עקב השיטפונות הקשים בינואר? תקנות חדשות לגבי מעליות חירום וחלונות חילוץ

שר האוצר משה כחלון חתם באחרונה על תוספות לחוק התכנון והבנייה, המחייבות כי מעלית חירום תהיה עמידה למים, ועל התקנת חלונות חילוץ "בבניין גבוה ובבניין רב-קומות"

שיתוף הכתבה
התקנות החדשות יועילו בשיטפון הבא? (אילוסטרציה; שאטרסטוק)התקנות החדשות יועילו בשיטפון הבא? (אילוסטרציה; שאטרסטוק)

אין כנראה אדם בישראל שיתקשה להיזכר בידיעות הקשות מתחילת ינואר האחרון, שבישרו על מותם של שני צעירים במעלית שהוצפה בבניין בשכונת התקווה שבדרום תל אביב. גם את הבולענים שנפערו בכמה מקומות בגוש דן, וגרמו לשקיעת קרקע, לסכנת קריסה של בניין ולנפילה מסוכנת של רכב אל עומק הקרקע, רבים מאיתנו לא ישכחו. נראה כי תקנות חדשות שעליהן חתם לאחרונה שר האוצר, משה כחלון, נכתבו בהמשך ישיר לאירועים אלו.

כזכור, האירועים הקשים התרחשו במסגרת אירוע הגשם החריג בתל אביב בתחילת החודש, ששטף את רחובותיה של העיר. כמויות גדולות של גשם ירדו בתוך זמן קצר בסביבת גוש דן, והם שהביאו למקרים הללו, שבשיאם הביאו למותם של השניים.

רבות דובר באותם ימים על השינויים הנדרשים ועל השיפור ההכרחי בתשתיות, בטח ובטח באזור דרום תל אביב, ששכונות רבות בו הוזנחו מבחינה תשתיתית במשך שנים רבות. אך היו שדיברו לא מעט גם על הסיטואציה המחרידה שאליה נקלעו הנספים, ועל הצורך במתן פתרונות גם ברמת הבניין הבודד.

לאחרונה חתם, כאמור, שר האוצר משה כחלון, על תקנות חדשות הנוגעות לכך בדיוק – זאת לאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התקנות החדשות נכללות בחוק התכנון והבנייה,  תחת פרק "בקשה להיתר, תנאיו ואגרות", ובהן שתיים הרלוונטיות לענייננו.

התקנה הראשונה – מורה כי "מעלית חירום תהיה עמידה למים לפי סעיף 3.5 בתקן ישראלי ת"י 2481 

התקנה השנייה – "בבניין גבוה ובבניין רב-קומות, למעט בקומה שרצפתה מצויה בגובה העולה על 42 מטרים ממפלס הכניסה הקובעת, יותקנו חלונות חילוץ העומדים בדרישות"

הראשונה – תקנה המורה כי "מעלית חירום תהיה עמידה למים לפי סעיף 3.5 בתקן ישראלי ת"י 2481 חלק 72 - מעליות: דרישות בטיחות לבנייה ולהתקנה - יישומים מיוחדים למעליות נוסעים ולמעליות נוסעים ומשא - מעליות כבאים". 

התקנה השנייה – "בבניין גבוה ובבניין רב-קומות, למעט בקומה שרצפתה מצויה בגובה העולה על 42 מטרים ממפלס הכניסה הקובעת, יותקנו חלונות חילוץ העומדים בדרישות פרטים 7.20.2.3 ו–8.20.2.3".

התקנות החדשות כוללות גם התייחסות להתקנת חומר חיפוי חיצוני העשוי חומרים מרוכבים מתכתיים או חומרים מתכתיים בבניינים שגובהם 18 מטר ויותר, וכן בבניינים רבי-קומות, סביב נושא הבטיחות משריפה. תקנות אלו כוללות שלושה סעיפים, וביניהם בין היתר חובה כי מערכת הבידוד והגימור החיצוניים תהיה לפי תקן ישראלי ת"י 921.

התקנות השונות הללו ייכנסו לתוקף מ-30 יום מיום פרסומן, ויחולו על בקשה להיתר שהוגשה ביום התחילה או לאחריו. בהודעת הפרסום נכתב כי המעוניין בכך יוכל, כמובן, לפעול לפי תקנות אלה מיום פרסומן – כלומר כבר מעכשיו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלוןחוק התכנון והבנייהשיטפונותתקנות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...