בתום דיון פנימי בוותמ"ל: אושרה תוכנית אשכול ברובע שדה דב בתל אביב

זו התוכנית הראשונה שמגיעה לשלב האישור במתחם שדה התעופה המפונה • הוותמ"ל דנה בהחלטת ועדת המשנה להתנגדויות, ולאחר מכן אישרה את התוכנית • "צעד משמעותי להתפתחות האזור"

שיתוף הכתבה
גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב ת"א ברמ"י (שירן כרמל)גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב ת"א ברמ"י (שירן כרמל)

אישור ראשון לתוכנית במתחם שדה התעופה שדה דב המפונה: הוותמ"ל אישרה הבוקר (ד') את התוכנית למתחם אשכול שברובע שדה דב בצפון תל אביב – תוכנית המאפשרת הקמת 4,844 יח"ד, לצד כ-192,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה וכ-30 אלף מ"ר שטחי מלונאות.

כפי שפרסמנו הבוקר, התכנסה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור כדי לדון בהחלטת ועדת המשנה להתנגדויות באשר לתוכנית – זאת על רקע 57 התנגדויות שהוגשו סביבה. לאחר סיום הדיון הפנימי שערכה הוועדה, היא החליטה על אישורה של התוכנית, ובכך נתנה את האות לפיתוחו המעשי של אחד הרובעים החשובים בתל אביב בעתיד הקרוב.

מתחם אשכול שברובע שדה דב הינו אחד משלושה מתחמים המקודמים לתכנון מפורט על ידי רשות מקרקעי ישראל , בתחומי שטחו של שדה התעופה דב שסיים את פעילותו ביולי 2019. שלוש תוכניות אלו מפרטות את תוכנית המתאר המקומית לשדה דב (תא/4444) שאושרה באוגוסט 2020"

"מתחם אשכול שברובע שדה דב הינו אחד משלושה מתחמים המקודמים לתכנון מפורט על ידי רשות מקרקעי ישראל , בתחומי שטחו של שדה התעופה דב שסיים את פעילותו ביולי 2019", נכתב בהודעת רמ"י על אישור התוכנית. "שלוש תוכניות אלו מפרטות את תוכנית המתאר המקומית לשדה דב (תא/4444) שאושרה באוגוסט 2020 והוכנה על ידי משרד האדריכלים ארי כהן.
 
התוכנית המפורטת למתחם אשכול, המקודמת על ידי משרד מנעד אדריכלים בהובלת אדריכל יאיר אביגדור, ממשיכה ומיישמת את עקרונות התכנון שנקבעו בתוכנית המתארית, ובראשם חיבור צפון העיר לים ויצירת מרקם עירוני אינטנסיבי ואיכותי. מתחם אשכול מממש את חזונה של תוכנית המתאר העירונית ( תא/5000 ) להגברת האיכויות העירוניות בצפון העיר. 

בהתאם לכך התכנון מבוסס על רשת רחובות עירוניים, על יצירת בלוקים עירוניים מעורבי שימושים, על בניה מרקמית הבונה את דופן הרחובות העירוניים ועל יצירת מרחב ציבורי איכותי עבור הולכי הרגל ברחוב. עם הקמת הרובע ייווצר הרצף העירוני הנחוץ כל כך לצפון העיר, בין השכונות הקיימות, הרובע החדש וחוף הים.
 
לאורך הרחובות הראשיים בשטח התוכנית מתוכננת חזית מסחרית ופעילה, וכן קולונדה בקומת הרחוב. בתי הגידול הנרחבים המתוכננים לכל עצי הרחוב מבטיחים את צמיחתן של שדרות עצים שיעניקו צל להולכי הרגל ולרוכבי האופניים. את רשת הרחובות העירוניים משלימה רשת של מעברים ציבוריים בתוך הבלוקים העירוניים, כך שייווצר מגוון של חללים עירוניים ואפשרויות הליכה וחוויה ברובע.

המתחם כולל מגוון שטחים פתוחים, החל בפארק הגדול שבמרכזו, אשר סביבו מתוכננת מרבית הבנייה למגורים, המשך בגנים אינטימיים יותר ובכיכרות עירוניות ועל לשדרה ירוקה המתחילה ברחוב לוי אשכול וממשיכה עד חוף הים. לאורך שדרה זו מתוכננת שדרת מבני ציבור"

נוסף על כך המתחם כולל מגוון שטחים פתוחים, החל בפארק הגדול שבמרכזו, אשר סביבו מתוכננת מרבית הבנייה למגורים, המשך בגנים אינטימיים יותר ובכיכרות עירוניות ועל לשדרה ירוקה המתחילה ברחוב לוי אשכול וממשיכה עד חוף הים. לאורך שדרה זו מתוכננת שדרת מבני ציבור".
 
ברמ"י מגדירים את תכנון המתחם כייחודי מבחינת הבינוי, שכן הוא יוצר "מרקם עירוני שלם המשלב בנייה מרקמית בונת רחוב ובנייה מגדלית". הבינוי מבוסס על בלוקים עירוניים המכילים שלושה טיפוסי מבנים: בנייה מרקמית בגובה 9-8 קומות, אשר מפנה לרחוב חזית פעילה, בשילוב בנייה גבוהה של מבנים בגובה 16 קומות, ובניה מגדלית בגובה של עד 41 קומות.
 
הבינוי כולל סוגים שונים של יחידות דיור, בגדלים ובצורות מגורים שונות, ובכלל זה 25% יחידות דיור קטנות, וכן מאות יחידות דיור בהישג יד, "זאת מתוך ראייה שמגוון תושבים, מגוון גילים ומגוון משפחות הינם אחד המרכיבים הנחוצים ליצירת עירוניות תוססת", נכתב בהודעת הרשות.

קרדיט: Depositphotosקרדיט: Depositphotos

 
נזכיר כי התוכנית נושקת לקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול. בהסתמך על כך, בתוכנית ניתן משקל רב לשימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים מבחינת מאפייני הרחובות ותקני החניה, והופחתה התלות של התושבים והמבקרים ברכב הפרטי.
 
"דגש מרכזי בתוכנית הוא פיתוח בר קיימא", מוסיפה רמ"י בהודעתה. "השכונה המוצעת מבוססת על התאמת הבינוי להצללות הצפויות ולמשטר הרוחות, וכוללת פתרונות תשתית מתקדמים כגון מערכת אשפה פניאומטית, מערכת להשבת מים, ייצור אנרגיה מתחדשת, בנייה ירוקה, הקמת מרכז לוגיסטי מקומי ועוד".

התוכנית שאושרה היום מהווה אבן דרך משמעותית במימוש מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור בלב אזורי הביקוש. אישור התוכנית נותן 'אור ירוק' לפיתוח שכונת מגורים על שטחי שדה התעופה שהתפנה"

יו"ר הוותמ"ל, אדית בר, מסרה: "התוכנית שאושרה היום מהווה אבן דרך משמעותית במימוש מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור בלב אזורי הביקוש. אישור התוכנית נותן 'אור ירוק' לפיתוח שכונת מגורים על שטחי שדה התעופה שהתפנה, והכול תוך הקפדה על העקרונות התכנוניים של ניצול מיטבי של הקרקע, בנייה בצפיפות גבוהה, עירוב שימושים והתבססות על תחבורה ציבורית. 

כמו כן תוכנית זו נהנית מתכנון חדשני המתייחס לאנרגיה מתחדשת ולקיימות, כגון תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים והקפדה לפי תקן מחמיר של בנייה ירוקה. אני מברכת על שיתוף הפעולה ועל היוזמה של רשות מקרקעי ישראל לקידום התוכנית".

חשיבותה הגבוהה של התוכנית ביצירת הוודאות הן ברמות התכנון והן במימוש למדיניות הקרקעית אשר קודמה באזור, מהווה חלוץ בדרך פעולה ממשלתית בייזום ובקידום תוכניות. אין ספק כי התוכנית מייצרת פתרונות דיור מגוונים הנדרשים כל כך לשוק ומהווה צעד משמעותי להתפתחותו של האזור"

גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב ת"א ברמ"י, מסרה: "אין ספק כי מאמצי הגורמים השותפים לקידומה של התוכנית, ובכלל זה כלל משרדי הממשלה, גרמו לכך שניתן היה לקדם במקביל תכנון מפורט ומתארִי ברובע המשמעותי ביותר במטרופולין תל אביב, לאורך קו החוף של תל אביב ולפתח שטחי ציבור רבים. 

ניתן היה לראות כבר את התקדמות התכנון המפורט ולאשרו בסמוך לאישורה של תוכנית המתאר. נוהל עבודה מוסדר ומרוכז זה אפשר פתרון לבעיות שונות שצצו במהלך הקידום, ולטיוב התוכניות ברמה המתארית והמפורטת כאחד. חשיבותה הגבוהה של התוכנית ביצירת הוודאות הן ברמות התכנון והן במימוש למדיניות הקרקעית אשר קודמה באזור, מהווה חלוץ בדרך פעולה ממשלתית בייזום ובקידום תוכניות. אין ספק כי התוכנית מייצרת פתרונות דיור מגוונים הנדרשים כל כך לשוק ומהווה צעד משמעותי להתפתחותו של האזור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שדה דבמתחם אשכולגילי טסלראדית בראדריכל יאיר אביגדורמשרד אדריכלים ארי כהןהרכבת הקלהרובע שדה דבמשרד אדריכלים תכנון נוףמשרד מנעד אדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...