"ב-2013 התחדשות עירונית הייתה מילה מוזרה שאף אחד לא הכיר. היום אין מילה אחרת"

הפודקאסט "נדל"ן בראש צעיר" חוזר, הפעם עם עו"ד אדם סצוואן, ראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד גינדי כספי, שסיפר לעומר ליבלינג על מה הביא אותו לאהוב נדל"ן כבר מגיל עשר, איך מצא עצמו מתעסק בפינוי-בינוי כשעוד אף אחד לא ממש הבין מה זה, ועל מה הוא חושב שיקרה עם התחום הזה בעתיד

שיתוף הכתבה
נדל"ן בראש צעיר, עומר ליבלינג ואדם סצוואן נדל"ן בראש צעיר, עומר ליבלינג ואדם סצוואן

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "נדל"ן בראש צעיר" מבית מרכז הנדל"ן , והפעם מתארח בו עו"ד אדם סצוואן, שותף וראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד עורכי דין גינדי כספיהוא שוחח עם עומר ליבלינג, ממנהלי קהילת הצעירים של מרכז הנדל"ן , וסיפר על מה הביא אותו כבר מהילדות להתעניין בתחום הנדל"ן, על תחום ההתחדשות העירונית המתפתח במהירות שעד לא מזמן לא היה קיים בכלל, ועל מה הוא צופה לתחום הזה בעתיד. 

לצפייה: 

להאזנה: 

"אני בכלל לא מבין איך מישהו לא אוהב נדל"ן, זה נוגע באמת בכולם", פתח ואמר סצוואן בן ה-37, היום שותף באחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ בענף הנדל"ן. "גדלתי בדירה שלא הייתה לה מרפסתורציתי אחת, שיהיה ככה לשאוף אוויר. ביקשתי בגיל 10 מההורים שלי לעבור לבית עם מרפסת. אבא רופא ואמא מורה, אמרו לי 'ילד עזוב שטויות, אין לנו זמן לזה'. חשבתי איך אשכנע אותם ושאלתי את אבא, 'אם אמצא בית עם מרפסת אז נעבור?'. אז לא היו יד 2 ולוחות באינטרנטהתחלתי להתקשר למודעות וגררתי את ההורים שלי לראות דירות ושמעתי איך מדברים וזה. נדל"ן זה קודם כל משפחה ובית. עם השנים התמימות וההתלהבות מהמרפסת התחלפה, ואתה מבין שזה דבר שאפשר לעשות ממנו כסף. למכור ולקנות".

"יזם קלאסי מסתכל עלייך ב-2013 ואתה מציע לו פינוי בינוי , הוא אומר 'אני אתעסק עם 200 דיירים עכשיו? מה אני צריך את כל זה?', הוסיף סצוואן. "אז ב-2013 זו בכלל הייתה מילה מוזרה. אבל אנחנו מדינה קטנה, במרכזי ערים אין בכלל קרקעות. אמרתי לעצמי אז 'אם אתה רוצה להיות רלוונטי עוד 10 שנים, אתה חייב להיכנס לזה'" 

עם השנים הבין סצוואן כי כרטיס הכניסה שלו לעולם הנדל"ן עובר דרך עריכת דין. "שאלתי את עצמי איך אני נכנס לקנות דירות, והבית שבאתי ממנו כאמור הוא לא בית נדל"ני או יזמי. לא היה לי כסף גדול לקנות מגרש , אדריכל הבנתי שאני לא אהיה כי לא יודע לצייר אפילו פרח, והבנתי שאני לא רע בצד המשפטי וזה כרטיס הכניסה שלי לעולם הנדלן. שבוע לפני שהשתחררתי משנת הקבע כבר התחלתי ללמוד בבינתחומי משפטים עם התמחות משנה במקרקעין".

הדמיה של פרויקט התחדשות עירונית בלוד (אסף פרץ) הדמיה של פרויקט התחדשות עירונית בלוד (אסף פרץ)

"הלכתי להתמחות אחרי הלימודים והיה לי ברור שאני הולך למשרד שעוסק בנדל"ן וביזמות. אחרי ההתמחות חיפשתי כיוון, וממש במקרה ביחידה שלי במילואים איכשהו חיברו אותי לאחת השותפות בחברת השמה מוכרת, והיא שלחה את קורות החיים שלי למשרדים שעוסקים בנדל"ן. אז משום מקום אני מקבל טלפון ממשרד גינדי כספי, נעמדתי דום ואחרי ראיון קטן בטלפון אמרו לי לבוא לראשון לציון, ואני בתור תל אביבי קצת התבלבלתי. הלכתי לראיון במשרד שהוא היום הבית שלי, ואני איתם מאז 11 שנה".

סצוואן: "עולם ההתחדשות העירונית התמקד עד היום בעיקר במרכז הארץ, היום זה מגיע לכל הקצוות. אנחנו פעילים מדן ועד אילת כולל מקומות שלא היית חושב עליהם לפני כמה שנים. אתגר נוסף זה דווקא מרכזי הערים הצפופים, בד"כ הכי ישנים וצפופים ועם הכי פחות מקום לחידוש תשתיות"

גם לתחום ההתחדשות העירונית הגיע די במקרה. "הרגשתי שאני לא מוצא את הדרך המיוחדת שלי, לכל מישהו שעשה משהו בחייו הייתה איזו נישה מיוחדת שהוא יותר טוב בה מאחרים. אני זוכר שראיתי, בערך 2013, מספר תיקים במשרד של משהו שנקרא פינוי בינוי . אז ההתחדשות העירונית הייתה רק תמ"א, זה מה ששמעו והכירו, בעיקר אגב חיזוקים של מבנה, אפילו לא הריסה. פינוי בינוי היה משהו מאוד נדיר שכמעט לא שמעו עליו".

"אם אתה חברה יזמית שרוצה לבנות, אין משהו מלבד התחדשות עירונית

לדבריו, "די מהר הבנתי שזה תחום מרתק ומושלם לי כי הוא מחבר את כל מה שאני אוהב. בפינוי בינוי אתה מתחיל מאנשים, מהשטח, אתה צריך ללמוד אותם. בשכונות ולא במגדלים, בבסיס. זה חיבר את זה לפאשן השני שלי, היצירה, היזמות, הליצור יש מאין. היום אנחנו מחדשים שכונות שלמות, 3,000-4,000 דירות. חצינו לדעתי במשרד את ה-21 אלף דירות שכבר מאושרות תב"ע או בהיתרי בנייה במסגרת פינוי בינוי , כולם מאושרות ולא בשלבים מוקדמים".

"יזם קלאסי מסתכל עלייך ב-2013 ואתה מציע לו פינוי בינוי הוא אומר 'אני אתעסק עם 200 דיירים עכשיו? מה אני צריך את כל זה?", הוסיף סצוואן. "אז ב-2013 זו בכלל הייתה מילה מוזרה. אבל אנחנו מדינה קטנה, במרכזי ערים אין בכלל קרקעות. אמרתי לעצמי אז 'אם אתה רוצה להיות רלוונטי עוד 10 שנים, אתה חייב להיכנס לזה'. אף אחד לא נגע בזה אז. היום אין מילה אחרת ואין תחום אחר. אם אתה חברה יזמית שרוצה לבנות, בטח במרכזי הערים, אין משהו אחר מלבד התחדשות עירונית . היום זה שוק סופר תחרותי ואחרי הלקוחות שלי רודפים עוד מלא משרדים".

סצוואן סיפר מה עוד מושך אותו בהתחדשות העירונית: "זה תחום צעיר שדורש כל הזמן לתקן ולשפר, כמעט בכל פרויקט אתה מגלה שאתה עושה משהו בפעם הראשונה. יש הרבה ערים בארץ שאין בהן אפילו פרויקט אחד. הראשוניות מאתגרת ומעניינת, זה לעשות משהו חדש, אין דוגמא שאפשר לשכפל - אבל זה גם העניין וזה גורם לך להידלק בכל יום מחדש על העבודה. יש פרויקטים שלוקחים שנים, אנחנו עובדים קשה על לקצר את לוחות הזמנים וזה הסיפוק, בטח בפרויקטים שהתחלתי לבד".

על עתיד התחדשות עירונית : "עולם ההתחדשות העירונית התמקד עד היום בעיקר במרכז הארץ, היום זה מגיע לכל הקצוות. אנחנו פעילים מדן ועד אילת כולל מקומות שלא היית חושב עליהם לפני כמה שנים. אתגר נוסף זה דווקא מרכזי הערים הצפופים, בד"כ הכי ישנים וצפופים ועם הכי פחות מקום לחידוש תשתיות. אני בעסק הזה עשור - השינויים שחלו גדולים. הארץ קטנה והיא תמשיך לקטון, וגם הרשות להתחדשות עירונית - עצם העובדה שיש גוף שלטוני שתומך בזה, שלא היה בתחילת העשור. בתחום הזה של ההתחדשות והפינוי בינוי אנחנו באמת רק בהתחלה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתנדל"ן בראש צעיראדם סצוואןאדם ליבלינג
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...