בונים על ניסיון של אחרים: גם למשקיעים יש FOMO

אף פעם לא מומלץ לפעול מתוך חשש להחמיץ, אבל כשמדובר במבצע בסופר או באירוע חברתי, זה גם לא נורא. במקרה של ענבל החשש היה להחמיץ השקעת נדל"ן, וזה כבר הרבה יותר מסוכן. דביר דמרי, מחבר הספר "יותר נדל"ן משכל", עם השיעורים החשובים ביותר למשקיעים

שיתוף הכתבה
דביר דימרי, מחבר הספר 'יותר נדל"ן משכל'דביר דימרי, מחבר הספר 'יותר נדל"ן משכל'

ענבל השקיעה איתנו בשני פרויקטים. לקראת הפרויקט השלישי כבר היה לה ברור ש"אין מה לבדוק". "אני סומכת עליכם", היא אמרה, "מתפנים לי חמש מאות אלף שקלים בקרוב. תגידו לי כשיש משהו עסיסי". ואכן, כעבור שבוע, התקשר אליה משה, אחד מיועצי ההשקעות, והציע לה להצטרף לקבוצה שרוכשת נכס מסחרי גדול במרכז ירושלים. "הכסף צריך לעבור בראשית החודש הבא," הוא עדכן. 
ענבל התקשרה בבהלה אחרי יומיים: "בדקתי מתי הכסף שלי ישתחרר, אני לא אספיק להעביר בתחילת החודש. אני צריכה עוד שלושים יום". לצערנו, זה היה בלתי אפשרי. ענבל לא הרפתה, היא התקשרה שוב בערב ואמרה שמעולם לא נקרתה בדרכה כזאת עסקה חלומית, ושאם אפשר היא מוכנה לוותר על הרווח באחת העסקאות הפעילות על מנת להזרים לעסקה החדשה כספים במועד הנדרש. 
בניסיון למצוא מענה שיניח את דעתה, ואחרי סקירה של ההשקעות הקיימות שלה, התחלנו לתהות יחד מה יקרה אם תדלג על ההשקעה הנוכחית, כיוון שהחשש הגדול היה שהיא מקבלת החלטה לא רציונלית. 
השקעות טובות יש תמיד ולנצח יהיו. המלאי לא נגמר. אף פעם. אבל הפחד מההחמצה עשוי לגרום למשקיעים לנקוט פעולות לא נכונות. כאשר אתם בוחנים השקעה, כנראה תפספסו בדרך השקעות אחרות, טובות יותר אפילו, שיחמקו לכם מבין הידיים, וזה בסדר. ככה זה. מה שלא בסדר הוא הלחץ להפסיד עסקה טובה. הוא מסוכן יותר מכל.
כשפתחנו את התוכנית העסקית של ענבל ודיברנו על המגמות ארוכות הטווח שלה, היא נוכחה לדעת שהעסקה שלפניה היא למעשה השקעה ממוצעת פלוס, ושכנראה יהיו עוד רבות כמוה, ואותן היא תוכל לבחון בנחת בהמשך. איך ייתכן שהשקעה שלפני רגע נראתה כמו הזדמנות אדירה ובלתי חוזרת הפכה בפתאומיות להשקעה די ממוצעת?
האינפורמציה שענבל קיבלה ממשה, היועץ, הייתה מדויקת, אבל עיבוד הנתונים אצלה היה לקוי כי הוא נעשה תחת הלחץ להפסיד. כאשר 'נטרלנו' את מימד ההחמצה - הכל נהיה יותר פשוט, רגוע ונכון.

חומר למחשבה: ההחמצה והחרטה מאיימים עלינו לאורך החיים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. אנחנו שוב ושוב משחזרים: איך לא הרמתי את היד בזמן שנערכו בחירות לוועד הכיתה, איך לא יצאתי לקורס קצינים ואיך לא רכשתי בית מיד לאחר החתונה, הייתי חייב לחתום על העסקה, גם במחיר של עוד מאתיים אלף. הרבה מחשבות לאחור מטרידות אותנו וגורמות לנו לאמץ התנהגויות לא נכונות לקראת העסקה הבאה. וזה חבל. 
אף תא במוח לא יהדהד ויאמר לנו: "איזה יופי שלא נכנסת להשקעה ההיא, אמנם היא הצליחה אך היה בה סיכון משמעותי שלא יכולת להרשות לעצמך להיחשף אליו". אף תא לא יגיד: "וואו, את אלופה שלא רכשת את הבית. משהו בפנים אמר לך שזה 'גדול' עלייך והנה, שנה אחרי את במקום יותר רגוע לקבל החלטות בהיקף של שני מיליון שקלים".
אז לפני כל עסקה שלכם, עצרו רגע לנשום, הזכירו לעצמכם שתמיד יגיעו עוד הזדמנויות ושכל התנאים צריכים להתאים לכם, כולל התזמון. לא מעט פעמים, דווקא ההחלטה לא לעשות  - תהיה בנקודת הזמן הנוכחית הדבר הכי נכון לעשות.

לפרטים נוספים>>
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עסקאות נדל"ןהשקעות נדל"ןדביר דימרייותר נדל"ן משכל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...