המשנה ליועמ"שית בעקבות פרשת נחל האסי: "לתת משקל משמעותי לגישה החופשית של הציבור למשאבי טבע"

כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, פנתה במכתב לראש מטה התכנון הלאומי ולמנכ"ל מנהל התכנון, בנוגע לנחל המצוי במחלוקת בין תושבי קיבוץ ניר דוד בו עובר הנחל לתושבי בית שאן והאזור: "אנו בישורת האחרונה לגיבוש מתווה קבע לעניין סוגיית הגישה של הציבור לנחל האסי"

שיתוף הכתבה
נחל האסי (שאטרסטוק) נחל האסי (שאטרסטוק)

כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, קוראת למוסדות התכנון לשמור על גישה חופשית למשאבע הטבע, כלקח מפרשיית נחל האסי, המצוי במחלוקת בין תושבי קיבוץ ניר דוד, שבו עובר הנחל, לתושבי בית שאן והאזור הדורשים גישה חופשית למשאב הטבע. כך עולה ממכתב ששלחה שלשום (יום א') יוליס לנתן אלנתן, ראש מטה התכנון הלאומי, ולרפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון . כותרת המכתב: "שמירת זכות הגישה החופשית של הציבור למשאבי טבע במסגרת הליכי תכנון".

לדבריה, "אנו מצויים בישורת האחרונה של עבודת מטה שמתקיימת בראשותי לגיבוש מתווה קבע לעניין סוגיית הגישה של הציבור לנחל האסי. בתמצית, הקירבה בין בתי המגורים בקיבוץ לבין גדות ומי הנחל יוצרת מתח מורכב ומתמשך בין שמירה על שגרת ואיכות החיים של תושבי הקיבוץ לבין זכות הגישה של הציבור למשאב הטבע ולמקרקעי ייעוד", (השייכים לציבור, דנ"ק).

המשנה ליועמ''שית, כרמית יוליס (קובי שרביט)המשנה ליועמ''שית, כרמית יוליס (קובי שרביט)

"....בשנת 2017 אושרה עבור ניר דוד תכנית חדשה למגורים. במסגרת תכנית זו 'שכונת ההרחבה' החדשה של הקיבוץ מוקמה בהמשך ובסמיכות לתוואי הנחל, באופן ש'מרחיב' גם כן את המתח המתואר לעיל. הממשק האמור מביא להעצמת החיכוך אשר היה קיים גם כך בלב היישוב הוותיק".

יוליס הוסיפה ש"מצאתי לנכון לפנות ולהדגיש כי על מוסדות התכנון, לצד האיזון בין האינטרסים התכנוניים השונים, ליתן משקל משמעותי לשמירה על זכות הגישה החופשית של הציבור למשאבי טבע, בדגש על משאבי טבע שהם מקרקעי ייעוד. בתוך כך יהיה זה נכון למנוע מבעוד מועד, מצבים בהם זכות זו של הציבור עשויה להיפגע על רקע תוספת מגרשים המיועדים למגורים בקרבה למשאב הטבע, כאשר עצם הימצאותם בסמיכות עשויה להביא להגבלה על זכות הגישה".

המאבק על נחל האסי הוא מאבק לקטע  מנחל עמל, הקרוי גם "נחל האסי", סמוך לבתי מגורים של תושבי הקיבוץ. המאבק החל בשנת 2012, והובל בתחילתו על ידי ארגון "הטבע שייך לציבור", בשנת 2016 הגיעו הארגון והקיבוץ ניר דוד  לפשרה שאושרה בבג"ץ.  משנת 2019, החל  מאבק חדש של קבוצה בשם "המאבק לשחרור האסי". ב-2020 הגיע המאבק לשיאו עם עימותים של חברי הקיבוץ עם תושבי בית שאן ועמק בית שאן, לצד עימותים תקשורתיים משפטיים. ב-2021 קטע ממערב לקיבוץ נפתח לציבור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:האסיהיועמשנחלמשאב טבע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...