חזרה
להורדת אפליקציה

לאחר 3 שנות מאבק: תוכנית המתאר של הוד השרון תתוקן ותעודכן

הסדר בין פרקליטות המדינה, ועד הפעולה של התושבים והעירייה אושר בבג"צ • כעת תוכל העירייה לבצע שינויים בתוכנית ולהוסיף בה מגבלות שונות

עודכן לאחרונה:
ראש העיר אמיר כוכבי. "הישג משמעותי לוועד הפעולה" (עיריית הוד השרון)

בתום שלוש שנים של מאבק עיקש מצד התושבים – מאבק שאליו הצטרפה בשלב מסוים גם העירייה – זה קרה: הושג הסדר סביב תוכנית המתאר 2050 להוד השרון, שיאפשר לעירייה לבצע בו שינויים, תיקונים ועדכונים. ההסדר קיבל אתמול (ג') תוקף מחייב של בג"צ, ולמעשה בכך הוסרו המכשולים בדרך לעדכונה של התוכנית, בהתאם לשאיפות העירייה והתושבים. 

תוכנית המתאר 2050 עמדה במוקד מאבק משפטי וציבורי מצד ועד הפעולה האזרחי של תושבי הוד השרון, במשך שלוש השנים האחרונות. הוועד טען כי יש לשנות את תוכנית המתאר הכוללנית, בהיעדר פתרונות תשתית ותחבורה שייתנו מענה לבנייה החדשה המתוכננת בעיר, ומתוך רצון לשמור על אופייה של העיר. 

בשבועות האחרונים עירב ראש העיר כוכבי את יו"ר מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי, ובחסותו התקיים שיח אינטנסיבי בין הוועדה המחוזית והפרקליטות לבין ועד הפעולה והעירייה, שהסתיים בהסכמה וקיבל תוקף מחייב של בג"צ. בכך למעשה תם מאבק של שלוש שנים

המאבק החל בהגשת התנגדויות לתוכנית – שנדחו על ידי הועדה המחוזית, אך בית המשפט המחוזי בתל אביב שאליו פנה ועד הפעולה קיבל בזמנו, בפסק דין תקדימי, את עתירת התושבים נגד החלטת הועדה המחוזית, וקבע כי ראוי לקיים דיון נוסף בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית בנושא התחבורתי. מאבק התושבים התנהל גם נגד עיריית הוד השרון, עד הבחירות האחרונות. עם כניסתו לתפקיד של ראש העירייה הנוכחי, אמיר כוכבי, השתנה הקו שהובילה הרשות – וזו הצהירה על תמיכתה בהתנגדויות התושבים.

אך בכך לא נגמרה הפרשה, שכן התושבים והעירייה התמודדו גם מול לחץ פרקליטות המדינה, שחששה מיצירת תקדים משפטי סביב הקריאות לשינוי תוכנית מתאר. בשבועות האחרונים, ולקראת הדיון בבג"צ, עירב ראש העיר כוכבי את יו"ר מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי, ובחסותו התקיים שיח אינטנסיבי בין הוועדה המחוזית והפרקליטות לבין ועד הפעולה והעירייה, שהסתיים בהסכמה וקיבל כאמור תוקף מחייב של בג"צ אתמול. בכך למעשה תם מאבק של שלוש שנים.

יוכן מסמך ליישום תוכנית המתאר – 
לקביעת סדרי עדיפויות, עקרונות ושלבים לפיתוח העיר

במסגרת ההסכמות בין הצדדים הוחלט להוסיף כמה מגבלות לתוכנית המתאר, בין היתר חובת עריכת בדיקות תחבורתיות מקיפות לכל תוכנית שבה יותר מ-200 יחידות דיור. נוסף על כך, מאפשר התיקון לייצר הגבלות והתניות שלביות במסגרת קביעת תוכניות מפורטות ומסמכי מדיניות על ידי הועדה המקומית. 

נוסף על כך הציג ראש העיר מתווה על פיו מסמכי המדיניות הללו, שלהם תוקף מחייב, ייעשו בשיתוף הציבור ו-ועד הפעולה. עוד הוסכם בין הצדדים להסמיך את העירייה להכין מסמך ליישום תוכנית המתאר, שיקבע סדרי עדיפויות, עקרונות ושלבים לפיתוח העיר.

יצרנו פתרון שסיפק את התושבות והתושבים שהתנגדו לתוכנית המתאר והשארנו במסלולה תוכנית, שגם אם תשתנה בהמשך תיתן לוועדה המקומית את הכוח שהיא צריכה מול גופי תכנון ארציים"

ראש העיר אמיר כוכבי אמר: "עצמאות הוועדה המקומית וחוסנה קריטיים לעיצוב העתיד של הוד השרון. יצרנו פתרון שסיפק את התושבות והתושבים שהתנגדו לתוכנית המתאר והשארנו במסלולה תוכנית, שגם אם תשתנה בהמשך תיתן לוועדה המקומית את הכוח שהיא צריכה מול גופי תכנון ארציים במאבק על העצמאות התכנונית ועל שימור המרקם העירוני. 

בסיועם הפעיל והחיוני של זאב בילסקי, ראש מטה הדיור, ודוד לפלר, מ"מ יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, זיקקנו את התהליכים שהעירייה עברה ביחס לתוכנית המתאר בשנה האחרונה, וקיבענו את תמצית התובנות והרצונות של העירייה ו-ועד הפעולה בתוכנית המתאר. זהו הישג משמעותי לוועד הפעולה, ואני רוצה להודות לכל תושבת ותושב שתרמו מזמנם, מכספם וממרצם לקידום המאבק על אופייה של העיר. זהו כוחה של קהילה, ועם אישור ההסכם הזה יצרנו יחד את ההזדמנות להוביל תיקון לשנים ולדורות הבאים".

עו"ד ענת בירן

עו"ד ענת בירן , המייצגת את התושבים במאבקם מאז הגשת ההתנגדויות לתוכנית ועד היום, ציינה כי היא "שמחה על התוצאה שהתקבלה וסבורה כי המאבק בהוד השרון הוכיח שיש לתושבים כוח לשנות, וכי תושבים שמתארגנים ופועלים בנחישות לטובת מטרות ראויות וחשובות, יכולים להגיע להישגים".

קובי חנוך, ממובילי ועד הפעולה, אמר: "תושבי העיר הוכיחו כי ניתן להשפיע במאבק ציבורי. הצלחה מרכזית של המאבק הייתה החלפת ראש העיר בראש עיר שתומך בעמדת התושבים, והכנסת חברים מוועד הפעולה למועצת העיר, מה שאִפשר לנו להביא את הוועדה המחוזית לדיוני פשרה ולתת לוועדה המקומית את הכוח לדרוש תשתיות הולמות לפני שמאשרים תוכניות בנייה. ועד הפעולה ימשיך ויעקוב אחרי תוכניות הבנייה בעיר מתוך כוונה לשתף פעולה עם הוועדה המקומית, בשאיפה שהוד השרון תהיה עיר שכיף לחיות בה גם אחרי שתגדל ותצמח".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search