שופינג, פסיכולוגיה ובינה מלאכותית: חדשנות בעולם הריטייל

ד"ר אמיר קוניגסברג, מייסד ונשיא טוויגל (Twiggle), על שופינג חכם ברשת, על השחקנים המובילים בתחום, ועל תופעת עלייתם של ה-micro brands

שיתוף הכתבה
ד"ר אמיר קוניגסברגד"ר אמיר קוניגסברג

אחת ההרצאות המרכזיות בוועידת הקניונים ורשתות המסחר שנפתחה היום (א') באילת, תעסוק בשופינג, פסיכולוגיה ובינה מלאכותית, ויעביר אותה ד"ר אמיר קוניגסברג, מייסד ונשיא טוויגל (Twiggle). בהרצאה הוא ידבר על עולם הקמעונאות החדש שנוצר בשנים האחרונות, על שופינג חכם ברשת ועל השחקנים המובילים בתחום. 

קוניגסברג עומד בראש חברת טוויגל, מהחברות המבטיחות בעולם בתחום הבינה המלאכותית שפיתחה מנועי חיפוש מתקדם לקניות ברשת. הוא הקים את החברה יחד עם שותפו מגוגל ד"ר עדי אבידור לאחר שהבינו שבמנוע חיפוש בתחום ממוקד כמו e-commerce או ריטייל הם יכולים לתת איכות הרבה יותר טובה של חיפוש. טוויגל גייסה עד כה כ-37 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ומושקעות בה ענקיות כמו עליבאבא, נספרס, יאהו יפן, ועוד משקיעים. בין לקוחות החברה ניתן לציין ענקיות קמעונאות כמו וול מארט, וכיום היא מרחיבה את שירותיה גם למותגים הקטנים יותר. 

קוניגסברג פעיל בתחום האינטרנט כבר מאז 2005 בחברת גוגל – הוא היה זה שסייע בהקמה של פעילות הפיתוח של גוגל בישראל, מרכז שכיום מעסיק מעל 600 איש. לאחר מכן עבר לכהן בתור המנהל המסחרי של חברת my supermarket, בדרך השלים תואר דוקטורט בתחום קבלת החלטות מאוניברסיטת פרינסטון בארה"ב, ולאחר מכן חזר ארצה והצטרף למעבדת החדשנות של ג'נרל מוטורס וכן הקים עמותה שנקראת "טכנולוגיות מוח ישראל". 

מלבד תפקידו כמנכ"ל טוויגל, קוניגסברג מכהן בדירקטוריונים של מספר חברות טכנולוגיה ומייעץ להן בתחומי הבינה המלאכותית והחיפוש, הוא גם מרצה בעולם בתחומים אלה ומעורב גם בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת וורטון, ומדי פעם עושה השקעות אנג'ל

אמזון כמודל

קוניגסברג מעיד על עצמו כלקוח נאמן של אמזון כבר משנת 1995. לדבריו הוא הוציא באתר של אמזון הרבה מאוד כסף ואף מחזיק במניות של החברה. "לאורך השנים ראיתי את אמזון צומחת וצומחת ובמקביל משקיעה את רווחיה בתשתיות הטכנולוגיות של עצמה. זה הלך וגדל עם השנים עד שהיא הפכה ל'מפלצת' שהיא כיום", לדברי קוניגסברג. 

"מה שבעצם מאפשר את הצמיחה הלינארית הזו הם בעצם עסקי מחשוב הענן של אמזון, לאו דווקא עסקי הקמעונאות שלה. הרווחים של אמזון מהענן גדולים פי 12-13 מרווחי הקמעונאות שלה – וזה בעצם מה שמאפשר לה לתת מחירים אטרקטיביים יחסית לצרכנים, מה שמאפשר לה לספק שילוח חינם וחווית משתמש מצוינת. אמזון היא חברה עצומה. היא השקיעה השנה 18 מיליארד דולר רק במחקר ופיתוח – יותר מגוגל, יותר ממיקרוסופט, מאינטל, ו-"IBM. 

בהרצאה שיעביר בוועידת הקניונים, קוניגסברג ידבר על האקלים החדש בעולם הקמעונאות שיצרה אמזון ואיך מתמודדים איתו. "השינויים בשנים האחרונות יצרו עולם ריטייל חדש ומשתנה שחייבים להסתכל עליו אחרת ולנתח אותו ולהבין אותו ואין תשובה אחת. חברות הענק בעולם עושות כיום ניסוי וטעייה בתחום הקמעונאות – פייסבוק פתחה שתי חנויות פיזיות, אמזון פותחת חנויות, ועוד". 

עוד נושא שיוצג בהרצאה של קוניגסברג הוא טירוף הקניות ברשת בחודש נובמבר ובעיקר ביום הרווקים הסיני ששבר השנה שיאי מכירות - כמעט 31 מיליארד דולר ב-48 שעות. לדבריו, "טירוף המכירות לא נתפס – בדקה וחצי הראשונות המכירות הגיעו לכמעט שני מיליארד דולר. עליבאבא, כידוע, היא רק פלטפורמה של מכירות מקוונות, אין לה חנויות פיזיות. היא מאפשרת לכשני מיליון מוכרים למכור את מרכולתם באתרים שלה. וזה שינוי תפיסתי עצום בתחום הקמעונאות ובכלכלה בכלל. יום הרווקים הסיני שהחל כיום חגיגי שחוגג את הרווקות בניגוד לימי אהבה וכדומה, והוא הפך לחגיגת קניות. יש להוסיף לכך גם את 'בלאק פריידי' בארה"ב, ו'סייבר מאנדיי'.

"בעולם החדש הזה ישנן ארבע-חמש חברות ענק בעולם שיש להן יתרון על פני כל השאר והן בעצם מכוונות את כל השוק וגורמות לו להתנהג כמו שהן רוצות שיתנהג. הן חולשות על הרבה תחומים ומחזיקות בנתחי שוק גדולים מאוד. אמזון למשל בקרוב תעבור את רף ה-50% מהמכירות אונליין בארה"ב והיא גם מחזיקה ב-70% ממחשוב הענן בעולם המערבי, יש לה גם חומרה, ועוד. חברה כמו גוגל לא רק מפעילה את מנוע החיפוש שדרכו אנחנו מגיעים לכל מה שאנחנו רוצים אלא יש לה גם כן שירותי ענן, היא חברת הפרסום הגדולה ביותר בעולם ועוד שירותים.

"על רקע זה אנחנו רואים במקביל תופעה של עלייתם של micro brands בתחום הקמעונאות. כל חברה כזו מתמקדת בנישה ובמוצר מאוד ספציפי וממותג ומתעסקת רק בזה – ובכך מאפשרת לקנות את המוצר הזה רק אצלה – מה שנותר לה ייחוד בעולם הקמעונאי החדש. המיקרו ברנדס האלה בעצם מתחרים בענקיות כמו וול מארט ומהוות תחליף באותו מוצר, מעין תגובת נגד לחוסר היכולת להתחרות בעוצמה ובגודל של הענקיות האלה. 

"מעבר לארבע-חמש החברות ששולטות ברוב השוק, שאר השחקנים מתחרים על נתחים קטנים והם חייבים לייצר חדשנות במשהו אחר חוץ מהמחיר, כי אנחנו יודעים שהמחיר חייב להיות זהה כי אחרת כולם יקנו באמזון. אז הבידול שלהם מתבטא בשירות כזה או אחר, בפיצ'ר כזה או אחר, או במשהו שאין למישהו אחר ורק כך הם יוכלו לשרוד. זה מכריח את כל עולם הקמעונאות לדון בשאלה הזו. בהרצאה בוועידת הקניונים אני אעלה את השאלה הזו ואתן דוגמאות מהעולם איך עושים את זה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אמיר קוניגסברגטוויגלענף הקמעונאותגוגל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...