350 בקשות למיזמי השכרה הוגשו במחצית 2022 - כמו בחמש השנים לפני כן ביחד

מנתוני משרד הכלכלה עולה כי בקשות בהיקף 12 אלף דירות הוגשו עד כה ב-2022, בעוד שסך הבקשות שאושר ב-5 השנים הקודמות הוא 9,000. באופן מפתיע - בעיר החדשה חריש אושר המספר הגדול ביותר שלי דירות ב-2021, והיא מדורגת שלישית בסך הכל אחרי ת"א וי-ם

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה בירושלים, מהמובילות בהיקפי הפרויקטים להשכרה (שאטרסטוק)בנייה חדשה בירושלים, מהמובילות בהיקפי הפרויקטים להשכרה (שאטרסטוק)

ענף השכירות ארוכת הטווח צומח במהירות, כך עולה מסקירה שפרסם ביום ה' האחרון משרד הכלכלה והתעשייה, על פי נתוני הרשות להשקעות. על פי הנתונים, היקף הבקשות שהוגשו מתחילת שנת 2022 להקמת פרויקטים להשכרה ארוכת טווח כמעט זהה לסך הבקשות שהוגשו בחמש השנים לפני כן. המדובר בפרויקטים הזכאים להטבות מס בהתאם לחוק עידוד השקעות הון.

על פי הסקירה, מתחילת השנה הוגשו לרשות להשקעות למעלה מ-350 בקשות במסלול זה, שבמידה ויאושרו, יביאו לבניית כ- 12 אלף דירות להשכרה בכל רחבי המדינה. זאת לעומת 365 תוכניות שאושרו להטבות מס ב־5 השנים האחרונות, אשר הביאו לבנייה של למעלה מ־9,000 דירות להשכרה.

תל אביב-יפו וירושלים הן שתי הערים שבהן אושרה בשנים 2017-2021 הכמות הגבוהה ביותר של דירות להשכרה, עם 1,483 ו־1,187 דירות בהתאמה. באופן מפתיע למדי, העיר השלישית בהיקף הדירות להשכרה שאושרו במסלול הטבות מס, היא העיר הצעירה חריש שבה אושרו 636 דירות - שתיים יותר מבחיפה.

שתי הערים הגדולות במדינה מובילות גם במספר התוכניות המאושרות במסלול זה כאשר בתל אביב יש יותר מפי שתיים (67) תוכניות מאושרות לעומת ירושלים (33). העיר השלישית במספר התוכניות המאושרות היא יבנה עם 22 תוכניות מאושרות.
עם זאת, בחינת הנעשה בשנת 2021 לבדה מעלה תמונה שונה של פיזור גיאוגרפי גדול יותר בהיקף הבניה להשכרה. בחריש היה היקף הפרויקטים שאושרו בשנה זו הגדול ביותר עם 443 יח"ד ואחריה שהם עם 343 יח"ד, רמלה (241 יח"ד) וב"ש (217 יח"ד). תל אביב חמישית בלבד עם 201 יח"ד.

הנוסח החדש של חוק עידוד השקעות הון מחייב השכרה ארוכת טווח

כלל הפרויקטים המצוינים בסקירת משרד הכלכלה, זכאים להטבות מס בהתאם לגרסתו הישנה של החוק לעידוד השקעות הון, המזכה את היזם בהטבות כנגד העמדת הבניין להשכרה לתקופה בת 5 שנים בלבד, וללא התייחסות למשכו של הסכם השכירות מול הדיירים, כך שלמעשה לא מחויב היזם בהצעת חוזי שכירות ארוכי טווח.

בסוף 2021 אישרה הכנסת תיקון לחוק עידוד השקעות הון, המחייבת את ייעוד המיזם להשכרה לתקופה בת 15 שנה לפחות, וכן השכרת הדירטות באמצעות חוזים ארוכי טווח שמשכם 5 שנים.

שלמה אטיאס מנהל הרשות להשקעות מציין כי המסלול החדש – בניין להשכרה לשכירות מוסדית, עפ"י החוק לעידוד השקעות הון, שנכנס לתוקף ביום 18.11.2021 ויחליף את החוק הישן שעתיד לפקוע ב-31.12.2023, צפוי להיות כלי חשוב במשימה לאיזון שוק השכירות בישראל:  "המסלול החדש יבטיח לציבור השוכרים , בהם זוגות צעירים, ודאות לעניין משך זמן השכירות, כאשר החוק קובע שהסכמי השכירות יהיו לחמש שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות. בנוסף נקבע כי דמי השכירות אינם ניתנים להיוון והם ישולמו בתקופות קצובות שלא יעלו על 6 חודשים".


עוד לדבריו, "המסלול החדש (שכירות מוסדית) כולל מתן הטבות ליזמים שישכירו לפחות 66% מהדירות בבניין למשך תקופה של 15 שנה. במסגרת זו היזם יידרש לחתום על חוזה לחמש שנים עם אופציית הארכה לחמש שנים נוספות. יזם שישכיר את הדירות למשך 15 שנים, ישלם מס בשיעור של 9% בלבד. במסלול זה קיים מנגנון שיבטיח את סכום דמי השכירות שניתן יהיה לגבות עבור הדירות בפרויקט".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק עידוד השקעות הוןדיור להשכרההטבות מסמשרד הכלכלה והתעשייהחרישתל אביב-יפומסלול הטבות מסרשות ההשקעותבינוי להשכרה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...