ראול סרוגו:"נציע רעיונות המחליפים תמ"א 38"

נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, על הרעיונות המחליפים לתמ"א 38 • יהודה כתב: "2.5 מיליון בתי אב מחוסרים במיגון; את ראשי הערים זה מעניין פחות"

שיתוף הכתבה
יהודה כתב יהודה כתב

מה הן החלופות הנבחנות לתמ"א 38? נשיא התאחדות בוני הארץ , ראול סרוגו, דיבר היום (ה') בכנס ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, ושיתף בכיוונים שאותם בוחנים מקבלי ההחלטות בעניין החלופה לתוכנית, שצפויה להתבטל באוקטובר 2022. "אנחנו מעורבים מאוד בבחינת החלופות לתמ"א 38, ומקווה מאוד שיהיו חלופות טובות יותר מהתמ"א עצמה.

הכוונה היא לא להמשיך עם חיזוק מבנים, מה שנקרא תמ"א 1/38, ולפנות בעיקר להריסה ובנייה מחדש, ולהעניק מספיק זכויות בנייה, גם מבחינת אחוזי הבנייה וגם מבחינת צפיפות, כדי שהפרויקט יהיה כלכלי בכל מקום. הנטייה היא כיום לזכויות בנייה השוות ל-350% משטח הבניין הקיים, וזה לא רע: זה מכניס את האפשרות של הריסה ובנייה מחדש לערים ולמעגלים נוספים".

"חשוב להבין: לכיפת ברזל יש 90% הצלחה, ו-10% הנותרים הם הממ"דים", המשיך סרוגו וקישר למצב הביטחוני הפוקד את ישראל בימים האחרונים. "הם מוסיף לחוסן הלאומי שלנו. העובדה שהאוכלוסייה נכנסת לממ"דים הביאה לכך שחיי תושבים רבים ניצלו. ראשי ערים יכולים לישון בשקט בזכות המיגון הזה.

 לכן אני לא מבין ראשי ערים רבים: איך יכול ראש עיר בצד אחד להגיד לתושבים שלו לשבת בבית, בביטחון גדול כל כך, ומצד שני להגיד – 'אני מפסיק את תמ"א 38 , כי חשוב לי התכנון האורבני'. אני מסכים, תכנון אורבני זה חשוב, אבל החיים חשובים יותר מאיכות החיים.
בחודשים האחרונים אנחנו מנהלים מאבק גדול, קשה, נרחב בנושא של הפסקת תמ"א 38 , מאבק שהשגנו בו הצלחה אדירה. אלמלא המאבק שלנו תמ"א 38 הייתה מסתיימת במאי 2020. נאבקנו גם במדיניות התמ"א החדשה ברמת גן, והשגנו ניצחון מוחץ. אומנם העירייה הגישה על כך ערעור, אבל אני כמעט בטוח שהערעור שלהם לעליון יידחה".

יהודה כתב, יו״ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, נאם מוקדם יותר, בפתח היום השני של כנס הנדל"ן השנתי, והתייחס גם הוא לנושא המיגון של בתים ברחבי הארץ: "זוהי תקופה מאתגרת ביותר בענף הנדל"ן, תקופה של חוסר ודאות מדינית ופוליטית המשפיעה ישירות על הענף שלנו. העובדה ש-2.5 מיליון בתי אב מחוסרים במיגון מדירה שינה, אבל את ראשי הערים זה מעניין פחות והם מערימים חסמים על קידום התחדשות עירונית ועל החלטות מנהל התכנון לסיים את תוקפה של תמ"א 38

התחדשות עירונית היא התשובה למיגון ובטיחות האזרחים. ראשי ערים בחלק מהערים לא רוצים תושבים חדשים, זה אבסורד. אני מציע מודל אמריקאי - לשנות את הארנונה כמו בארה"ב ולקבוע אותו על 2.5 אחוז מערך הנכס, על כל הנכסים. זה יעודד ראשי ערים לעלות את ערך הנכסים כך שיוכלו לגבות ארנונה גבוהה יותר. זו השיטה. תהיה בעיה בפריפריה כי הנדל"ן נמוך אך יש שיטה של איזונים".

"אם הממשלה לא תתעשת המחירים לא יעלו – הם יזנקו"

מכאן פנה סרוגו לנושא מצוקת הדיור, וביקר את מדיניות הממשלה ואת תפקודה – בטח ובטח על רקע היעדרה של ממשלה חדשה ועל רקע חוסר הוודאות הפוליטי. "אין לנו מנהיגות כלכלית במדינה כבר יותר משנה, הפכנו לשלטון של פקידים. אני לא מזלזל ביכולת של פקידי הממשלה, אבל פקיד ממשלתי כמו דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון , יש לה הראייה הצרה שלה, ממקום תפקידה. מנהיג כלכלי רואה את הראייה הרחבה - ואני שמח שמטה הדיור הבין את העניין והתחיל להוביל את הראייה הרחבה יותר.

יד אחת אומרת לא תמ"א 38 ומכוונת לפינוי-בינוי, אבל פקיד אחר מקשה עלינו גם בייצוע פרויקטים כאלו. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ניסחה הסכם מדף בפינוי-בינוי, ולא עזרו המחאות והטענות שלנו. מדובר בהסכם רע, בהתערבות בחופש החוזים, והוא יגביר את הסרבנות. אני מקווה מאוד שההסכם ימות לבד, כי הסיכויים שלנו בעתירה בנושא קלושים".

כמו רבים מבכירי הענף, גם נשיא ההתאחדות הביע את דאגתו באשר לקצב התכנון ובניית הדירות החדשות בתקופה האחרונה. "בחציון הראשון של 2019 רשות מקרקעי ישראל שיווקה 14 אלף יח"ד. מדובר במספר הזוי. מ-2017 אנחנו נמצאים בנסיגה טוטאלית, וירדנו מתחת ל-50 אלף יח"ד בשנה. אני בספק אם ב-2020 וב-2021 יהיו יותר מ-40 אלף יח"ד בשנה. תוסיפו לזה את העצירה של תמ"א 38 , שנרגיש בשנתיים הבאות - ולכן אני אפילו לא מדבר על העתיד. בואו נפתור קודם כול את הבעיות הקרובות. בשורה התחתונה, אם הממשלה לא תתעשת מחירי הדירות לא יעלו – הם יזנקו. לכן חייבים להמשיך את פעילות את מטה הדיור והוותמ"ל, שיאשרו מתחמים מעכשיו לעכשיו".

שאשא-ביטון: "מחיר למשתכן תימשך כל עוד השר כחלון כאן ואני כאן"

שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון, אמרה אתמול בכנס כי "היום אין ספק שתהליכי התחדשות עירוניים צריכים להיות מוגדרים כיעד לאומי בתחום הדיור, שכן הם חשובים לא רק בהיבטים האורבניים כי אם חיוניים צמצום פערים בין שכונות חדשות לוותיקות ובין ערים חזקות לחלשות. תוכנית חדשה ורלוונטית בוא תבוא במקום תמ"א 38 , ותעסוק בתקינה רלוונטית שנותנת מענה לצורכי ציבור ולמימוש נכון יותר באזורי פריפריה גיאוגרפית וחברתית".

באשר לתוכנית מחיר למשתכן שהוארכה אתמול אמרה השרה כי מדובר בבשורה טובה. "הוארך החלק של ההנחה על הקרקעות, ואני מקווה שאנחנו נשלים את המהלך בישיבת הממשלה הקרובה, בנושא הסבסוד של הפיתוח ובנושא המענקים, שבעצם מרכיב את התוכנית כולה כדי שתהיה אפקטיבית בכל רחבי הארץ ולא רק באזורים מסוימים. התוכנית תימשך כל עוד השר משה כחלון כאן, וכל עוד אני כאן, ונכון שיהיו לה התאמות נדרשות".

הכנס השנתי ה-22 של ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז נערך החל מאתמול באילת, והוא יימשך עד מחר. לאורך ימי הכנס נערכות הרצאות של מומחים בתחומים שונים מענף הנדל"ן, וכן פאנלים בנושאים העדכניים בענף הנדל"ן בישראל.


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגוהתאחדות בוני הארץיהודה כתביפעת שאשא-ביטון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...