הדרכון האירופי מתרחק: ממשלת פורטוגל מבטלת את השקעות הנדל"ן לקבלת אזרחות

מסלול הגולדן ויזה יבוטל, לפי הודעת ראש הממשלה, אנטוניו קושטה. מדובר בחלק מתוכנית דיור רחבה יותר, שכוללת הגבלות על רישיונות לדירות להשכרה לטווח קצר. מי שירצו לחדש את הוויזה, יצטרכו להוכיח שהם משתמשים בנכס "למטרת מגורים קבועה של בעל הנכס או של משפחתו, או שהם משכירים אותו לטווח ארוך"

שיתוף הכתבה
צילום המחשה (depositphotos)צילום המחשה (depositphotos)

ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו קושטה, הודיע ביום חמישי האחרון על הפסקת הגולדן ויזה ללא אירופאים - ויזה שמאפשרת למשקיעים, ובעיקר למשקיעי נדל"ן, לקבל תושבות בלי לחיות רוב השנה במדינה, ולאחר חמש שנים להגיש בקשה לאזרחות - תמורת 280 אלף יורו מינימום. כך על פי הודעה לתקשורת שפרסם ראש הממשלה ופורסמה גם ב"גלובס".

על פי "פייננשל טיימס", מדובר במדינה השנייה באירופה שמבטלת את כלי הגולדן ויזה למשקיעים לא אירופאים, אחרי שאירלנד ביטלה את המקבילה שלה לגולדן ויזה לפני ארבעה ימים. לדברי קושטה, "המטרה היא להוריד את ניפוח המחירים והספקולציות בנדל"ן". מדובר בחלק מתוכנית דיור רחבה יותר, שכוללת הגבלות על רישיונות חדשים לדירות Airbnb, ובכלל השכרות לטווח קצר. שכר הדירה בפורטוגל קפץ בתוך שנה ב-37%, בעוד שההכנסות של תושבי פורטוגל הן מהנמוכות באירופה.

עוד לפי קושטה, מי שירצו לחדש את הוויזה, יצטרכו להוכיח כי הם משתמשים בנכס "למטרת מגורים קבועה של בעל הנכס או של משפחתו, או שהם משכירים אותו בשכירות ארוכת-טווח", בניגוד למצב כיום, שדי להיות במדינה 14 יום בלבד. ראש הממשלה אמר שמשבר הדיור במדינה משפיע כעת על כל המשפחות ולא רק על הקבוצות החלשות ביותר.

ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה (By Agência Lusa - ''Governo vai trazer para Portugal gravações de som inéditas de Amália Rodrigues'' (2m 13s),CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=102753562)ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה (By Agência Lusa - ''Governo vai trazer para Portugal gravações de som inéditas de Amália Rodrigues'' (2m 13s),CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=102753562)

ב-1 בספטמבר בוטל החוק המאפשר למגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית, וביטול הגולדן ויזה יקשה עוד יותר על ישראלים רבים להשיג אזרחות פורטוגלית. ההשקעות במסלול גולדן ויזה הגיעו ב-2022 ל-654 מיליון יורו - זינוק של 41.9% לעומת 2021, כך לפי ארגון בקרת הגבולות הפורטוגלי. לשם השוואה, כשהוצגה הגולדן ויזה לראשונה ב-2012, אושרו רק שתי ויזות באותה השנה במסלול זה. ב-2022 כבר אושרו 1,281.

לדברי איתי מור, יזם ומלווה משקיעי נדל"ן בפורטוגל: "משבר הדיור בפורטוגל והמחסור החמור בהיצע, הביאו את המדינה לשנות את תוכנית ויזת הזהב, אך עדיין לא ברור כיצד זה יקרה. הקריטריונים המדויקים ייקבעו בשבועות ובחודשים הבאים. יש לשים לב, שהשינויים בתוכנית הגולדן ויזה הם לא היחידים שעברו. נקבע גם כי לא יינתנו עוד רישיונות להשכרת דירות לטווח קצר (פחות משנה) באזורי ביקוש. החלטה זו צפויה להיטיב עם מי שמשווק דירות שכבר קיבלו רישיון כזה, וממוקמות באזורי ביקוש, וגם עם בעלי דירות מחוץ לאזורי ביקוש. סביר שערכן יעלה, מכיוון שעבורן עדיין ניתן יהיה להשיג רישיון לטווח קצר. גם לאור הצעדים שמבקשת הממשלה לנקוט בהכרזות האחרונות, שוק הנדל"ן בפורטוגל ממשיך להיות אטרקטיבי למשקיעים זרים, וזאת בשל המחסור הגדול בהיצע שלא צפוי להיפתר בשנים הקרובות".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פורטוגלאיתי מורגולדן ויזה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...