העליון ביטל את פרקטיקת ה"ירושה בחיים" של נכסי מקרקעין

זוג תושבי קנדה שהעבירו נכסי נדל"ן לחברת נאמנות שהנהנית ממנה היא נכדתם, חויבו בתשלום מלוא מס השבח, וחברת הנאמנות חויבה בתשלום מס הרכישה. שימוש בנאמן היא אחת מדרכי תכנון המס הנפוצות בקרב משפחות מרובות נכסים

שיתוף הכתבה
השופט אלכס שטיין. צילום: אתר בתי המשפטהשופט אלכס שטיין. צילום: אתר בתי המשפט

בית המשפט העליון הוציא תחת ידיו פסק דין דרמטי בשבוע שעבר כאשר את החלטת בית המשפט המחוזי בשבתו כוועדת הערר מס שבח מיולי 2019 אשר קבעה כי הקניית נכס מקרקעין לנאמן, אינה נחשבת כאירוע מס לפי חוק מיסוי מקרקעין . הרכב שופטים בראשותו של אלכס שטיין קיבל את ערעורו של מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב וחייב את יוצרי הנאמנות במלוא מס השבח על נכסי המקרקעין אשר העבירו לחברת הנאמנות, ואילו חברת הנאמנות חויבה במלוא מיסי הרכישה בגין נכסי המקרקעין שהועברו אליה.

המקרה שבו עסק פסק הדין הוא של בני הזוג גליס, תושבי קנדה אשר העבירו ללא תמורה שתי דירות לנאמן ישראלי, כאשר בהסכם הנאמנות נקבע כי נכדתם תושבת ישראל היא הנהנית. כן נקבע בהסכם הנאמנות כי מעמדה של נכדתם של גליס כנהנית אינו מובטח לה באשר קיימת אפשרות ששמה יוסר מהנאמנות או שיתווספו נהנים נוספים.

בני הזוג גליס וחברת הנאמנות דיווחו למשרדי מיסוי מקרקעין אודות העברת הזכויות בנכסי המקרקעין, אך טענו כי העברה זו אינה מהווה מכירת זכות במקרקעין ולכן אינה חייבת במס שבח ומס רכישה. מנהל מיסוי מקרקעין דחה את עמדת בני הזוג גליס וחברת הנאמנות בקובעו כי על העברת המקרקעין מבני הזוג גליס לחברת הנאמנות חלות הוראות חוק מיסוי מקרקעין ולאור הצהרת בני הזוג גליס כי המקרקעין הועברו מבעלותם הוציא המנהל שומות מס שבח לבני הזוג גליס והן שומות מס רכישה לחברת הנאמנות.

בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כוועדת ערר קיבל את ערעור בני הזוג גליס וחברת הנאמנות וביטל השומות שהוצאו ע"י המנהל. בעקבות זאת מנהל מיסוי מקרקעין הגיש ערעור על החלטת וועדת הערר לבית המשפט העליון, וזה כאמור הפך את ההחלטה. "הגעתי למסקנה כי הקניית הנכסים שבה עסקינן היא בגדר אירוע מס לעניינו של חוק מיסוי מקרקעין , על כל המשתמע מכך לעניין חבות המשיבים במס שבח ובמס רכישה", נכתב בפסק הדין.

איל עזורי ובניה חסידים. צילום: שירן כרמלאיל עזורי ובניה חסידים. צילום: שירן כרמל

לדברי עו"ד איל עזורי, יועץ משפטי לדלויט בתלום מיסוי נדל"ן, לשעבר מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב וכיום בעל משרד העוסק במיסוי מקרקעין , נשאלת השאלה האם נסתם הגולל על העברה בין דורית של נכסי מקרקעין שלא בדרך הורשה ללא תשלום מס שבח : "הפשט מקריאת פסק דינו של בית המשפט העליון הינו כי התשובה לשאלה הינה בחיוב - קרי העברת נכסי מקרקעין באמצעות הסדר הנאמנות הקבוע בפקודה חייבת במיסי שבח ורכישה מלאים כפי שנפסק בפס"ד בעניין גליס".

לדברי עו"ד בניה חסידים, ראש תחום מיסוי נאמנויות דלויט ישראל, לפסק הדין משמעויות נרחבות. "בית המשפט סתם את הגולל על מה שכונה 'ירושה בחיים'. כלומר, בעוד שדירה שמועברת ליורש מכוח צוואה או הוראות חוק הירושה – אינו אירוע החייב במס שבח ובמס רכישה, נוצרה פרקטיקה שביקשה להגיע לאותה תוצאה באמצעות הקניית הדירה לנאמן עוד בחיי היוצר, וקביעת היורש הפוטנציאלי כנהנה בנאמנות תוך הימנעות מתשלום מס שבח ורכישה".

יחד עם זאת, חסידים נמנע מלהכריז על מותו של מוסד הנאמנות בעקבות פסק הדין: "הנאמנות ככלי משפטי בדין הישראלי, מתאפיינת בגמישות גדולה ויכולה לשמש ככלי מצוין להעברת עושר בין-דורי ולפתרון של מחלוקות משפחתיות, קיימות או פוטנציאלית, בין אחים – יורשים פוטנציאליים בעיקר במשפחות עתירות נכסים. פסק דין זה קבע נקודתית כי הקניית נכס מקרקעין לנאמן אינה פטורה ממס שבח וממס רכישה, אך רוב ככל היתרונות של הנאמנות ככלי משפטי להעברה של עושר ונכסים לדור הבא - שרירים וקיימים, לרבות תכנוני מס לגיטימיים מסוימים. לעמדתנו הנסמכת על ניסיון העבר ניתן ליצור הסדר נאמנות במסגרתו תבוצע העברה בין דורית ללא תשלום מס שבח וזאת תוך כדי עמידה בהוראות פרק הנאמנות הקבוע בחוק מיסוי מקרקעין . לכן, מומלץ למי שיצר נאמנות והקנה לה נכס מקרקעין לפנות ליועץ הבקיא בתחום מיסוי הנאמנויות ומיסוי המקרקעין כדי להסדיר את חבויות המס של הנאמנות באופן המיטבי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נאמנותבית המשפט העליוןבניה חסידיםאיל עזורידלויטאלכס שטיין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...