חזרה
להורדת אפליקציה

תוספת 30 אלף דירות בגוש דן: אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית של חולון

התוכנית צפויה לחול גם לאחר פקיעת תמ"א 38, ומגדירה עקרונות להתחדשות גם במגרשים בודדים. בסמוך לתחנות רק"ל ומטרו התוכנית מעצימה זכויות בניה

מאת - עורך אתר מרכז הנדל"ן
עודכן לאחרונה:
ראש עיריית חולון מוטי ששון על רקע מזרח העיר (ראובן קפוצ'ינסקי, שאטרסטוק)

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בתל אביב אישרה אתמול (ב') את תוכנית ההתחדשות הכוללנית של חולון (ח/619). התוכנית שקודמה על ידי עיריית חולון חלה על אזורי המגורים הוותיקים של העיר (כ-7,550 דונם),ותאפשר עם יישומה המלא שיתבצע לאורך זמן תוספת של כ- 30,000 יחידות דיור בכל רחבי העיר.

ממינהל התכנון נמסר כי "התוכנית, שתוקפה יחול גם לאחר פקיעת תמ"א 38 , חלה על כל מגרשי המגורים בתחומה ומסדירה את הכלים להתחדשותם תוך התאמת עקרונות תמ"א 38 למאפייניה הספציפיים של העיר, תכנית המתאר הכוללנית העירונית המקודמת במקביל, המדיניות המחוזית לבניה בסביבת אמצעי הסעת המונים והיותה של העיר משופעת בהם, תמ"א 70, תמ"א 35 , ועוד פרמטרים שונים. התכנית קובעת שני מתווים: התחדשות מגרשית - באמצעות היתרי בניה מכוחה במסלולי חיזוק או הריסה ובניה והתחדשות מתחמית - על ידי קביעת מתחמים להכנת תכניות מפורטות עתידיות. מתחמים אלו ממוקמים בסמיכות לתחנות הרכבת הקלה והמטרו שצפויות לקום בעיר ותחנות רכבת ישראל".

עוד נמסר כי הוועדה בראשותו של ערן ניצן התמודדה עם סוגיות מורכבות כמו היחס בין שיקולים תכנוניים וכלכליים, תקן חניה לאור פיתוח אמצעי הסעת המונים, הרחבת התחולה ביחס לתמ"א 38, היקף זכויות הבניה בכל אחד מהמסלולים, הצורך ביידוע הציבור בכל היתר, ויצירת הוראות מעבר, ובכל מקרה נתנה עדיפות למסלול הריסה ובניה מחדש ולרחובות הראשיים.

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן: "התוכנית היא תוצאה של תהליך ארוך שכלל מאות שעות ישיבות עם העירייה, דיון בעשרות התנגדויות וניסוח של כללים חדשניים של התחדשות המאפשרים ליישם תכנית מורכבת זו. יש לברך את חולון על התעוזה שתכנית זו, שהובלה על ידה, מייצגת. לראשונה בישראל מאושרת תכנית התחדשות עירונית על מרבית שטח העיר ומייצרת את הוודאות התכנונית והקניינית שכה נדרשת בבואו של השוק לממש את כלי ההתחדשות".

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "התוכנית הינה סנונית ראשונה של תכניות כוללות להתחדשות עירונית אשר במסגרתן נקבעים מתחמים לקידום תכניות מפורטות להתחדשות עירונית לצד 'התחדשות מגרשית' במגוון מסלולים. אישור התכנית יאפשר להשלים הליכי רישוי לפרויקטים קיימים וכן הגדלה משמעותית של פרויקטים מגוונים להתחדשות עירונית תוך שיפור המרחב הציבורי והעצמת הרחובות העירוניים במסחר ושטחי ציבור".

ראש עיריית חולון מוטי ששון: "מדובר בבשורה גדולה מאוד לעיר. זו תוכנית חשובה ביותר שמייצרת ודאות ושקיפות ומבוססת על הנתונים הייחודיים של העיר ולאחר שביצענו ראייה כוללנית ויסודית. מטבע הדברים, מימושה של תוכנית מעין זו תלוי בהתארגנות וולונטרית של התושבים, אולם מרגע שהופכת המדיניות העירונית לתוכנית מסודרת היא מייצרת שקיפות וודאות ומקלה על התארגנות זו ועל היוזמות הפרטיות. תוכנית זו הינה פורצת דרך בתחומה שכן אינה עוסקת רק בתוספת זכויות למבני מגורים כי אם קובעת הנחיות והוראות להגדלת השטחים הציבוריים, המבונים והפתוחים, כמענה לתוספת יחידות הדיור הצפויות. מטרתן של הוראות אלה לשמור על איכות החיים העירונית לצד הגידול באוכלוסייה וכן לחזק ולהרחיב את המרחב הציבורי. התוכנית מתווה באופן ברור וודאי את אופיים של הרחובות העירוניים, שכונות המגורים ומערך השטחים הציבוריים בכללותו".

שרת הפנים, איילת שקד: "מדובר בתכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר שאושרה אי פעם. התחדשות עירונית היא המענה החשוב ביותר להתמודדות עם משבר הדיור בישראל ותכניות כמו זו שאושר היום על ידי הוועדה המחוזית היום היא הדוגמא הטובה ביותר לדרך בה ניתן לקדם חזון זה בעוצמה רבה. 30 אלף יחידות הדיור שיתווספו לעיר בזכות תכנית זו, יאפשרו להקל במצוקת הדיור במרכז הארץ לצד הענקת כלים להתחדשותה הכוללת של חולון לטובת כלל תושביה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "מדובר בתכנית חסרת תקדים המשלבת תוספת יחידות דיור משמעותית באזור הביקוש תוך שילוב התחדשות עירונית שיביאו תנופת פיתוח לעיר חולון ולאזור כולו. אני מברך את הועדה המחוזית תל אביב על העבודה המאומצת והמקצועית".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search