות שיעזרו לאוכלוסייה לעבור את התקופה הזאת, כמו ללכת על משכנתה שיש בה אלמנט מסוים של ערבות של המדינה לבנקים על חלק מהמשכנתה". 

נועם מיכלסון, כלכלן בכיר באגף הפיננסי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, אמר כי "יש עלייה בנטל החוב, וגם במחירי השכירות. מחירי הדירות יורדים בשיעורים זניחים, אנחנו רחוקים מאוד מלראות מספרים קטטוניים של הפסדים. אני לא יכול לציין דברים נקודתיים שאנחנו מציעים (כפתרון, ר"ל). ניקח את זה כשיעורי בית לחשוב על צעדים ויתר אופרטיביים".

ח"כ אשר סיכם את הדיון ואמר, "אני מצפה שתקימו - בנק ישראל, משרד האוצר ומשרד השיכון - ועדה של אנשי מקצוע בעניין הזה כדי להביא פתרונות. כי בסוף, יש פה שיתוף פעולה גדול בין קואליציה ואופוזיציה כי הקריסה של האנשים תגיע בסוף. אני פונה לשר השיכון שייקח את המושכות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןהכנסתועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתמשכנתהמירב כהןיעקב אשר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...