כמו בישראל, גם בארה"ב: מנצלים את השפעות הסגר להאצת פרויקטי תשתית

לוס אנג'לס מקדמת את הרחבת המטרו; רינו משפרת את מערך האוטובוסים; וכבישים וגשרים נבנים בשלל מדינות • וירוס הקורונה בשירות פרויקטי תשתיות מסביב לעולם

שיתוף הכתבה
הרכבת התחתית של לוס אנג'לס. תקודם בצל הסגר (שאטרסטוק)הרכבת התחתית של לוס אנג'לס. תקודם בצל הסגר (שאטרסטוק)

בישראל משרד האוצר הכריז על כך באופן רשמי כבר בראשית המשבר, והמשיך את התנופה בסוף השבוע שעבר, עם הכרזה על קידום פרויקטים ב-1.1 מיליארד שקל, אך מתברר – באופן לא מפתיע כלל - שזה לא קורה רק כאן: הרשויות השונות, בין אם המקומיות ובין אם האזוריות, מנצלות את הסגר ואת הצמצום בתנועה ברחובות לטובת שיפור, שיפוץ, האצה והרחבה של פרויקטי תשתית. הרעיון מאחורי היוזמה הזאת: לקדם עכשיו, בתקופה הנוחה ביותר מבחינה זאת, פרויקטים מרכזיים – ובכך לקצר פי כמה את זמן התהוותם ואפילו לחסוך בכסף, לטובת כלל הציבור.

למעשה, התקופה הנוכחית היא תקופה מושלמת לקידום פרויקטים בתחום התשתית. את מה שבימים רגילים משתדלים לבצע בשעות הלילה המאוחרות ניתן לבצע כעת כמעט ללא הפרעה

למעשה, התקופה הנוכחית – ומדובר באחת התקופות הקשות ביותר בעידן המודרני, ללא ספק – היא תקופה מושלמת לקידום פרויקטים בתחום התשתית. את מה שבימים רגילים משתדלים לבצע בשעות הלילה המאוחרות (ואם זה לא מתאפשר יוצרים הפרעות משמעותיות לתנועה), ניתן לבצע כעת כמעט ללא הפרעה. כאמור, בישראל זה כבר קורה, בדמות קידום פרויקט חשמול המסילות של רכבת ישראל ופרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ובתל אביב, אך זה קורה גם מעבר לים, ובמגמה הולכת ומתגברת.

הרכבת התחתית של לוס אנג'לס יכולה סוף-סוף להתקדם

אחד המקומות הבולטים מבחינה זו הוא העיר לוס אנג'לס – עיר שבימים אלו חווה צניחה של כ-60% בתנועה ברחובות (נתון שוודאי נכון, פחות או יותר, לכל עיר גדולה בעולם כיום). עובדה זו מאפשרת לה להוציא אל הפועל את הארכת הקו הסגול של הרכבת התחתית בעיר – פרויקט שמסתכם ב-2.4 מיליארד דולר, ואמור להביא את הרכבת התחתית עד לשכונת בוורלי הילס המפורסמת.

התקבלה בעירייה החלטה לסגור באופן זמני אך מלא את שדרות וילשייר, כדי לאפשר את התקדמות הפרויקט. בעירייה טוענים שביצוע העבודות דווקא כעת ימנע הרבה מאוד נזקים שאמורים היו להיגרם לעסקים לאורך תוואי הקו הנבנה

בעקבות הסגר המתמשך התקבלה בעירייה החלטה לסגור באופן זמני אך מלא את שדרות וילשייר, בקטע מסוים, זאת כדי לאפשר את התקדמות הפרויקט (שזוכה במשך שנים להתנגדויות ולתביעות מצד תושבים, ולכן מתעכב לא מעט). בעירייה טוענים שביצוע העבודות הללו דווקא כעת ימנע הרבה מאוד נזקים שאמורים היו להיגרם לעסקים לאורך תוואי הקו הנבנה.

גם העיר רינו מקדמת פרויקטים גדולים דווקא כעת, כדוגמת הרחבת קו אוטובוס אקספרס בתוך העיר, ושיפור הגישה להולכי רגל במרכזה – פרויקט שמסתכם ב-87 מיליון דולר. פרויקט קו האוטובוס מחייב סגירה של רחוב מרכזי בעיר, רחוב וירג'יניה, אך בשל הסגר השפעותיו של מהלך כזה יהיו ככל הנראה מינוריות למדי. 

הדבר החשוב באמת בפרויקט הזה שבעיר רינו הוא שהרחוב ייסגר ברציפות לתקופה מסוימת, ולכן הפרויקט צפוי להיות מושלם כחודש וחצי לפני הזמן המתוכנן. והעלויות? הן צפויות להיחתך ב-30-25%

אך הדבר החשוב באמת בפרויקט הזה שבעיר רינו הוא שהרחוב ייסגר ברציפותלתקופה מסוימת, ולא במקטעים כפי שתוכנן כאשר הכול מסביב היה שגרתי – ולכן הפרויקט צפוי להיות מושלם כחודש וחצי לפני הזמן המתוכנן. והעלויות? הן צפויות להיחתך ב-30-25%.

אלו כמובן רק שתי דוגמאות לתנופת פרויקטי התשתית ברחבי ארה"ב. כתבה באתר CityLab מדברת על פרויקטים לסלילת כבישים, להקמת דרכים מהירות ולבניית גשרים באינדיאנה, בפלורידה, בניו ג'רזי וברחבי וושינגטון הבירה. בסן פרנסיסקו משפרים את התשתיות הקיימות של מערך האוטובוסים העירוני.

בכתבה מצוין כי פרויקטים אלו, ממש כמו בישראל, מוגדרים על ידי הרשויות כפרויקטים חיוניים ולכן העבודה בהם לא נפסקת, למרות הסגר שבו נמצא רוב המשק האמריקאי. הכול נעשה, כמובן, בהתאם להנחיות רשויות הבריאות האמריקאיות, ותוך הקפדה על "ריחוק חברתי", בדרך להקמה ולשיפור עוד ועוד תשתיות. מי יודע, אולי בסיומו של המשבר הזה נקום אנחנו כאן בישראל, ותושבים רבים בארה"ב, לסביבה משודרגת מבחינה תשתיתית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"במשרד האוצרמשבר הקורונהפרויקטי תשתיותהרכבת הקלה בלוס אנג'לס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...