מרכז המחקר של הכנסת: "תוכנית מחיר למשתכן לא הוזילה מחירי דירות והגדילה פערים"

את הדו"ח שפרסם אתמול, סיכם מרכז המחקר של הכנסת בתהיה: "ניתן לשאול אם תוכנית בעלות פיסקלית כה גבוהה אכן מוצדקת מבחינה כלכלית, ואם לא היה מקום להפנות אובדן הכנסות זה להעלאת היצע ולפתרון חסמי תשתיות באזורי ביקוש"

שיתוף הכתבה
משה כחלון (דוברות תנועת כולנו)משה כחלון (דוברות תנועת כולנו)

מרכז המחקר של הכנסת פרסם אתמול (ד') מסמך בשם "תיאור וניתוח יישום תוכניות סבסוד דירות", שתוצאותיו מערערות על כדאיות תוכנית מחיר למשתכן , של שר האוצר לשעבר משה כחלון, ודומותיה. מסמך זה נכתב לקראת דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה. מוצגים בו נתונים על שוק הדיור, נתוני תקציב של תוכניות ממשלה לסבסוד דירות למגורים, אומדנים להנחות במחירי הדירה וניתוח יישום התוכניות. המחקר נכתב על ידי הכלכלן מאיר אזנקוט.

על פי המחקר, מדד מחירי הדיור לא ירד באופן חד ומובהק בתקופת הפעלת תוכניות סבסוד דירות - אחת ממטרות התוכנית שלא הושגו. אמנם בתקופות שבהן משקל הדירות בהנחה מסך הדירות החדשות היה גבוה יחסית מדד מחירי הדירות עלה באופן מתון,ף אך לא חלה ירידה במדד. ב-2022, עם הירידה במשקל דירות בהנחה – חל זינוק במדד מחירי הדירות.

עוד נמצא כי ההנחה בתוכנית היא רגרסיבית, ומגדילה פערים. כלומר בעוד שבערי המרכז ההנחה הגיעה למאות אלפי שקלים, בעיקר לרוכשים ממשקי בית מעשירוני הכנסה גבוהים, בעלי יכולת לרכוש דירה במחיר גבוה יחסית; הרי שבערי הפריפריה ההנחה נמוכה יחסית, ומיועדת בעיקר למשקי בית בעשירוני הכנסה נמוכים. "על כן, נראה שהתוכנית הביאה לעלייה בפער בחלוקת ההון בישראל", נכתב במסמך. מהנתונים שהוצגו עולה כי משקל הזוכים ביישובים ערביים היה נמוך משמעותית ממשקלם באוכלוסייה - נתונים המעידים על חוסר שוויוניות בחלוקת הסיוע במסגרת התוכנית.

ההנחות הן על דירות גדולות ויקרות יחסית

על פי נתוני הדו"ח, ב-2015 עד יוני 2020 הסתכם אובדן הכנסות המדינה בכ-7.3 מיליארד שקל. רוב העלות התקציבית אינה בצד ההוצאות אלא באובדן הכנסות, כלומר אינה משפיעה על מגבלת ההוצאה. "ניתן לשאול אם תוכנית בעלות פיסקלית כה גבוהה אכן מוצדקת מבחינה כלכלית, ואם לא היה מקום להפנות אובדן הכנסות זה להעלאת היצע ולפתרון חסמי תשתיות באזורי ביקוש", נכתב. "ואולם צעדים אלה לעידוד ההיצע עשויים לכלול הוצאות במגבלת ההוצאה, ועל כן ]יש קושי פיסקלי בביצועם".

עוד נכתב במחקר כי ההנחות הגבוהות במחיר דירות בתוכנית מחיר למשתכן הן לדירות בנות ארבעה וחמישה חדרים. כך נוצר תמריץ לזוגות צעירים לרכוש דירות גדולות יחסית, שיש להן עלויות תחזוקה, ארנונה, חשמל, ביטוח ועוד גבוהות יחסית.

חלק מהדירות ששווקו במסגרת התוכנית היו בתוכניות לא בשלות, ומשך קבלת היתרי הבנייה נמשך זמן רב. בפועל הזוכים בהגרלות הפסידו חלק מההנחה בגין משך הזמן (תשלום שכר דירה והתייקרות הדירה בגין הצמדה למדד תשומות הבנייה),או התייאשו.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתדירה בהנחהמרכז המחקר והמידע של הכנסת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...