המראות מנתב"ג – גם במסלול הצפוני

עדכון תוכנית המתאר הארצית של שדה התעופה הגדול בישראל יאפשר שינויים הן במסלולי ההמראות והן בתקנות הרעש, לטובת התמודדות עם הגידול בביקוש

שיתוף הכתבה
נתב"ג. מפגעי הרעש יפחתו? (שאטרסטוק)נתב"ג. מפגעי הרעש יפחתו? (שאטרסטוק)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') לקדם עדכון לתוכנית המתאר הארצית לנתב"ג, היא תמ"א 3/2/4. מדובר בעדכון לתמ"א שאושרה כבר לפני יותר מ-20 שנה, ונדרש זאת לאור היקף הפעילות בנתב"ג, שגדל מ-7 מיליון נוסעים בשנה בזמן כתיבת התוכנית, ליותר מ-23 מיליון נוסעים בשנה כיום.

ממנהל התכנון נמסר כי עיקר חשיבותו של העדכון הוא במניעת הרעש החריג באזורים שלא היו תחת הגבלת בינוי, וכן בחלוקה שווה יותר של הנחיתות בין המסלול המערבי, שעליו נחתו עד היום מרבית הטיסות, לבין המסלול הצפוני שהיה בשימוש מוגבל. זאת, כדי להבטיח את המשך הפעילות השוטפת, היעילה והבטוחה של נתב"ג, וכדי להתאים בין הגבלות הבנייה סביב השדה ובין הרעש בפועל. 

לפני העדכון הציעה התמ"א שני מנגנונים לטיפול ברעש הנגרם משדה התעופה: הראשון קבע אילו מסלולים עדיפים להמראות או לנחיתות ובאילו תנאים, בצורה המחלקת את הרעש הנגרם מפעילות המטוסים לאזורים שונים סביב השדה. כך למשל קבעה התמ"א כי על מסלול 21, המסלול הצפוני, לא ינחתו מטוסים בעלי יותר משלושה מנועים. 

על פי תסקיר ההשפעה על הסביבה שנערך לשינוי המוצע, בהמשך מגמה נוכחית ללא מגבלת רעש על פעילות המטוסים מהשדה, הרעש החריג מעל אזורים אשר נמצאים מחוץ למערך ההגבלות צפוי להמשיך ואף לגדול, ולחשוף מעל 17,000 יחידות דיור לרעש מטוסים חריג"

המנגנון השני של התוכנית קבע הגבלות על סביבת השדה, במטרה למזער חשיפת תושבים לרעש מטוסים חריג על ידי קביעת הגבלות על בנייה או על שימושים רגישים לרעש. עם זאת, מעולם לא הוטלו מגבלות על רמת רעש של פעילות המטוסים בשדה. 

"כבר היום מתקיימות רמות רעש חריגות מעבר לאזורים שעליהם חל מערך הגבלות הבנייה אשר נועד להגן על התושבים", נכתב בהודעת מנהל התכנון , "ומאידך ישנם אזורים מוגבלים בבנייה ובשימוש שלא סובלים מרעש בפועל. על פי תסקיר ההשפעה על הסביבה שנערך לשינוי המוצע, בהמשך מגמה נוכחית ללא מגבלת רעש על פעילות המטוסים מהשדה, הרעש החריג מעל אזורים אשר נמצאים מחוץ למערך ההגבלות צפוי להמשיך ואף לגדול, ולחשוף מעל 17,000 יחידות דיור לרעש מטוסים חריג, בהמשך המצב הקיים. לכן, בהמשך המצב הקיים וללא עדכון התוכנית נתב"ג לא יוכל לתת מענה לגידול בביקושים ובבטיחות הטיסה. 

במסגרת העדכון החדש, יעודכנו גם ההוראות המפורטות הנוגעות לניהול מערך ההמראות והנחיתות. כך, בין היתר, תאפשר התוכנית את השימוש במסלול הצפוני של נתב"ג, שהיה מוגבל בפעילות לפי הוראות התוכנית"

העדכון המוצע בתמ"א מתקן את האמצעים לטיפול ברעש השדה, ומחיל לראשונה גבול לאזורים הצפויים להיות חשופים לרעש חריג, בהתאמה למערך הגבלות הבנייה והשימוש שחלות כבר היום על סביבת השדה. במסגרת העדכון החדש, יעודכנו גם ההוראות המפורטות הנוגעות לניהול מערך ההמראות והנחיתות. כך, בין היתר, תאפשר התוכנית את השימוש במסלול הצפוני של נתב"ג, שהיה מוגבל בפעילות לפי הוראות התוכנית. הנחיתות יוכלו להתחלק באופן שוויוני בין המסלול הצפוני והמסלול המערבי, מעל העיר תל אביב".

כאמור, המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את קידומו של העדכן לתוכנית. כעת, כחלק מההליך הסטטוטורי, התוכנית תועבר להשגות הציבור ולהערות הוועדות המחוזיות.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נתב"גנמל התעופה בן גוריוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהתמ"א 3/2/4
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...