עיריית הרצליה: "לא מתכוונים לקדם את התוכניות המפורטות בחוף התכלת"

חצי שנה לאחר אישור תוכנית המתאר, הודיעה אדריכלית העיר מוניקה זר ציון לבעלי הקרקע במתחם כי העירייה אינה צפויה לקדם את התכנון המפורט. הדיירים פנו לעורכי דין ומקדמים את התוכנית באופן עצמאי

שיתוף הכתבה

עיריית הרצליה הבהירה לאחרונה למייצגים של בעלי הזכויות במתחם חוף התכלת כי אין לה כוונה לקדם את התוכניות המפורטות לבניה במתחם, זאת על אף שתוכנית המתאר לשכונה, המתוכננת לקום בדרום קו החוף של העיר, אושרה למתן תוקף לפני כחצי שנה. במייל ששלחה לאחרונה אדריכלית העיר, מוניקה זר-ציון, בתגובה לפניות עורכי דין המייצגים כתבה כי "תכנית המתאר הכוללנית אושרה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית לאחר שנים רבות של עבודת תכנון. בשלב זה לעיריית הרצליה אין כוונה לקדם את התכניות המפורטות". עם זאת הוסיפה כי "התכנית המאושרת הניחה את התשתית התכנונית כך שכל מתחם יוכל להתארגן האופן עצמאי ולצאת לדרך".

התוכנית שאושרה בחודש פברואר האחרון למתן תוקף, מציעה רובע עירוני חדש אשר יכלול 14,100 יח"ד, שטחי ציבור, שטחי תעסוקה ומסחר, כ-2,000 חדרי מלון, וכן שטחי פארק חופי בהיקף של 690 דונם. יש לציין, שהתוכנית התקבלה במרץ 2019 ועברה מהמורות רבות בדרכה בדיוני התנגדויות רבים ובדיון בוועדת הולחו"ף. 

בעקבות הדברים, חלק מבעלי הזכויות לא מחכים לעירייה והתחילו לפעול לקידום תוכנית שאינה תלויה בהסכמת העירייה. במקביל, מתכוונים נציגי הדיירים לפנות לחברה הממשלתית דירה להשכיר על מנת שתקדם את הפרויקט לאחר הבחירות. כזכור, עיריית הרצליה לא רוצה את התוכנית הזו ולכן נמנעה מלקדמה ברצינות מ 2007 ועד היום. בלחץ בעלי הזכויות, התוכנית עברה לסמכות הועדה המחוזית אשר ביום 27.12.21 אישרה את תוכנית חוף התכלת הר /2200/א כתוכנית כוללנית של עיריית הרצליה.

עו"ד מרים דונין שוב ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות׳ עם המבורגר עברון , המייצגת בעלי קרקעות במתחם, פנתה לקראת סוף יוני למהנדסת העיר הרצליה בדרישה לעבור ללא דיחוי לשלב ב' - תכנון מפורט ב- 3 מתחמי התכנון שבתוכנית. במסגרת פנייתה, התבקשה העירייה לעדכן מיהו האדריכל שמונה לביצוע התכנון המפורט, ומהו לוח הזמנים שנקבע לביצוע. לדברי עו"ד דונין-שוב, הדחייה המרובה בתכנון המתחם עד כה, מחייבת להאיץ ולקדם את התכנון המפורט ללא כל דיחוי. בתגובה לפנייתה, נענתה על ידי העיריה כי בשלב זה לעיריית הרצליה אין כוונה לקדם את התכניות המפורטות .

לדברי עו"ד דונין-שוב המייצגת מאות בעלי זכויות בחוף התכלת, "נדהמנו לקבל את המענה הזה מעת שבה ברור לכל נחיצות זמינות של דירות למגורים. מדובר בפרויקט גדול. על מנת שהעיריה תעשה מה שצריך אנו שוקלים צעדים משפטיים כדי לוודא שהעיריה תעשה את עבודתה". עוד לדבריה, בניגוד לתוכנית תא/3700 שבשטח השיפוט של עיריית תל אביב ואשר צמודה לחוף התכלחת מדרום, שבה במסגרת תוכנית המיתאר כבר נקבע היקף הזכויות של כל אחת מהחלקות הכלולות, בתוכנית חוף התכלת היקף הזכויות נשאר פתוח לשלב ב', מה שיגרום לקניבליזם ויאלץ את בעלי הזכויות להתאגד בקבוצות לעניין ייצוג מקצועי שמאי ומשפטי, מול גופים גדולים שמחזיקים בהיקף רחב של זכויות.

"מאחר שהבעלות אינה הומוגנית וכדי להרים תוכנית צריך רוב מסוים, מצופה מהעיריה שהיא זו שתקדם את התוכנית. כל התכנון של המתחם נולד לאחר שהעיריה התחייבה לקדם תכנון בפני הועדה המחוזית. במשך שנים העיריה גררה רגלים וזו חובתה של העיריה לעשות את זה. מדובר במתחם עם אלפי בעלי זכויות ואי אפשר לצפות מהם לקדם תוכנית מפורטת. אנו שוקלים נקיטת צעדים משפטיים על מנת שהעיריה תפעל בהתאם להחלטת הועדה המחוזית", אמרה.

יש מי שלא מחכה

עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב ממשרד עו"ד מוסרי&חביב המייצגים כאלף בעלי זכויות פועלים לקדם כבר היום במתחם מס' 1- המתחם הצפוני תוכנית שאינה תלויה בהסכמת העיריה. לדבריהם, בעלי הזכויות המאוגדים במסגרת הסכמי שיתוף אצל משרד עו"ד מוסרי& חביב יפעלו יחד עם חברת אלייד השקעות להגיע ל- 75% מהבעלות לצורך תכנון מתחם עצמאי. כמו כן בכוונתם לפעול במתחמים האחרים לאגד כמות מספקת של בעלי זכויות על מנת לכפות על עיריית הרצליה לעשות תכנון מתחמי מרובה בעלים, באמצעות המועצה הארצית חברת דירה להשכיר שזה הייעוד שלה - לעשות תכנון מתחמי מרובה בעלים.

לדברי עוה"ד מוסרי וחביב, אישור התוכנית הביא אתו שתי בשורות מצוינות לבעלי הזכויות.
האחת, אישור 12,500 דירות שמרביתן לבעלי הזכויות והיתר לדיור בר השגה השייך לעיריית הרצליה, יחד עם כ־512 אלף מ"ר תעסוקה, 134 אלף מ"ר למלונאות ו 69 אלף מ"ר למסחר בשלושה מתחמי תכנון שנקבעו בתוכנית.

הבשורה השניה היא שלא התקבלה דרישת עיריית הרצליה להפכה לתוכנית מתארית והמשמעות היא שהעיריה לא תוכל לגבות היטלי השבחה בגין עצם אישור התוכנית הכוללנית. היטלי ההשבחה ייגבו רק עם אישורן של תכניות מפורטות מכוחה. יש לזכור שעורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב המייצגים כאלף בעלי זכויות בחוף התכלת, טענו בפני הועדה המחוזית שלעיריה אין כוונה לפתח את התוכנית ולכן אין הגיון שהיא תגבה היטלי השבחה . הועדה המחוזית מבינה את זה ולכן לא נתנו לעיריית הרצליה פרס והותירו את התוכנית ככולננית.

לדברי מוסרי וחביב, הודעת העירייה אינה מפתיעה שכן מראש עיריית הרצליה לא התעקשה ולא הכניסה לתקנון התוכנית את הקביעה שמי שיעשה את התכניות המפורטות זו תהיה היא. למעשה היא פועלת כמו עיריית נתניה שאומרת שהבעלים אחראים והם אחראים על התאגדויות וכיוב.

לדבריהם, עיריית הרצליה מתמקדת בשכונות הקיימות ולא מעוניינת לפתח מתחם חדש, היא זקוקה למיליארדים לצורך הפיתוח. לפיכך צריך שיהיה הסכם גג למתחם.  למודי ניסיון מהתנהלות עיריית הרצליה ופסימיים לגבי התנהלות הועדה המקומית לאור הניסיון שנצבר בגוש הגדול, בעלי הזכויות הפרטיים בחוף התכלת מתארגנים להגשת התכניות המפורטות בעצמם.

לדברי מוסרי, חוק התכנון והבניה אומר שבעלים שמחזיקים קרקע בתוך קו כחול שמהווים 75% מהקרקע יכולים להגיש תוכנית בעצמם ללא הסכמת בעלים ולכן הצטרפות להסכמי שיתוף יביאו למצב חדש שבו בעלים יגיעו ל 75% ויגישו תוכנית עצמית שבה יבטיחו את קידום התוכנית מבלי לחכות לעיריה.

מעיריית הרצליה נמסר: "עיריית הרצליה לא תאפשר כל מהלך בנייה בטרם תיתן מדינת ישראל מענה אמיתי של תשתיות לאומיות: ניקוז, מים, ביוב, דרכי תחבורה, מבני ציבור ועוד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירה להשכירהרצליהחוף התכלתעו"ד דונין-שובעו"ד מוסריעו"ד חביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...