איך משפיעה הקורונה על קניוני אמריקה?

מצד אחד טוענים בסקטור המסחרי בארה"ב כי הקניונים יכולים לספוג גם מיתון משמעותי • מצד שני, גם שם מבינים שמשבר של חודשים רבים יגרום נזק רב

שיתוף הכתבה
קניון בניו יורק, ארה"ב. ההערכות הן שבעלי הקניונים יצליחו לעמוד בזעזוע הכלכלי (שאטרסטוק)קניון בניו יורק, ארה"ב. ההערכות הן שבעלי הקניונים יצליחו לעמוד בזעזוע הכלכלי (שאטרסטוק)

אחד הענפים שנפגעו, נפגעים ועוד צפויים להיפגע בצורה קשה ממשבר הקורונה הוא ענף המרכזים המסחריים והקניונים. בימים שבהם למעט עסקים חיוניים הכול סגור, בתקופה שבה ההנחיות הן להישאר בבית למעט מקרים הכרחיים – ברור שעסקים מסוג זה יהיו הראשונים שירגישו את הזעזוע. למעשה, כמעט מהיום הראשון שבו הקורונה הפכה "בינלאומית", החלו הקניונים לחוש את ההשפעה, ובכל רחבי העולם.

חשוב להגיד, לפני שנצלול לעניין עצמו: הקניונים והמרכזים המסחריים, עוד הרבה לפני פרוץ המגפה, עמדו בפני מצב לא פשוט. רבים מהם נסגרו, מאמריקה, דרך אירופה ועד אסיה, בעיקר על רקע השינויים בהרגלי הצריכה והמעבר ההולך ומתגבר לרכישות בצורה מקוונת. כל הענף עסק בחודשים ובשנים האחרונות בהתאמה למציאות חדשה ולא פשוטה – ואז הגיעה הקורונה, וטלטלה אותו עוד יותר, ובבת-אחת.

לא מעט גורמים טוענים כי על בעלי החנויות עצמם להמשיך ולשלם שכירות, גם במצב הזה – שכן לא מדובר בעניין וולונטרי, מה גם שהתפיסה היא שמדובר בסגירה זמנית בלבד של אותם מרכזים

חברות רבות בישראל הפועלות בתחום כבר הודיעו על האפשרות הסבירה מאוד לפגיעה בהכנסותיהן וברווחיהן בעקבות המצב – אך מה המצב מעבר לים? נראה כי לפי שעה התהליך דומה: בארה"ב, שבה נתמקד כאן, הקניונים גם הם ריקים (מרגע שהממשל הבין את חומרת המצב ואת החשיבות שבהטלת מגבלות על תנועת האזרחים) והיקף ההכנסות ירד בצורה דרמטית. עם זאת, נדמה כי החשש מפגיעה אמיתית ומשמעותית בענף אינו גדול.

בכתבה שפורסמה לאחרונה במגזין הניו יורקי TheRealDeal נכתב כי מרכזים רבים בניו יורק ובניו ג'רזי נסגרו, בין אם באופן מוחלט ובין אם באופן חלקי, דבר שהוביל כמובן מיידית לעצירת הפעילות בהם – אך לאו דווקא לעצירה מוחלטת של ההכנסות מצד בעליהם. לא מעט גורמים טוענים כי על בעלי החנויות עצמם להמשיך ולשלם שכירות, גם במצב הזה – שכן לא מדובר בעניין וולונטרי, מה גם שהתפיסה היא שמדובר בסגירה זמנית בלבד של אותם מרכזים.

עוד מצויין בכתבה כי דמי השכירות המבוססים על היקף המכירות בחנויות הוא רק כ-3% מסך דמי השכירות המשולמים לבעלי הקניונים, ורק כ-1% מדמי השכירות המשולמים לבעלי מרכזי הקניות (ככל הנראה הכוונה היא למרכזי קניות פתוחים). לכן, מצד בעלי אותם נכסים, סגירה בת כמה שבועות אינה מצדיקה דיון על הפחתה או על דחייה של תשלומי השכירות.

אפשר להפעיל את הביטוח – או לעורר הד תקשורתי-פוליטי

משך הסגירה לא מועלה כאן סתם כך: ישנו הבדל גדול, גם בארה"ב, בין סגירה שתימשך כמה שבועות (כרגע, גם בישראל וגם בארה"ב מדובר בכשבוע-שבועיים שבהם הקניונים סגורים לגמרי, ואף פחות מכך) לבין סגירה ממושכת של כמה חודשים. על פי ההערכות, כלל הקניונים והמרכזים המסחריים הגדולים, או לכל הפחות רובם המכריע, יוכלו להתמודד עם סגירתם לכמה שבועות. כל עוד מדובר בסגירה זמנית, היא לא צפויה להשפיע בצורה קשה על אותם נכסים.

ומתי ההשפעה אכן תהיה גדולה? אם ההנחיות המגבילות יימשכו כמה חודשים – אפשרות שרבים לא מעיזים אף לחשוב עליה, אך היא אפשרות קיימת במידה מסוימת. אם אכן תימשך סגירת מרכזי הקניות למשך תקופה ארוכה, תיאלץ המדינה להתערב במצב, ואז, ככל הנראה, היא תתמודד עם בעיות לא פשוטות – בעידן שבו השלכות משבר 2008 עדיין נראות לעין, והגירעון של ארה"ב ממשיך להיות עצום.

מה על הקמעונאים, בעלי החנויות עצמם? בארה"ב נראה כי הם יוכלו לספוג את המצב הקיים ואת המשך תשלום השכירות על ידי הפעלת ביטוח מתאים. סביר להניח שבארה"ב, הקפיטליסטית פי כמה מישראל, לרוב בעלי החנויות יש ביטוח כזה

ומה על הקמעונאים, בעלי החנויות עצמם? בארה"ב נראה כי הם יוכלו לספוג את המצב הקיים ואת המשך תשלום השכירות (שכן כרגע, כאמור, לא נראה שבעלי הקניונים ילכו לקראתם בקלות – בניגוד למה שקורה בישראל, למשל) על ידי הפעלת ביטוח מתאים. סביר להניח שבארה"ב, הקפיטליסטית פי כמה מישראל, לרוב בעלי החנויות יש ביטוח כזה.

עם זאת, אנשי TheRealDeal מציינים כי הביטוחים השכיחים בתחום זה אינם כוללים ביטוח מפני מגפה – כלומר ייתכן שבעלי החנויות לא יוכלו להפעיל את הפוליסות שלהם במקרה זה, בטח ובטח אם ייתקלו בסוכני ביטוח שיסרבו להתגמש ולבוא לקראתם. הברירה: להפעיל לחץ תקשורתי ופוליטי אשר יוביל לשינוי מבחינה זו, ויאפשר הפעלת הביטוח גם בגין נזקי מגפת הקורונה.

ישנם גם קמעונאים המסתמכים על סין

אחת ההשפעות הראשונות של הקורונה על עולם המסחר והעסקים כלל לא הורגשה בתנועת הקונים בחנויות, אלא דווקא במלאים ובהיקפי הסחורות. באופן טבעי, ישנם לא מעט בעלי עסקים – גם בארה"ב – אשר מסתמכים על אספקה מהמעצמה שבמזרח. כאשר הקורונה השביתה שם חלקים נרחבים, האספקה השוטפת נפגעה ובעלי עסקים בארה"ב נאלצים להתמודד גם כעת עם מלאי חסר.

בארה"ב, כמו בארה"ב, נותנים בינתיים לשוכרים להתמודד באופן עצמאי עם המצב, בעוד בעלי הקניונים אינם חשים השפעה משמעותית. השאלה היא מה יקרה אם המשבר יוסיף להעמיק במשך חודשים רבים לאורך שנת 2020

מצד אחד, ישנם כאלו המדווחים כי האספקה מסין התחדשה לאחרונה, עם הסימנים הראשונים להתאוששות המדינה מהמגפה שהיא בעצמה הפיצה. מצד שני, חברות גדולות כמו Best Buy דיווחו כי הן מעריכות שיסבלו ממחסור במוצרים שונים בעת הקרובה. רשת הביגוד American Eagle, המוכרת היטב גם בישראל, דיווחה כי היא לא צופה פגיעה במלאים עד יוני, למרות ש-20% ממוצריה מגיעים מסין.

אם כן, בימים של חוסר ודאות רבה בכל התחומים, ענף הקניונים והמרכזים המסחריים מתמודד עם אחד האתגרים הגדולים שלו. בניגוד לישראל, שם החברות הגדולות המחזיקות בנכסים כאלו כבר הודיעו על תמיכה בשוכרים - כולל הקמת קרן סיוע מיוחדת מצד קבוצת עזריאלי, ימים לאחר פרוץ המשבר – נראה כי בארה"ב, כמו בארה"ב, נותנים בינתיים לשוכרים להתמודד באופן עצמאי עם המצב, בעוד בעלי הקניונים אינם חשים השפעה משמעותית. השאלה היא מה יקרה אם המשבר יוסיף להעמיק במשך חודשים רבים לאורך שנת 2020.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבוצת עזריאלינדל"ן בארה"במרכז מסחרימשבר הקורונהקניונים ומרכזי מסחר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...