אלקין נפרד: "אם קצב השיווקים הגבוה יימשך המחירים ייבלמו ב-2023"

עוד אמר שר השיכון היוצא בכנס ארגון קבלני מחוז המרכז כי שיטת ההגרלות של דירה בהנחה היא ההוגנת ביותר שבנמצא. יו"ר ועדת הכספים הנכנס משה גפני האשים במשבר הדיור את התנהלות האוצר

שיתוף הכתבה
השר זאב אלקין (פוטו מרסלו)השר זאב אלקין (פוטו מרסלו)

"הסיבה העיקרית לזינוק במחירי הדירות הוא העדר תקציב מדינה, לא היה תקציב במשך שנתיים, לא השקיעו בתשתיות תומכות, ואם אתה משווק פחות המחירים יזנקו למעלה", כך אמר אתמול (ה') שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז שמתקיים באילת, אך סיים בנימה אופטימית והוסיף כי "לפי הסימנים שיש בשוק, ואפילו לפי מחירי יד שנייה, זוהי פעם ראשונה שהעלייה במחירי יד שנייה הם פחות מהמדד. אם לא יעצרו את ההיקף של ההיצע וימשיכו באותו קצב ב-2023, עליית המחירים תיבלם. זאת הערכה זהירה. גם הריבית משפיעה. אם תהיה עוד פעם ירידה דרמטית בהיצע המחירים ימשיכו לטפס".
 
על שיטת ההגרלות השנויה במחלוקת לרוכשי דירה ראשונה אמר "אני לא מכיר שיטה יותר צודקת משיטת ההגרלות. אם יש לי פחות דירות לתת אני כשר צריך להחליט? אתם יודעים כמה שחיתויות יהיו אם אתן לפקידי משרד השיכון או לפוליטיקאים להחליט מי יקבל דירה? אם שוב יבואו פקידי אוצר לשר שיכון הבא ויפסיקו את התוכניות זה יהיה בכייה לדורות. אנחנו נסיים את השנה עם קרוב ל30 אלף משפחות שיקבלו את היכולת לקנות דירה בהנחה".

גפני: "בעיית הדיור מתחילה בהתנהלות האוצר"

יו"ר ועדת הכספים הנכנס משה גפני אמר כי "המשבר בשוק הדיור היא אחת הבעיות החברתיות הגדולות של המדינה וגובל בפיקוח נפש, כולם סובלים מהדבר הזה, לא רק החרדים. הבעיה מתחילה בזה שהאוצר לא רוצה לממן דברים שהוא צריך לממן, מחזיק קרקעות ולוקח את הזמן. בנתיים נכנס אליו הרבה כסף. כיו"ר הוועדה, האוצר מגיע אלי עם בקשות ולא אני אליהם ואני לא חייב לאף אחד שום דבר אלא רק לאזרחים".

גפני האשים את הממשלה היוצאת במשבר הדיור ואמר כי "עליית מחירי הדיור בשנה האחרונה היא כזו שאני לא זוכר כדוגמתה, בזמני הריביות על המשכנתאות לא עלו". גפני התייחס גם לעניין שיתוף הפעולה עם סקטור הקבלנים וחברות הבניה ואמר, "בניגוד למה שהיה בתקופה האחרונה הקבלנים היו ויהיו בני בית בוועדת הכספים וחלק משמעותי בקבלת ההחלטות. לא היה ולא יהיה דבר כזה שהקבלנים יאמרו את דברם והוא לא ישמע".

" תמ"א 38 חיזוק היא פשע"

בפאנל נוסף שעסק בכשלי שוק הנדל"ן, אמר ראש עיריית בת ים צביקה ברוט כי ללא פתרון סוגיית כח האדם בוועדות המקומיות, לא יהיה פתרון למשבר. "אנחנו לא מצליחים לגייס תפקידים מאד משמעותיים באגפי ההנדסה כי האוצר ומשרד הפנים לא יודעים להעביר לנו סמכויות בעניין הזה. נת"ע ונתיבי איילון לוקחים לנו את כל המהנדסים ויש לנו מחסור ענק בכוח אדם איכותי. ברוט לא חסך ביקורת גם מתוכנית תמ"א 38 במתכונתה הראשונה חיזוק ועיבוי. תמ"א 38 חיזוק היא פשע, לא בעצם התוכנית אלא ביישום שלה. השתמשו בתירוץ להעמיס בעיר כמו בת ים יחידות דיור לא איכותיות במספרים פסיכיים, בלי לשפות את העיר בשום דרך. אנחנו בעד התחדשות עירונית אבל מקדמים בעיקר פינוי בינוי וציין כי הוא תומך בהסכמי המסגרת שנותנים את היתרון של הכסף הממשלתי".
 
עו"ד איריס פרנקל כהן, היועצת המשפטית של הרשות להתחדשות עירונית , אמרה כי היא רואה הצלחה בהסכמי המסגרת מול הרשויות המקומיות, "גם רשויות מקומיות רוצות בניינים ממוגנים ושכונות שלא נאכלות מבפנים. השאלה איננה להתנגד או לא להתנגד אלא איך לעשות את זה נכון. ראשי רשויות צריכים להסתכל היכן מתאים לעשות התחדשות עירונית ואיך נכון לעשות זאת. אנחנו מקדמים היום ב-15 רשויות תכנית להתחדשות בניינית ואז ההתנגדות יורדת. אנחנו מבינים שיש נטל משמעותי על התשתיות ואנחנו מסייעים בהסכמי מסגרת – קבלת מימון לתשתיות תומכות התחדשות עירונית".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:צביקה ברוטארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזזאב אלקיןמשה גפניאיריס פרנקל כהן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...