השר זאב אלקין בשיח פתוח ביוזמת מרכז הנדל"ן: "אין מה לעשות עם ראשי ערים שתוקעים מדיניות התחדשות עירונית"

עלתה הטענה שראשי מקומיות מטרפדים התחדשות עירונית באמצעות מסמכי מדיניות עם דרישות לא הגיוניות. במברגר: "ראשי רשויות שמסרבים להתחדשות מתאבדים"

שיתוף הכתבה

היום נערך במלון הילטון בת"א שיח פתוח - ביוזמת מרכז הנדל"ן - בנוכחות שר השיכון זאב אלקין; מנהל המינהל להתחדשות עירונית אלעזר במברגר; מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן; קרן בלחרסקי, בעלים ומייסדת משרד העו"ד באותו שם, יעקב סיסו, שותף קרן יסודות ; עינת גנון, סמנכל"ית הרשות הממשלתית להתחדשות העירונית; גורי גולד, מנהל אגף להתחדשות עירונית; וחזי טולדנו, מנל אגף בכירי קשרי קהילה ברשות להתחדשות עירונית. במפגש נכחו גם עדי פארי פז, מנ"כלית יסודות, וראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים וכן יזמים רבים.

אחת הטענות שהעלתה בלחרסקי היא מסמכי מדיניות של רשויות מקומיות שמשמשים מעין תחפושת, שבה  הרשויות יכולות להעמיד פנים שבהן הן מעוניינות בהתחדשות עירונית אך מציבות תנאים לא אפשריים. היא הדגישה שלמסמכי מדיניות אין משמעות סטטוטורית. היא נתנה דוגמה לפרויקטים בגבעתיים. שבהם כבר יש רוב של 80% לפינוי בינוי והעירייה מערימה קשיים בדרישות, כמו 50% הפקעה לשטחי ציבור, יחס של 31:1, תמורות לא הגיוניות ועוד.

(בשיח פתוח ביוזמת מרכז הנדל"ן, הילטון)(בשיח פתוח ביוזמת מרכז הנדל"ן , הילטון)

במברגר: "ראשי ערים שלא רוצים התחדשות עירונית מתאבדים"

לדברי במברגר, "מהחוויה שלי כבר אין כמעט  ראשי רשויות שהם סרבני התחדשות עירונית . הם רצו עם הדגל הזה לבחירות. השינוי היה שראשי רשויות מתחביאים באמצעות מסמכי מדיניות. אין דרך לעקוף את זה. אבל רוב השחקנים רוצים התחדשות עירונית.

"הבעיה היא שיש עדיין רשויות שמייצרות חסמים. הפתרון הוא יצירת שותפות מקומית, שיתופי פעולה ומוטיבציה עם התחדשות עירונית . הרשויות רוצות פחות,  אבל בסופו של דבר המספרים מתכנסים". על כך העיר סרוגו כי המספרים מתכנסים כי מחיר הדיור מטפסים.

 במברג השיב ש"ראש עיר שלא רוצה בנייה או התחדשות עירונית , זו בעיה קשה, אבל לדמוקטיה יש מחירים. אנחנו עובדים איתם, אנחנו עוזרים להם בהסכמי מסגרת וכדומה. בעיניי זו בעיה של אתמול. ראשי רשויות מקומיות שלא מקדמים התחדשות עירונית מתאבדים".

השר אלקין: "הסיכוי של הממשל המרכזי להתערב בהחלטת הרשויות המקומיות בכנסת הנוכחית הוא אפסי"

השר אלקין הוסיף כי "הרגולציה על הרשות המקומית היא התערבות בוטה של השלטון המרכזי. במצב הכנסת הנוכחי סיכוי הרגולציה על רשויות מקומיות אפסי. גם תאורטית אם הייתה אפשרות כזו, גם אז אני זהיר. גם אם הפיתוי גדול, לרשות מקומית, לאנשים שגרים בעיר יש זכות איך לחיות בעיר שבה הם נמצאים. צריך להיות איזון בין הרשויות המקומיות לשלטון המרכזי. גם כשיש רוב פרלמנטרי לשינויים אני לא חושב שזה מביא למקומות טובים. הסיבה העיקרית היא כי התושבים לא משתלמים לראש עיר. לכן יש ניגוד עניינים מובנה.

"בהתחדשות עירונית זה אחרת, כי מי שנהנים הם תושבים שכבר מצביעים, כי זה בסופו של דבר אישיו פוליטי. המנגנון הנכון הוא למצוא דרך להגדיל את הלחץ של הציבור כדי לקבל התחדשות עירונית . התחדשות עירונית היא בבניניים שפג תוקם והם מקבלים נכס. צריך לזרז היתרים ואת רצון התושבים. צריכים קמפיינים של הסברה של התחדשות עירונית. לאחר הקמפיין נגד מכר תוכלו לעשות קמפיין בעד התחדשות עירונית". סרוגו השיב לכך "מסמכי מדיניות הם טעות. יש לעגן את זה בתב"ע".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגואלעזר במברגרזאב אלקיןמסמכי מדיניות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...