חזרה
להורדת אפליקציה

עד לביטול הצפוי: מנהל התכנון נאלץ להודיע על הארכת הקלות שבס-כחלון

תוקף התקנות אמור היה לפוג עם תחילת השנה האזרחית החדשה • לכשתקום ממשלה, צפויות התקנות להתבטל באופן רשמי • פרטי התוכנית לביטול התקנות - בכתבה

עודכן לאחרונה:

מנהל התכנון הודיע לאחרונה באופן רשמי כי הקלות שבס-כחלון, שתוקפן אמור היה לפוג ב-1 בינואר 2020, יישארו בתוקף זמן נוסף - עוד 3 חודשים לאחר כינונה של הכנסת ה-23. בשל פיזורה של הכנסת ה-22 לא ניתן, כמובן, לקבל החלטה סופית וקבועה, ולכן הודעה זו של מנהל התכנון היא למעשה הארכה אוטומטית של התקנות, עד לכינונה של ממשלה באופן רשמי - בהתאם לקבוע בסעיף 38 לחוק יסוד הכנסת. עד היום ניתנו ההקלות מתוקף הוראת שעה, שהוארכה מעת לעת. 

כזכור, הקלות שבס-כחלון מאפשרות ליזמים לבקש תוספת זכויות בנייה מעבר לקבוע בתוכנית הבנייה המאושרת, במסגרת הליך הוצאת ההיתר בוועדת התכנון של הרשות המקומית שבתחומיה הם פועלים. התוספת יכול להיות עד 20% תוספת לשטח הבנוי, ועד 30% תוספת למספר הדירות בפרויקט שאותו מבצע היזם. 

על פי כל הסימנים הממשלה החדשה, לכשתקום כזו, תבטל כליל את התקנות הללו, כך שלמעשה לא יתקיים יותר הליך של הקלות במסגרת הוצאת ההיתר. כבר בפברואר פרסם פורום איכות תכנון במנהל התכנון תוכנית לביטול ההקלות ולמציאות מכשירים אחרים במקומן.

רבים רואים בצעד זה, של ביטול ההקלות הצפוי, צעד שישיב את הוודאות למשק וימנע הגשת עוד ועוד בקשות לוועדות התכנון בבקשה להגדלת הזכויות.

עו"ד ענת בירן ממשרד ענת בירן אומרת כי "ניתן כאן חלון הזדמנויות חשוב. תוספת שבס-כחלון משמעותית מאוד בפרויקטים של מחיר למשתכן , משום שהיא בעצם מאפשרת ליזמים למצות את אחוזי הבנייה ולמקסם את מספר הדירות שייבנו בפרויקט, וכן להוסיף דירות בגדלים המתאימים לקהל היעד. במכרזי מחיר למשתכן המדינה אינה מתירה ליזם לקדם תב"ע לתוספת דירות או זכויות אך מתירה לו לממש הקלות אפשריות, והכלי המרכזי להתאמת התכנון לפרויקטים הללו הוא הקלת כחלון שבס. 

כמו כן, מדובר בכלי תכנוני ורישויי חשוב מאוד במימוש פרויקטים המבוססים על תוכניות מתאר ישנות שאושרו בתקופה שבה היה מקובל שהרשויות המקומיות דורשות דירות גדולות, שתהוונה מקור משיכה למשפחות מבוססות. כיום, עקב הצורך ההולך וגובר בדירות קטנות יותר, שתהיינה בנות השגה מבחינה כלכלית ואף מתאימות לאוכלוסיות כמו משפחות חד-הוריות, מקטיני דיור, רווקים וכיוצא בזה – תקנות שבס-כחלון חיוניות מאחר שהן נותנות מענה מהיר להתאמת התכנון לצרכים המשתנים". 

עו"ד צבי שוב , ממשרד צבי שוב אמר בעקבות ההחלטה כי "מטרת הוראת השעה הינה הגברת הצפיפות במגרשים המיועדים לבנייה רוויה, על מנת לאפשר הגדלת מלאי יחידות הדיור לטובת הציבור, מבלי לפגוע בשטח הדירות. הבקשה נבחנת בראי הליך ההקלה, שאיננה בגדר זכות קנויה הכפופה לשיקול דעת הוועדה המקומית. בבחינת בקשה להקלה נבחנת בין היתר אם קיימת הצדקה תכנונית. הוראת השעה מגדירה למעשה את ה'הצדקה התכנונית' להקלה בתוספת בשטחים, ומתוך כך במספר יחידות הדיור וההקלות הנלוות – כהגדלת היצע יחידות דיור נדרשות".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search