כ-9,500 דירות נמכרו בנובמבר - בעיקר בגלל המבצע של גינדי וחבר

הכלכלן הראשי: כמות העסקאות בנובמבר - הגבוהה ביותר מאז ינואר 2017 • גם בדצמבר מסתמנת עלייה חדה במספר העסקאות • 983 דירות נרכשו במחיר למשתכן

שיתוף הכתבה
המבצע של גינדי וחברהמבצע של גינדי וחבר

בחודש נובמבר 2018 נמכרו בישראל 9,500 דירות (חדשות ויד שנייה), עלייה של13% לעומת חודש אוקטובר 2018 ושל 7.5% לעומת נובמבר 2017 – כך דווח היום (ב') בסקירת הכלכלן הראשי באוצר לענף המגורים בנובמבר. האוצר מדווח כי המכירות בנובמבר הגיעו לרמה החודשית הגבוהה ביותר מבחינת מספר העסקאות מאז ינואר 2017. 

נתונים ראשוניים לחודש דצמבר מצביעים על עלייה משמעותית במספר העסקאות בהשוואה לדצמבר 2017. 

לדברי האוצר, רמת העסקאות הגבוהה בנובמבר נובעת במידה רבה מהאצה במכירות במסגרת מחיר למשתכן – 983 דירות מסך הדירות. בניכוי עסקאותמחיר למשתכן מצטמצם הגידול במספר העסקאות ל-2.7% בלבד, המציב את חודש נובמבר האחרון כאחד החלשים במספר העסקאות בשוק החופשי בעשור האחרון.

עוד טוען האוצר כי רוב העלייה במספר העסקאות בנובמבר נובעת "ממבצע מכירות של אחת מיזמיות הבנייה למועדון צרכנות גדול". ככל הנראה הכוונה היא למבצע של גינדי ומועדון "חבר" באור יהודה. כך, בעוד שבאזור המרכז נרשם גידול חריג של 66% במכירות הקבלנים, באזורי הביקוש האחרים במרכז הארץ הוסיפו לרדת מכירות אלו בשיעור משמעותי, לדברי האוצר.

בנובמבר נמכרו 3,100 דירות חדשות מקבלנים, עלייה של כ-7% לעומת אוקטובר, זינוק של 23% לעומת נובמבר 2017 והרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2016. בניכוי הדירות שנמכרו במחיר למשתכן, מצטמצם שיעור הגידול לעומת השנה הקודמת ל-8%.

משקיעים רכשו בנובמבר 1,400 דירות, עלייה של 27% לעומת אוקטובר וירידה של 5.7% לעומת נובמבר 2017. בגלל שמדובר בעלייה חודשית, מה שבאוצר לא כל-כך אוהבים, אז באגף הכלכלן הראשי סיכמו את רכישות המשקיעים מתחילת 2018 ואז מדובר בירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה. באוצר טוענים כי העלייה ברכישות המשקיעים בנובמבר נובעת אף היא מהמבצע של גינדי וחבר "המאופיין בשיעור גבוה של משקיעים בנדל"ן". 

שיעור רכישות המשקיעים מסך העסקאות עמד בנובמבר על 14.4%, עלייה של יותר מאחוז לעומת החודש הקודם וירידה קלה לעומת השנה הקודמת. אזורי ת"א ונתניה מוסיפים לבלוט בירידה חדה בשיעור המשקיעים מסך העסקאות, כאשר במקביל הדירות הנרכשות ע"י סגמנט זה של השוק באזורים אלו נעשות במחירים נמוכים יותר מאשר בעבר. "יש בממצאים אלו כדי להעיד על הפגיעה הקשה יותר במכירות בשוק היוקרה, סביר להניח במידה רבה על רקע היותן דירות 'עתירות' מס", נכתב בסקירה.

מכירות המשקיעים בנובמבר הסתכמו ב-1,700 דירות, עלייה של 13% לעומת אוקטובר וללא שינוי משמעותי בהשוואה לנובמבר אשתקד. יש לציין כי בחודשיים האחרונים (אוקטובר-נובמבר) נבלמה הירידה במכירות המשקיעים שאפיינה את תשעת החודשים הראשונים של השנה (ירידה של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד).  

"מלאי" הדירות שבידי משקיעים הוסיף לרדת גם בחודש נובמבר, במהלכו נגרעו ממלאי זה כ-400 דירות, כמו הכמות באוקטובר וגבוה ב-17% בהשוואה לנובמבר 2017. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016 נגרעו ממנו עד נובמבר האחרון 14.5 אלף דירות.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בנובמבר ב-4,800 דירות, עלייה של כ-12% לעומת אוקטובר. האזור שהוביל גידול זה הינו אזור המרכז, על רקע מבצע המכירות שהוזכר לעיל. האוצר טוען כי מניתוח מאפייני רוכשים צעירים אלו, מרביתם (75%) אינם עונים על תנאי הזכאות למחיר למשתכן (רווקים מתחת לגיל 35). 

משפרי הדיור רכשו בנובמבר 3,400 דירות, עלייה של  13% לעומת אוקטובר ושל 5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017. גם סגמנט זה של השוק הושפע ממבצע המכירות שהוזכר – שהביא לגידול חד של 20% ברכישות משפרי הדיור באזור המרכז. 

ההתאוששות במכירות הקבלנים בחודש נובמבר באה לידי ביטוי בין היתר בשיפור משמעותי בתזרים המזומנים הפוטנציאלי שלהם, כאשר זה הגיע לסך של 5 מיליארד שקל, רמתו הגבוהה ביותר מאז מרץ 2016. רמה זו מהווה עליה ריאלית של 23% בהשוואה לנובמבר אשתקד. קרוב לרבע (24%) מתזרים זה נובע ממכירות במסגרת " מחיר למשתכן ", זאת כאשר בנובמבר 2017 ריכזו מכירות אלו רק 14% מתזרים זה. "בכך באה לידי ביטוי התלות הגדלה של הקבלנים במכירות במסגרת פרויקטים אלו", טוען האוצר. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןקבוצת גינדידירות חדשותדירות יד שנייהמשרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...