התוכנית הגדולה בתולדות גבעתיים: אושרה תוספת של 3,800 דירות במרכז העיר

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה תוכנית התחדשות ענקית בשכונת גבעת רמב"ם, שבה יש כיום כ-3,000 דירות. שטח התוכנית הוא 340 דונם, והיא כוללת בנייה נמוכה בלב השכונה, ומגדלים של 45-35 קומות על הצירים הראשיים שבשוליה

שיתוף הכתבה
הדמיה של התוכנית לשכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים (קורין יחיאל אדריכלים)הדמיה של התוכנית לשכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים (קורין יחיאל אדריכלים)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה סופית את התוכנית להתחדשות עירונית בשכונת גבעת רמב"ם שבגבעתיים. זוהי תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר שמקודמת כיום בעיר, שהופקדה ב-2020. גבעת רמב"ם היא שכונה ותיקה, הממוקמת במרכז העיר, וכוללת עצים ותיקים ומבנים בעלי ערכים אדריכליים ותרבותיים, לצד מבני שיכון.

התוכנית היא על שטח כולל של כ-340 דונם, וממוקמת במתחם הרחובות ויצמן ממזרח, דרך השלום ממערב, רבין מדרום ובית העלמין נחלת יצחק מצפון. התוכנית, שמקודמת על ידי עיריית גבעתיים, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובליווי המינהלת העירונית, מגדירה את התחדשות לב השכונה במתכונת של בנייה נמוכה יחסית (מרקמית),ובשולי השכונה במתכונת פינוי בינוי , בכמה מתחמים שיכללו שימושים מעורבים, ויאפשרו הקצאות משמעותיות לצורכי ציבור. בסך הכל מאפשרת התוכנית תוספת של עד 3,827 יחידות דיור ל-3,047 הקיימות. 

לפי מינהל התכנון , הייחודיות של התוכנית היא בכך שתאפשר מחד התחדשות במגרש בודד, תוך שמירה על אופי השכונה, ומאידך התחדשות במסלול של פינוי בינוי משמעותי, שמייצר את שטחי הציבור החסרים כבר היום בשכונה. בהתאם לכך, קובעת התוכנית כמה מסלולים: חיזוק או הריסה ובנייה בלב השכונה, בהתאם לאזורי התכנון, בהיקף של ארבע קומות וחצי עד עשר קומות; פינוי בינוי בדרך רבין עם בנייה של עד 35 קומות; ובדרך השלום בנייה בגובה של עד 45 קומות. 

תוכנית זו מצטרפת לתוכנית שהפקידה הוועדה המחוזית תל אביב בדצמבר ברחוב בו גוריון בעיר, לתוספת של 2,800 יחידות דיור, והפקדה להתנגדויות של תוכנית למתחם לביא, לשני מגדלים שיכללו 220 דירות.

שכונת גבעת רמבם בגבעתיים (By Avi1111 dr. avishai teicher - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30739388)שכונת גבעת רמבם בגבעתיים (By Avi1111 dr. avishai teicher - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30739388)

התוכנית בגבעת רמב"ם קובעת עקרונות להקצאת שטחי ציבור בהיקף כולל של כ-19 דונם פתוחים, בהם הקמת שני בתי ספר חדשים בשכונה. כמו כן, היא מקצה שטחים נוספים במגדלים, לטובת מוסדות חינוך, רווחה וקהילה, כדי לתת מענה למחסור המשמעותי בשטחי ציבור בשכונה. 

לאורך הרחובות ויצמן ורמב"ם, מציעה התוכנית שטחי מסחר ושטחי ציבור, כדי לאפשר לתושבים שירותי ציבור בקרבת הבית. בנוסף, התוכנית קובעת הרחבת דרכים לטובת תנועת הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים. במסגרת התוכנית, נקבעו עקרונות לשמירה על שדרות העצים הקיימות, תוספת נטיעות, ומגדירה שישה מתחמים לשימור. 

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן-אליעזר: "מדובר בסנונית ראשונה שהבשילה לתוקף מבין שלוש תוכניות התחדשות רובעיות המקודמות בגבעתיים. זו תוכנית מורכבת המאפשרת התחדשות במגוון מסלולים המותאמים לצורכי השטח - החל מתוספת מצומצמת של בנייה במרקם לשימור, ועד להעצמה משמעותית של מתחמי פינוי בינוי . גבעתיים היא העיר השנייה בצפיפותה בישראל, אחרי בני ברק, שמתכננת את עתידה לעשורים הקרובים במסגרת תכניות התחדשות שייתנו מענה לתוספת אוכלוסייה. התוכנית תאפשר את גידול השכונה והתאמה לצרכים העכשוויים, ומנגד - שמירה על המאפיינים החשובים בעיר". 

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, הוסיף כי, " התחדשות עירונית בגבעתיים, המוקפת כולה בבנייה ואין לה עתודות קרקע זמינות, היא אופק הצמיחה המהותי ביותר לתושבים הוותיקים והחדשים. לצד התכנון היעיל, במענה לצורכי האוכלוסייה, שמנו ברשות להתחדשות עירונית דגש מיוחד על שימור האופי של גבעתיים".

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, מסר כי "מדובר בתוכנית חשובה ומשמעותית מאוד לעיר, שמתמודדת עם צפיפות נדירה ועם הצורך בהתחדשות הבניינים הישנים שלה מתוך ראייה אחראית, שקולה וכוללת. גבעת רמב"ם הינה שכונה בעלת צביון מיוחד, טופוגרפיה יחודית  ומרקם רחובות עם עצים וצמחיה ייחודית, ואנחנו הקפדנו לשמור ברוב רחובות השכונה על הערכים האלה. משמעות אישור התוכנית היא שכעת כללי התכנון והבנייה בשכונה מעוגנים, ברורים וידועים לכולם״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאלעזר במברגרגבעת רמב"םגבעתייםארז בן אליעזרהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...