בכירי הענף על דברי גולדקנופף: "סוף סוף בא פוליטיקאי ומודה שהוא לא מבין כלום"

ה

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (מוני אקספו)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (מוני אקספו)

בכירי ענף הנדל"ן לא מתרגשים מהדברים שאמר אתמול שר הבינוי והשיכון המיועד, יצחק גולדקנופף, מיהדות התורה, בוועידת השלטון המקומי שהתקיימה בתל אביב. "מדברים איתי כל הזמן על משבר ומשבר ומשבר. אני לא הכרתי קודם את משרד השיכון, ככה שאני לא יודע שיש משבר בענף הזה". זאת למרות עלייה של 20% במחירי הדיור בשנה. עוד אמר גולדקנופף, שהוא מתכוון לשלש ולרבע את התחלות הבנייה. בתגובה לדברים, הקבלנים לא מתרגשים מכיוון שלטענתם בשנים האחרונות ניטלו הסמכויות ממשרד השיכון.

כך למשל, אמר יו"ר התאחדות הקבלנים ובוני הארץ, ראול סרוגו, שנכח בכנס, ל" מרכז הנדל"ן ": 
"לא צריך לשפוט אותו. הוא צריך לקבל את ימי החסד. ההתבטאות לא היתה במקומה, אבל הוא רצה להראות שהוא אופטימי, ויכול לפתור את המשבר. בוודאי שיש משבר דיור, עלייה במחירי הדירות ושכר הדירות, ההיצע לא מתרומם והאוכלוסייה גדלה.

"אותי מדאיג דבר אחר, הוא אמר גם 'אני לא יודע דברים ואלמד אותם'. הוא לא יודע מה הוא לא יודע. לא הכל תלוי בו - יש את רמ"י אבל אגף תקציבים לא אצלו (החותם הסופי בהפשרת קרקעות, דנ"ק),כל נושא הרשויות המקומיות במינהל התכנון תחת משרד הפנים, ויש גם משרד התחבורה שאחראי על לא מעט על פרויקטים. הדברים לא בשליטתו. יש רגולציה, רישוי והתנגדויות, כל מיני בעיות משפטיות - ולכן צריך גוף אחד שיתכלל הכל".

בדומה לתוכנית שהצגתם בפסגת הנדל"ן?
"אמנם ככר התייאשנו מהתוכנית להקים משרד שיכלול בנייה ותשתיות, אבל צריך להיות מטה דיור אחד, כמו אצל משה כחלון (שר האוצר לשעבר, דנ"ק),שפתר בעיות אנרגיה ואחרות. אני קורא לביבי לקחת את זה אליו. כל התיקים שקשורים לבינוי, חוץ מהתחבורה, לא ניתנו לליכוד. בכל המו"מ הקואליציוני לא נרשמה מלה על דיור.  הרשויות המקומיות מתנגדות לתוספת דיור, ובצדק, כי הן לא מקבלות מענה על תשתיות והארנונה, הרבה תלוי במה שיעשו משרדי הממשלה האחרים. כמו שבזמנו רבין מינה את מנכ"ל משרדו, שמעון שבס, והיה להם אוטובוס למנכ"לים שהיו פונים לגורמים במשק ושואלים מה צריך לעשות. ככה ייצרו יותר צפיפות לבנייה בתקנות שבס. מטה הדיור צריך להיות במשרד ראש ממשלה". 

ראול סרוגו (רועי טפר)ראול סרוגו (רועי טפר)

עם זאת, סרוגו לא חושב ששר השיכון המיועד יהיה מי שיפתור את הבעיות: "גולדקנופף שידר אופטימיות יתרה, אבל הוא לא יצליח להכפיל, לשלש ולרבע את התחלות הבנייה. אולי הוא יצליח להגדיל קצת. השאלה היא איך הוא יניע את השותפים". סרוגו גם לא פוסל את המפלגות החרדיות, ולא חושב שידאגו רק למגזר שלהן: "היתה תקופה ששר השיכון היה אריאל אטיאס מש"ס, והוא לא ייצג רק את החרדים. אני מאמין שגולדקנופף בא לפתור את בעיות הדיור לכולם. הוא בא ממגזר פרטי, ויבין מה עובר על הקבלנים. יש פוטנציאל כי זו ממשלה שתהיה יציבה ארבע שנים".
 
דברים דומים אמר הבעלים של אמבסדור שיווק נדל"ן, שמוליק לוי: "אנחנו מבינים שלשר השיכון המיועד כמעט אין סמכויות. מאז כחלון, שהיה שר אוצר והשיכון, הפריטו בממשלות האחרונות את משרד השיכון. הוציאו ממנו את כל הכוח, כי מינהל התכנון נמצא במשרד הפנים, ואיילת שקד עשתה מהפכה בתב"ע ובהתחדשות עירונית. גם כל נושא הסכמי הגג הוא אצל משרד האוצר - משרד השיכון רק מלווה. המציאות כיום היא שאין למשרד השיכון כוחות להפשיר קרקעות ולקדם תוכניות בוותמ"ל - כל מה שמשפיע על ההיצע, קרקע ותכנון. 

"שר השיכון לא יכול להועיל בלי סמכויות, אבל הוא יכול להזיק, למשל אם הוא רוצה לעבות את היישובים החרדיים. כשהתיק היה אצל יהדות התורה, היתה בנייה מסיבית, וסביר להניח שזה על חשבון ערים קיימות, כמו שהיה בבית שמש".

גם לוי מציין לחיוב את אטיאס: "מי שהיה דומיננטי לחיוב  מהמפלגות החרדיות זה אטיאס מש"ס. הוא היה דומיננטי במחיר למשתכן, ומי שריכז את כל הסמכויות של המינהל, ואז יצר תוכנית כוללת של הוותמ"ל בנושא תשתיות. אם נתניהו לא יתייחס לזה כאל נושא לאומי ויבין שיש משבר, ולא מה ששר השיכון המיועד אמר, אם לא יטפלו בנושא בצורה מסודרת, באמצעות מינהלת של משרדי הפנים, השיכון והאוצר - לא יהיה שינוי, אלא כיבוי שריפות, כמו מחיר מטרה".

מנכ"ל ארגון הקבלנים מחוז ת"א והמרכז, אלי רוזנטל, מסר כי, "שר הבינוי והשיכון המיועד מנסה ליצור מציאות אחרת בתחום הדיור, אבל גם אם מתעלמים מהבעיה זה לא אומר שהיא לא קיימת. 
יש לו הרבה מה לשנות ולתקן כדי להגיע למצב שלא קיים משבר. לדעתי הדבר העיקרי והחשוב ביותר הוא להפחית את הביורוקרטיה האינסופית שיש בענף. כל עוד הוצאת היתר בנייה אורכת בממוצע כשלוש שנים, אי אפשר להכפיל, לשלש או לרבע את התחלות הבנייה. 

"שנית, הגיע הזמן לשנות את שיטת המכרזים של רמ"י. ספסור הקרקע ומכירתה ליזם שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר מוביל להעלאה משמעותית של מחירי הדירות. יש מקומות שבהם רכיב הקרקע מהווה כ-50% מערך הדירה. שלישית, והשר ציין זאת - ידיים עובדות. גם אם נרצה כיום לבנות יותר מ-100 אלף יחידות דיור בשנה, אין מספיק כוח אדם בענף. חייבים לקדם הסכמים בילטרליים עם מדינות נוספות, ולייבא לכאן כוח עבודה מקצועי ואיכותי - בייחוד במקצועות הרטובים. במידה שהשר יצליח לטפל בשלושת הנקודות האלה, אנחנו נהיה על דרך המלך".

דברים דומים אמר גם המנכ"ל והבעלים של החברה היזמית והמבצעת ניצני מבשרת, אחמד עמלה : "נראה שעבור מקבלי ההחלטות, פתרון בעיית הדיור אינו במוקד תשומת הלב. עד כה הוצעו לנושא הדיור תוכניות שאינן מעשיות, והן לא יותר מדיו על הנייר שייכנס עמוק למגירה ויישכח עם סיום הקמת הממשלה. תחילה הייתי מצפה מראש הממשלה המיועד לדרוש שתיקי השיכון והבינוי והאוצר יהיו בידי חברי או חברות מפלגתו, כדי שנושא הדיור הרגיש והכאוב יטופל על ידו באופן אישי. מעבר לכך, נדרש טיפול בשורש הבעיה ולא פלסטר זמני. 

אחמד עמלה (ניצני מבשרת בעמ)אחמד עמלה (ניצני מבשרת בעמ)

"אני רואה את הפתרון בשלושה מישורים, שאף מצע לא נוגע בהם: הראשון הוא טיפול בהיצע הדירות – חייבת להיות תוכנית רב-שנתית של כחמש שנים שתהיה מעוגנת בחוק, ולא תהיה תלויה בבחירות נוספות או בקיום ממשלה. התוכנית תכלול הקמת 400 אלף יחידות דיור בשנים האלה, כשבכל שנה ייבנו כ-75 אלף יחידות דיור, ובכך נייצר ודאות תכנונית לכל הנוגעים בדבר. המישור השני הוא שינוי שיטת הרישוי בארץ. כיום כל רשות מקומית עושה כרצונה, והיזמים חוששים לנקוט צעדים מסוימים כדי לקדם תוכניות - מה שמביא אותנו להמתנה של 24 חודשים בממוצע עד להיתר תחילת עבודות, בלי להחשיב את זמני הבנייה הארוכים. תקופת הזמן הזו אינה יעילה ואינה הגיונית, ומציירת גם היא חוסר ודאות גדול. 

"המישור השלישי והחשוב הוא עוד ידיים עובדות. כדי שנוכל לבנות כ-75 אלף יחידות דיור בשנה, נדרש כוח אדם - והמדינה היא זו שצריכה לדאוג לכך. לא היזמים עצמם. המנהיגים והמנהיגות שלנו חייבים להבין שהם אלה שנדרשים לטפל בשורש הבעיה, אחרת תמשיך ההידרדרות, ולא ניתן יהיה לפחות להקפיא את המחירים, ולמנוע זינוק נוסף שיהפוך את רכישת הדירה לקשה יותר לציבור הרחב".

רוני מזרחי (מנחם עוז)רוני מזרחי (מנחם עוז)

לדברי נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו , רוני מזרחי, "סופסוף, אחרי שורה ארוכה של שרי שיכון שלא הבינו דבר וחצי דבר בשוק הדיור, אבל עשו את עצמם מבינים ורק גרמו נזק אדיר, בא בן אדם ישר כמו גולדקנופף, וללא בושה מודה ברבים באמת המרה - שהוא אינו מבין כלום. נשמח בלשכת הקבלנים לעמוד לרשותו וללמד אותו את כל מה שהוא אינו יודע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגואלי רוזנטלרוני מזרחישמוליק לויאחמד עמלהיצחק גולדקנופף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...