משרד האנרגיה ביעד שאפתני

מבנה מאופס אנרגיה – כזה המייצר בעצמו את כל החשמל לו הוא זקוק, מאנרגיה מתחדשת • תוכנית המשרד היא לבצע את המהלך בהדרגה, ולהתחיל עם הבתים צמודי הקרקע

שיתוף הכתבה

משרד האנרגיה, בראשות השר ד"ר יובל שטייניץ,  מקדם מהלך שאפתני בתחום המגורים וקידום האנרגיה המתחדשת: על פי תוכנית המשרד, עד שנת 2035 כלל המבנים צמודי הקרקע, מבני המגורים בבנייה ירוקה בני 5-3 קומות ומבני ציבור, חינוך וממשל – יהיו בתים שיוקמו על פי עיקרון איפוס האנרגיה, כלומר ייצרו בעצמם את כל החשמל שהם צורכים.

על פי מפת היעדים המופיעה במתווה החדש, משנת 2025 כל מבנה חדש צמוד קרקע יהיה מאופס אנרגיה; משנת 2030 100% ממבני המגורים החדשים בבנייה רוויה של 5-3 קומות יהיו מאופסי אנרגיה, וכך גם מבני ציבור ומבני חינוך חדשים; משנת 2035, כל מבני המסחר החדשים בישראל יהיו מאופסי אנרגיה. 

יעדים אלה צפויים להיות מאומצים במסגרת צוות ערים ומבנים בתהליך האסטרטגי 'כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת 2050'"

הראשונים שיעברו לבנייה מאופסת אנרגיה יהיו מבני ממשלה בבעלות מנהל הדיור הממשלתי, ומשנת 2025 כל מבנה חדש שייבנה על ידי מנהל הדיור הממשלתי יחויב להיות מאופס אנרגיה. "יעדים אלה צפויים להיות מאומצים במסגרת צוות ערים ומבנים בתהליך האסטרטגי 'כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת 2050'", כך בהודעת המשרד. 

המושג "מבנה מאופס אנרגיה" חדש יחסית, ונראה כי הוא מוכר פחות בציבור הישראלי. ייתכן שהיוזמה החדשה תעלה את החשיפה אליו. בבסיס המושג נמצאת השאיפה כי צריכת האנרגיה השנתית במבנים שכאלו תהיה זהה או קרובה ליכולת המבנים לייצר בעצמם אנרגיה מתחדשת לשימושם. המתווה של משרד האנרגיה, שהוכן בהמשך להחלטת הממשלה 3269 (אישור התוכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית) כולל סקירה של יעדים וכלי מדיניות לקידום הנושא במדינות מובילות בעולם, וכן והמלצות לקביעת יעדים לבנייה מאופסת אנרגיה בישראל. 

במשרד מציינים כי העבודה על המתווה נערכה בשיתוף גורמים מקצועיים במנהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבינוי והשיכון ובהתייעצות משרדי ממשלה נוספים, אדריכלים, מתכננים ובעלי עניין נוספים.

בנייה מאופסת אנרגיה היא צעד חשוב ומשמעותי להשגת היעדים של צמצום צריכת האנרגיה במשק הישראלי, המתבטאת בפרק של בנייה מאופסת אנרגיה בתוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה"

בהתאם לכך, מפרסם המשרד, בשיתוף המועצה הישראלית לבנייה ירוקה , את המתווה במלואו. לעיון בו לחצו כאן

למידע נוסף מטעם משרד האנרגיה בנושא "בנייה חוסכת אנרגיה" לחצו כאן

"בנייה מאופסת אנרגיה היא צעד חשוב ומשמעותי להשגת היעדים של צמצום צריכת האנרגיה במשק הישראלי, המתבטאת בפרק של בנייה מאופסת אנרגיה בתוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה, שיפרסם המשרד בחודשים הקרובים", נמסר בהודעה. "על פי חישוב שנערך עבור תוכנית זו, התרומה של הבנייה מאופסת האנרגיה מוערכת בכ-6% מסך ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. 

חשוב לציין כי בעולם, לצד קביעת היעדים לבנייה מאופסת אנרגיה, קודמו צעדי מדיניות תומכים במהלך זה, בעיקר באמצעות סבסוד ישיר לקבלנים המבצעים או לבעלי המבנים. המתווה שגיבש אגף אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה כולל גם מספר פעולות תומכות על מנת לקדם את הבנייה מאופסת האנרגיה גם בישראל".

בין הפעולות שמצוינות בהודעת המשרד בהקשר זה:

1. הטמעת הדרישה לבניית מאופסת אנרגיה בתקנות התכנון והבנייה
2. שילוב מכרזי בנייה מאופסת אנרגיה במכרזים של מנהל הדיור הממשלתי
3. הקמת קרן מענקים לתכנון של מבנים מאופסי אנרגיה
4. הקמת קרן הלוואות בערבות המדינה לרשויות המקומיות, לטובת הקמת מתקני PV ואגירת אנרגיה במבנים חדשים ובבנייה חדשה.
5. הקמת צוות משותף עם בנק ישראל ומשרד האוצר, לגיבוש משכנתאות בתנאים טובים לבניית מבנים יעילים בצריכת אנרגיה.

עוד מציינים במשרד כי כמות המבנים מאופסי האנרגיה בעולם נמצאת במגמת עלייה מתמדת, בעוד ישראל נמצאת בתחילת הדרך. כיום, קיימים בישראל שני מבנים בלבד שהם מאופסי אנרגיה - גן ילדים בחדרה ובית פרטי ביישוב ארסוף. שני מבנים מאופסי אנרגיה נוספים שנמצאים בתהליכי בנייה הם היכל בית המשפט החדש בחדרה, ומפקדה בבסיס נבטים.

מדובר ביישור קו עם מדינות מובילות בעולם, אשר מקדמות תכנון ובנייה של מבנים שמייצרים את סך האנרגיה שהם צורכים ממקורות מתחדשים"

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "משרד האנרגיה בהובלתי מקדם יעדים שאפתניים לייצור אנרגיה מתחדשת בישראל. היעד החדש נקבע ל-30% עד שנת 2030, וצעד משמעותי בהשגת היעד הינו המתווה האסטרטגי לקידום בנייה מאופסת אנרגיה בישראל. מדובר ביישור קו עם מדינות מובילות בעולם, אשר מקדמות תכנון ובנייה של מבנים שמייצרים את סך האנרגיה שהם צורכים ממקורות מתחדשים. 

המשמעות הסביבתית היא צמצום צריכת האנרגיה במלאי המבנים החדש והגברת ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים לצורך ניצול מקסימאלי של פוטנציאל השטח הבנוי. נמשיך להוביל את הנושא במרץ, עד שכל מבנה חדש שיוקם בישראל יתוכנן כמבנה מאופס אנרגיה".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האנרגיהמבנה מאופס אנרגיהאיפוס אנרגיהאנרגיה מתחדשתד"ר יובל שטייניץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...