דיון חירום בכנסת: עלייה במספר ההרוגים בתאונות עבודה - 12 מתחילת השנה

לפי מינהל הבטיחות במשרד העבודה, מתחילת השנה, בארבע תאונות קטלניות הורידו העובדים את הציוד המגן, ול-40% מהעבודים לא סופק ציוד מגן. מחקר חדש של המוסד לבטיחות וגיהות מציג תמונה בעייתית לגבי יישום הנחיות הבטיחות באתרי הבנייה - כ-70% מהעובדים פעלו בצורה לא בטיחותית בגובה

שיתוף הכתבה
אתר בנייה. אילוסטרציה (שאטרסטוק)אתר בנייה. אילוסטרציה (שאטרסטוק)

בכנסת נערך אתמול (ב') דיון חירום בעקבות תאונות הבנייה הקטלניות. מהדיון עולה כי קריסת מבנה או תשתיות היא הסיבה הנפוצה לתאונות קטלניות באתרי בנייה, ואחריה פגיעת חפץ כבד. לפי מינהל הבטיחות במשרד העבודה, מתחילת השנה, בארבע תאונות קטלניות הורידו העובדים את הציוד המגן. ל-40% לא סופק ציוד מגן ולדברי יו"ר איגוד המנופאים, דן ורשבסקי, מכללות מזייפות הכשרות.

רצף התאונות הקטלניות באתרי הבנייה בחודשים האחרונים, הביא את ועדת העבודה והרווחה לקיים דיון חירום במצב. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, "חיי אדם נהפכו להפקר בתאונות עבודה, הרשימה ארוכה, מטרידה וחמורה ביותר, וחובה עלינו להגביר את הפיקוח, את האכיפה ואת האחריות - כדי להציל נפשות". הוא קרא לחייב עובדים בהכשרת הבטיחות, ודרש ממשרד העבודה להסדיר בתוך חודש את תקנות הבטיחות-בעבודה, ולבחון שינוי תבחינים לאיוש מפקחי בנייה. 

קריסת מבנה ותשתיות היא הסיבה הנפוצה לתאונות קטלניות

לטענת נציגת קו לעובד, דיאנה בארון, מתחילת השנה נהרגו 23 עובדים בתעשיות השונות: 12 בענף הבנייה, שישה בתעשייה, שניים בחקלאות ושלושה בענפי השירותים והמסחר. הסיבות הנפוצות ביותר בכל הענפים מתחילת השנה היו קריסת מבנה או תשתיות (שבעה הרוגים),פגיעת חפץ כבד (חמישה),מכשיר עבודה או לכידה במכונה (חמישה) ופגיעת רכב עבודה (ארבעה). לדבריהם, לשם השוואה, בתקופה המקבילה ב-2022 נהרגו 20 עובדים, מתוכם עשרה בענף הבנייה, חמישה בתעשייה, ארבעה בחקלאות ואחד בשירותים ומסחר. הסיבה הנפוצה ביותר למוות בנה שעברה היתה נפילה מגובה (תשעה הרוגים בכלל הענפים). 

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, חזי שוורצמן, חלק על הנתונים, אך הודה כי אכן יש עלייה. לדבריו, מספר ההרוגים הוא 19 בשלושת החודשים האחרונים, מתוכם גם להערכתו 12 בענף הבנייה. לעומת 13 בכלל התאונות ב-2022. בארבעה מקרים קטלניים ביקשו העובדים לתקן תקלה והורידו את המיגון שלבשו – ואז נלכדו ונהרגו. לדבריו, בשלושת החודשים האחרונים בוצעו 3,175 ביקורי מפקחים של המינהל באתרי בנייה - עלייה לעומת 2022. לדבריו, בשנה הקרובה תוקם יחידת חקירות שבה יהיו עשרה חוקרים, ויוקמו יחידת מודיעין ויחידת עיצומים שתטיל קנסות. 

ל-40% מהעובדים לא סופק ציוד מתאים

סמנכ"ל המוס"ל (המוסד לבטיחות וגיהות),שלמה אלוני, הציג את פעילות המוסד בהדרכה, הסברה ומחקר. על פי מחקרי המוס"ל, יש פער מידע בתחום הבטיחות בקרב מנהלים, וזה הגורם ראשון בתאונות.
 
מחקר חדש של המוס"ל מינואר 2023, מציג תמונה בעייתית לגבי אופן יישום הנחיות הבטיחות באתרי הבנייה על ידי המנהלים והעובדים. כ-70% מהעובדים פעלו בצורה לא בטיחותית בגובה, כ-40% מהעובדים שנשאלו דיווחו שלא סופק להם ציוד לעבודה בגובה. 33% לא יודעים להתאים את ציוד הבטיחות הנכון למשימה באתר העבודה. וכ-12% מהעובדים בגובה עובדים לא מחזיקים אישור מתאים בתוקף.
 
במהלך 2022 ביצע המוס"ל 22,030 פעילויות לאבחון סיכונים והדרכות למנהלים במקומות העבודה, כ- 10,104 מהפעילויות נעשו באתרי בנייה. הליקויים המרכזיים שנמצאו בדו"ח המוס"ל: 1,211 ליקויים של מחסור בשילוט בכניסה לאתר עם פרטי בעלי התפקידים והחברה שמבצעת את הבנייה, 1,112 ליקויים הנוגעים לאי גידור אתר הבנייה כנדרש, 867 ליקויים הקשורים לדרכי גישה שאינן בטיחותיות באתר הבנייה, 835 ליקויים הנוגעים לאי כיסוי פתחים ואמצעי מיגון למניעת נפילה משטחי עבודה בגובה ו-723 ליקויים על אי שימוש בציוד המיגון האישי במהלך העבודה.
 
המוס"ל נקט יוזמה והקים מערכי מניעה לאור התאונות הקטלניות, כמו הקמת המוקד הלאומי קו החיים, שבו כל אזרח יכול לדווח על סיכונים והפרות בטיחות באתרי הבנייה בישראל. בנוסף, הוקם המרכז הלאומי לסימולטורים למפעילי עגורנים, אתתים, מלגזות ומשאבות בטון.

מכללות מזייפות תעודת הכשרה למנופאים

לדברי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, ד"ר הדס תגרי, "יש להסדיר בהקדם את תקנות הבנייה ולאייש במלואם את תקני מפקחי הבנייה". ח"כ לשעבר אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בקרן לעידוד ענף הבנייה, קרא לתקן תקנה מחייבת שתאסור כניסת עובד לאתר בנייה לפני שעבר הכשרה בנושא בטיחות, ולחייב מנופאי לעבור הכשרת במכשיר הדמיה (סימולטור) אחת לשנה. 

ח"כ עאידה תומא סולימן דרשה מאיגוד הקבלנים לפרט כמה שימועים נערכו לחברות בנייה שהוצא נגדן דו"ח על הפרת בטיחות. ח"כ עופר כסיף הצטרף לדברים, וקרא להקים רשות לבטיחות. ח"כ דבי ביטון ביקשה להשיב את הפעלת העגורנים מהקרקע, כפי שהתאפשר עד לפני כמה חודשים.

ורשבסקי הסביר מנגד כי תאונות ממנוף נגרמת מטעויות האתת – המורה למפעיל המנוף. יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, התריע כי מנופאים עובדים שעות ארוכות, מכללות מזייפות תעודות-הכשרה למנופאים, וחוק שעות העבודה והמנוחה לא נאכף עליהם. אלוני סיפר על הקו הטלפוני 9214*, המאפשר לעובדים לדווח על ליקויי בטיחות, וקרא לעובדים לא לחשוש לפנות כשהם נתקלים בליקויים.

מערכת המייתרת את העבודה בגובה

אחד ממשתתפי הדיון היה יו"ר סקייליין עגורנים, ברוך פרנס. החברה שלו פיתחה את הקוקפיט - אמצעי המאפשר למפעילי העגורן לעבוד ולהפעיל את המנופים מהקרקע, ממקום בטוח מסודר ויעיל, כפי הנהוג במקומות אחרים בעולם.

הקוקפיט, שעבר את הבדיקות והניסיונות הדרושים, מייתר את העבודה בגובה, חוסך את הצורך בטיפוס לגובה ומונע את הסיכון העיקרי למפעילים שאינם יכולים להימלט מתא המפעיל הממוקם בראש העגורן בעת הצורך. המערכת מושתתת, על פיתוחים כמו מציאות רבודה, המאפשרת ראייה, תיעוד ופיקוח מקרוב של כל פרט חשוב באתר הבנייה, באמצעות מערך לייזרים ומצלמות מתקדמות. המערכת מתריעה בזמן אמת על פעילות חריגה, מסייעת במניעת תאונות באתרי העבודה ומצילה חיים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תאונות עבודהחזי שוורצמןקו לעובדהדס תגריהקבוצה למאבק בתאונות בנייןהקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייההמוסד לבטיחות וגיהותאיגוד המנופאיםדן ורשבסקידיאנה בארוןועדת העבודה והרווחהישראל אייכלרמינהל הבטיחות במשרד העבודהשלמה אלוניאייל בן ראובן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...