החגים לא הפריעו: היקף המשכנתאות בספטמבר 2020

מדובר בירידה קלה בהשוואה לאוגוסט (6.681 מיליארד שקל) אך בניכוי עונתיות מדובר על 7.3 מיליארד שקל – מהגבוהים אי פעם.

שיתוף הכתבה
שיא חדש לחודשי ספטמבר (שאטרסטוק)שיא חדש לחודשי ספטמבר (שאטרסטוק)

חודש ספטמבר 2020 מציג נתוני שיא, לכל הפחות בהשוואה לחודשי ספטמבר לאורך העשור: למרות שמדובר בחודש חגים, ולמרות שלרוב הפעילות במהלכו נמוכה יחסית (לאחר חודשי הקיץ הפעילים, בתקופה שאינה תקופת קורונה), הסתכם היקף המשכנתאות החדשות בחודש זה ב-6.32 מיליארד שקל – הנתון הגבוה ביותר בספטמבר לאורך העשור האחרון לפחות. כך עולה מנתוני בנק ישראל שמתפרסמים היום (ה').

החגים לא הפריעו: היקף המשכנתאות בספטמבר 2020 החגים לא הפריעו: היקף המשכנתאות בספטמבר 2020

אינדיקציה טובה להיקף הפעילות הגבוה להפתיע בספטמבר האחרון מגיעה ממדידת הנתונים בניכוי העונתיות: על פי בנק ישראל, היקף המשכנתאות החדשות מנוכה עונתיות עומד על סכום של 7.3 מיליארד שקל – מהמספרים הגבוהים בהיסטוריה, ושני רק למרץ 2020 החריג, שבו היקף המשכנתאות היה 8.9 מיליארד שקל, כזכור, ובניכוי עונתיות 7.9 מיליארד.

יש לציין כי באוגוסט 2020 היקף המשכנתאות היה גבוה יותר, ועמד על סכום של 6.681 מיליארד שקל, אך בניכוי העונתיות מדובר על 6.4 מיליארד שקל.

המשכנתה הממוצעת בספטמבר 2020 הסתכמה ב-756,000 שקל, גבוה יחסית (יש לחזור עד לפברואר השנה כדי למצוא מספר נמוך יותר) - אך רחוק משיאי החודשים האחרונים. הריבית המשוקללת על המשכנתאות נותרה כפי שהייתה בחודש אוגוסט – 1%. בלבד. 

היקף המשכנתאות בקרב משקיעים ממשיך לרדת באופן מפתיע, ל-650 מיליון שקל – וזאת למרות הורדת מס הרכישה על דירה נוספת. היקף המשכנתאות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בספטמבר הסתכם ב-949 מיליון שקל.

נתון מעניין מתגלה מפילוח המשכנתאות שניטלו לפי מחיר הנכס: מתברר כי למרות הירידה (במספרים מוחלטים) בהיקף המשכנתאות שניטלו בספטמבר לעומת אוגוסט, סכום המשכנתאות על נכסי יוקרה, בשווי של יותר מחמישה מיליון שקלים, דווקא עלה: אם באוגוסט הסתכם נתון זה ב-301 מיליון שקל, הרי שבספטמבר הוא הסתכם ב-317 מיליון. גם מספר המשכנתאות שניטלו לנכסים אלה עלה מעט. אומנם לא מדובר בהבדל אדיר, אך בהתחשב במציאות הנוכחית במשק, ובעובדה שספטמבר הוא "חודש חגים", כאמור, נתון זה מעט מפתיע.

היקף המשכנתאות בפיגור של יותר מ-90 יום המשיך לרדת גם בספטמבר – ל-2.586 מיליארד שקל. זהו חודש חודש רביעי ברציפות של ירידות מבחינה זו. עם זאת ייתכן שהירידה קשורה בתנאים המקילים שמציעים כיום הבנקים לבעלי משכנתאות קיימות, בהוראת בנק ישראל. לצד זה, ממשיך בנק ישראל לפרסם את שיעור תיקי המשכנתאות שנמצאים בסטטוס דחייה: נתון זה נותר יציב, וגבוה – 12%, כמו בחודש שלפניו.

החגים לא הפריעו: היקף המשכנתאות בספטמבר 2020 החגים לא הפריעו: היקף המשכנתאות בספטמבר 2020

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןהיקף המשכנתאותהריבית המשוקללת על המשכנתאותמשקיע נדל"ןתיקי המשכנתאות בסטטוס דחייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...