פרשת איקאה אשתאול

מתכננת המחוז הגישה בצעד חריג עתירה נגד ועדת הערר המחוזית בגין מתן תוקף לתוכנית, ומבקשת לאטום את חלקי החנות שחורגים מזכויות הבנייה המקוריות

שיתוף הכתבה
איקאה אשתאול (שלאגר מדיה; יח"צ)איקאה אשתאול (שלאגר מדיה; יח"צ)

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה אתמול (ד') בשם מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי באבאי, עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בעיר, נגד החלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אשר נתנה תוקף לתוכנית "איקאה אשתאול" בסמוך למושב אשתאול שבהרי ירושלים. בעתירה נכתב כי התוכנית מכשירה בדיעבד עבירות בנייה "בדרגת חומרה גבוהה ביותר ובהיקפים חסרי תקדים". 

בעתירה מדגישה מתכננת המחוז כי היא אינה מבקשת את סגירתו המיידית של המתחם, אך דורשת "שייאטם וייפסק כל השימוש בחלקים שנבנו בעבריינות וחורגים מזכויות הבנייה המקוריות" – כלומר לסגור חלק משמעותי מהמתחם שכבר עומד על תילו.

בעתירה נטען כי הוכשרו בדיעבד 8,500 מ"ר, אך היקף עבירות הבנייה בפועל הוא כ-9,500 מ"ר, מתוך מבנה הכולל יותר מ-25 אלף מ"ר בנויים. "הדבר נעשה בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה'סלאמי'"

עוד מבקשת מתכננת המחוז בעתירה לבטל את פרסום התוכנית למתן תוקף ולהתלות את היתר הבנייה שניתן לחנות איקאה החדשה. בעתירה נטען כי הוכשרו בדיעבד 8,500 מ"ר, אך היקף עבירות הבנייה בפועל הוא כ-9,500 מ"ר, מתוך מבנה הכולל יותר מ-25 אלף מ"ר בנויים. "הדבר נעשה בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה'סלאמי'".

לצפייה בעתירה במלואה לחצו כאן

בין היתר מפרטת העתירה כי התוכנית האמורה פורסמה למתן תוקף ממש לפני כשבועיים, ב-19.5, וכבר יום למחרת ניתן מכוחה היתר בנייה – "וזאת חרף הודעתו של יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים כי התוכנית טעונה את אישורו, וחרף החלטתו שלא לאשר את התוכנית.

אישור התוכנית בדיעבד רומס עקרונות יסוד של דיני התכנון והבנייה ומכשיר שורת מהלכים פסולים מעיקרם, תוך הצגת מידע חלקי בפני רשויות התכנון המוסמכות"

התכנון לא נועד אלא להיות חותמת גומי כדי להכשיר את הבינוי שהוקם באופן פסול ואת המהלכים שקדמו לו. אישור התוכנית בדיעבד רומס עקרונות יסוד של דיני התכנון והבנייה ומכשיר שורת מהלכים פסולים מעיקרם של ביצוע עבירות בנייה, ושל קידום תוכניות חלקיות והיתרים שאינם מתאימים למצב התכנוני המאושר, תוך הצגת מידע חלקי בפני רשויות התכנון המוסמכות. הבנייה שבוצעה בשטח נעשתה תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק ובשוויון בפני החוק".

מבנה איקאה, שכבר נפתח, תוכנן במקור לכלול 17,000 מ"ר. הוועדה המקומית מטה יהודה אישרה הוספה של כ-8,500 מ"ר (שעל פי העתירה, כאמור, "גדלו" ליותר מכך), והחברה היזמית, פארק מסחר ותעשייה אשתאול, יישמה זאת עוד לפני שהתקבלו ההיתרים. בדיעבד הוכשרה התוספת – ועל כך מוגשת העתירה.

העתירה מציינת כי מהלך שכזה מצד מתכננת המחוז נגד החלטת ועדת הערר היא מקרה חריג – אך הוא קרה בעבר סביב פתיחת חנות איקאה בראשון לציון. "על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, לא היה מנוס מנקיטה בדרך פעולה זו, כיוון שחוסר החוקיות של התוכנית כה חמור עד שהוא מחייב נקיטת צעדים חריגים כדוגמת עתירה זו".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יואב דור, מורן בראון ונדב ביננבאום, נאמר כי מהוועדה המחוזית הוסתרו עבירות בנייה והיתרי בנייה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה, שלא היו תואמים לתוכניות שבתוקף. "כמו כן, הוסתרה הכוונה לשנות גם את התוכנית הזו באמצעות תוכנית נוספת – שסותרת את תוכנית המתאר המחוזית, ומצריכה אישור של הוועדה המחוזית.

אישור תוכנית שהוגשה על ידי חברה מסחרית גדולה ומכשירה בדיעבד עבירות בנייה בהיקף כה חמור וחריג, מוביל לפגיעה באמון הציבור ובשוויון בפני החוק"

מדובר במקרה קיצוני של עבירות בנייה, מקרה מובהק שבו הבנייה קדמה לתכנון, תוך הצבת עובדות בשטח. מעבר לפגיעה הקשה בחוק התכנון והבנייה ובנורמות תכנוניות שלהן כפופה התוכנית, יש באישור התוכנית משום מסר פסול ביותר הפוגע קשות במאבק ב'מכת המדינה' של עבריינות הבנייה. אישור תוכנית שהוגשה על ידי חברה מסחרית גדולה ומכשירה בדיעבד עבירות בנייה בהיקף כה חמור וחריג, מוביל לפגיעה באמון הציבור ובשוויון בפני החוק".

נזכיר כי בפברואר האחרון הגישה מתכננת המחוז ערר על החלטת הוועדה המקומית מטה יהודה בנוגע לתוכנית זו, בעיקר סביב הליך פרסום התוכנית, וערעורה התקבל. ועדת הערר המחוזית הורתה אז לוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה לפרסם ברשומות ובעיתונים הודעת ביטול להודעותיה. כעת נראה שמאבקה של מתכננת המחוז עולה שלב, וזו אף הגישה בקשה למתן צו ביניים עד להחלטה בנושא.

לעיון בצו הביניים לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המחוזית לתכנון ובניהשירה תלמי-באבאיהוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודהועדות ערראיקאה אשתאולמתכננת מחוז ירושליםבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...