עדיין אי-אפשר לפתוח שמפניות: אישור תוכנית דרום רמת אפעל פורסם ברשומות – אך עתירה מנהלית הוגשה נגד מוסדות התכנון

המחוזית אישרה רשמית את תוכניתה של שיכון ובינוי – אך נראה שהדרך ליישום בפועל עוד רחוקה • הוועד המקומי רמת אפעל, שהיה בין מגישי ההתנגדויות לתוכנית, הוא שהגיש את העתירה לבית המשפט המחוזי

שיתוף הכתבה
הדמיית תוכנית דרום רמת אפעל (קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים ומתכנני ערים)הדמיית תוכנית דרום רמת אפעל (קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים ומתכנני ערים)

דוגמה מובהקת פגיעה בעיקרון סופיות הדיון בישראל: שיכון ובינוי הודיעה הבוקר (ג') כי תוכנית דרום רמת אפעל, שאותה היא מקדמת באמצעות חברה בת שלה, אושרה באופן סופי, כביכול – זאת לאחר שדבר אישורה פורסם ברשומות.

אך מתברר כי לא הכול סגור: בהודעתה היום מעדכנת החברה עוד כי במקביל הוגשה עתירה מנהלית כנגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, נגד עיריית רמת גן והוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן, נגד רשות מקרקעי ישראל , נגד חברת הבת של שיכון ובינוי ונגד גורמים נוספים, מצד הוועד המקומי רמת אפעל וגורמים אחרים. 

במסגרת העתירה מתבקש בית המשפט המחוזי בתל אביב, בין היתר, להורות על ביטול החלטת הוועדה לאשר את התוכנית, בנושאים נקודתיים המועלים בעתירה, להורות על שינוי ההחלטה המדוברת או להחזיר את התוכנית לוועדה לשם דיון מחודש בנושאי העתירה

במסגרת העתירה מתבקש בית המשפט המחוזי בתל אביב, בין היתר, להורות על ביטול החלטת הוועדה לאשר את התוכנית, בנושאים נקודתיים המועלים בעתירה, להורות על שינוי ההחלטה המדוברת או להחזיר את התוכנית לוועדה לשם דיון מחודש בנושאי העתירה. 

כמו כן מבקשת העתירה לבטל את החלטת יו"ר הוועדה המחוזית, אדריכלית דניאלה פוסק, שלא לאפשר לעותרים להגיש ערר על ההחלטה לוועדת העררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. "חברת הבת לומדת את פרטי העתירה, אשר דיון בה קבוע ליום 27 במרץ 2022, ובכוונתה להגיש את תגובתה לבית המשפט במועד הרלוונטי. להערכת החברה, עומדות לזכות חברת הבת טענות טובות כנגד הטענות המועלות בעתירה". 

עוד מציינת שיכון ובינוי בהודעתה כי "להערכת החברה סיכויי קבלת העתירה נמוכים". עוד היא מדגישה כי הליך התכנון כולו טרם הושלם: "מובהר כי יישום התוכנית ומימוש זכויות הבנייה של חברת הבת על פיה כפופים, בין היתר, לקבלת היתרי בנייה".

נזכיר כי התוכנית כבר עברה את שלב ההתנגדויות, כמקובל וכנדרש על פי חוק: ביוני 2021 היא פורסמה להתנגדויות, ו-23 התנגדויות הוגשו לה, ביניהן של הוועד המקומי רמת אפעל. באחת ההתנגדויות, שהוגשה ביולי האחרון באמצעות משרד אלון-ריכלין-פרץ עורכי דין, טענו אנשי הוועד, בין היתר, כי יש להרחיק את מגרש 115 מגבול רצועת החיץ בין התוכנית החדשה לבתי רמת אפעל הישנם, שכן מדובר במגרש שעליו מתוכנן מבנה מאסיבי בגובה 60 מטר, עם 32,139 מ"ר שטחים בנויים.

לעיון בהתנגדות זו לחצו כאן

בהתנגדות אחרת, שהוגשה מוקדם יותר – בנובמבר 2020, על ידי אותם באי כוח, טען הוועד כי  התוכנית "דוחסת לתוך תא שטח של כ-315 דונם בלבד זכויות בנייה של כ-600 דונם", וכי היא מתאימה לאזור המע"ר של רמת גן ולא לאזור כפרי, כמאפייניו של השטח שעליו מתוכננת לקום התוכנית. עוד הם מציינים בהתנגדות זו כי "הזכויות המבוקשות כמעט כפולות מאלה שאושרו בשנים האחרונות בתוכניות הסובבות את רמת אפעל".

לעיון בהתנגדות זו לחצו כאן

באוגוסט 2021 התקבלה החלטה בדיון בהתנגדויות, אשר התייחסה גם לטענות אלו. באשר לטענות לגבי מגרש 115 "הוועדה סבורה כי לאחר הרחבת רצועת השצ"פ ל-60 מטר, אין מניעה לאפשר בנייה למגורים בגובה של עד 15 קומות, משולבת בבנייה מרקמית של עד שבע קומות, כמוצע בתא שטח 115. מדובר במרחק רב אשר לעמדת הוועדה אינו צפוי לגרום למטרדים".

התוכנית הינה תוכנית ראויה אשר מנצלת באופן מיטבי את משאב הקרקע בלב אזור הביקוש, ואיננה חריגה ביחס לתכניות ותמ"ל   מאושרות בסביבתה. כשבוחנים את צפיפות הנטו בשלוש התכניות בסביבה ניתן לראות כי דרום רמת אפעל מציעה צפיפות נטו של 31 יח"ד לדונם, בעוד תמ"ל 1038 מציעה צפיפות של 42 יח"ד לדונם ותמ"ל 1023 צפיפות של 23 יח"ד לדונם"

לגבי זכויות הבנייה ה"מנופחות", כתבה הוועדה כי "התוכנית הינה תוכנית ראויה אשר מנצלת באופן מיטבי את משאב הקרקע בלב אזור הביקוש, ואיננה חריגה ביחס לתכניות ותמ"ל   מאושרות בסביבתה. כשבוחנים את צפיפות הנטו בשלוש התכניות בסביבה ניתן לראות כי דרום רמת אפעל מציעה צפיפות נטו של 31 יח"ד לדונם, בעוד תמ"ל 1038 מציעה צפיפות של 42 יח"ד לדונם ותמ"ל 1023 צפיפות של 23 יח"ד לדונם".

לעיון בהחלטות הוועדה המחוזית סביב ההתנגדויות לחצו כאן

בנובמבר האחרון פורסמה הודעה על מילוי כל התנאים לאישור, ובעקבות כך על אישור התוכנית – שמאפשרת הקמת 3,700 יחידות דיור על שטח של כ-315 דונם. כעת, בעקבות העתירה, יידרשו מוסדות התכנון שוב להסברים סביב התוכנית. אין לדעת כמה זמן ייארך הדיון בעתירה זו, אך הוא בוודאי עשוי לעכב את יציאתה של התוכנית לפועל, אם זו תתממש בכלל בסופו של דבר. נציין כי התוכנית הוגשה לראשונה למוסדות התכנון בדצמבר 2018.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלשיכון ובינויעיריית רמת גןהוועדה המקומית לתכנון ובנייהבית המשפט המחוזיותמ"לדרום רמת אפעלהוועדה המחוזית לתכנון ובנייהמשרד אלון-ריכלין-פרץ עורכי דיןהוועד המקומי רמת אפעל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...