עינת גנון: "בקרוב יחל פיילוט חדש לפרויקטים עם קרקע משלימה – ההכנסות יופנו לפרויקטים לא כלכליים"

כך הודיעה סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בוועידת פסגת הנדל"ן 2021 שנערכת היום • באשר ליום שאחרי תמ"א 38 אמרה גנון: "צריך לראות את הסל כולו; אנחנו לא רואים בפינוי-בינוי פתרון יחיד"

שיתוף הכתבה
סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון (דרור סיתהכל)סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון (דרור סיתהכל)

האם מיזם הקרקע המשלימה יהפוך סוף-סוף מתוכנית על הנייר למציאות בשטח? על פי דבריה של עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נראה שכן. גנון עדכנה היום (ה'),בפאנל התחדשות עירונית שנערך במסגרת פסגת הנדל"ן 2021, בבשורה חשובה:

"השבוע עברה החלטת מועצת מקרעי ישראל, אשר מאפשרת למדינה לצאת לחמישה פיילוטים עם קרקע משלימה, בדרך חדשה: במקום ההליך הקיים, שקושר קרקע לפרויקט פינוי-בינוי, באה המדינה ואומרת: 'בואו נשווק באותם פיילוטים קרקע מדינה, בלי כל מיני סוגים של 'גיבנת', ואת ההכנסות נכניס לקופה. זו תשמש ליצירת כדאיות כלכלית בפרויקטים אחרים, שאין בהם כדאיות. המדינה למעשה תיתן מענק לפרויקטים לא כלכליים, שתהפוך אותם לכלכליים – מעין השלמת כדאיות כלכלית. כל גוף יעבוד על דברים שבמומחיות שלו, וכך המדינה גם תרוויח יותר כסף - כי היא תקבל יותר מס על הקרקע, והקרקע עצמה היא במחיר מלא, מחיר שוק. את המענקים תיתן הלכה למעשה הרשות להתחדשות עירונית ".

ההחלטה תשמש ליצירת כדאיות כלכלית בפרויקטים אחרים, שאין בהם כדאיות. המדינה למעשה תיתן מענק לפרויקטים לא כלכליים, שתהפוך אותם לכלכליים – מעין השלמת כדאיות כלכלית. כל גוף יעבוד על דברים שבמומחיות שלו, וכך המדינה גם תרוויח יותר כסף - כי היא תקבל יותר מס על הקרקע, והקרקע עצמה היא במחיר מלא, מחיר שוק"

לאחר מכן התייחסה גנון, בפאנל שאותו הנחה המנכ"ל המשותף של מרכז הנדל"ן , דן קצ'נובסקי, לנושא תמ"א 38 והיום שאחרי: "תמ"א 38 מביאה לשוק הרבה מאוד יחידות דיור, בעיקר במרכז, אלפי יח"ד בשנה. החשיבות שלה ברורה לנו מאוד. כולנו יודעים שהתחליף שהממשלה הכינה עדיין לא מונח על השולחן בצורה אפקטיבית, כי אין כנסת. אנחנו מקווים שבראשון, עם השבעת הממשלה החדשה, נתחיל לעבוד. 

יש פער זמנים שצריך לגשר עליו, ואנחנו לא רוצים להיות בסיטואציה שבה הפער הזה ממשיך להיות קיים. לאחר ביטולה של התמ"א יידרש זמן למערכת ללמוד את החלופה, וגם הגורמים המאשרים בוועדה המקומית והשוק - היזמים, הדיירים, עורכי הדין, האדריכלים. זה מוצר חדש, שחשוב להבין שיידרש זמן להטמיע אותו. אם ייווצר פער גדול מדי, נמצא עצמנו במצב לא טוב, לכן אני מקווה שתהיה חקיקה מואצת והכשרה מואצת של כל הנוגעים לדבר. 

הנטייה לפינוי-בינוי קיימת, אבל אלו פרויקטים מורכבים יותר ועלינו לראות את הסל כולו. אנחנו לא רואים בפינוי-בינוי פתרון יחיד. חשוב לפעול תחת ראייה כוללת לכל שכונה, ולפרסם במסגרת תוכנית סטטוטורית את ההחלטות, כך שלא תהיה מושפעת מחילופי שלטון ברמה המקומית. כשזו תהיה דרך המלך, אפשר יהיה להוציא היתרי בנייה להתחדשות בניינית באמצעות תוכניות מקומיות עירוניות, מה שאמור להחליף את תמ"א 38 ".

הצלחנו לשכנע את אנשי האוצר שחשוב לסייע לרשויות לא רק בהסכמי גג, אלא גם בהתחדשות עירונית. זה יהיה מנגנון של הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית, שנפעיל מול הרשויות במקומות שבהם יש פעילות אינטנסיבית"

גנון ציינה דבר חשוב נוסף, באשר לסיוע לרשויות עצמן: "הצלחנו לשכנע את אנשי האוצר שחשוב לסייע לרשויות לא רק בהסכמי גג, אלא גם בהתחדשות עירונית. זה יהיה מנגנון של הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית, שנפעיל מול הרשויות במקומות שבהם יש פעילות אינטנסיבית. 

כן - צריך לסייע לרשויות הללו, ואני מקווה שהממשלה החדשה תאמץ את זה. רשויות עם אלפי יחידות דיור בקנה, כדוגמת ירושלים - עירייה שנרתמת בצורה יוצאת מן הכלל להוצאת היתרי בנייה – אלו מקומות שבהם צריך לסייע ולתת תמריצים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתמשרד האוצרעינת גנוןמועצת מקרקעי ישראלקרקע משלימהתמ"א 38דן קצ'נובסקימיכאל אסף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...