שמרון: "לשקול קביעת מחיר קרקע מקסימלי בפרויקטי מחיר למשתכן"

מנהל רמ"י דיבר בכנס איגוד מנכ"לי הרשויות המקומיות גם על הקטנת מינון היח"ד בתוכנית מול השוק החופשי • ראה"ע רחובות: "הסכמי הגג לא יורידו את מחירי הדיור"

שיתוף הכתבה

מנהל רשות מקרקעי ישראל , עדיאל שמרון, גורס כי יש להמשיך בפרויקט מחיר למשתכן – אך לבצע התאמות נדרשות. בכנס איגוד מנכ"לי הרשויות המקומיות שנערך בימים אלו באילת נדרש שמרון לניתוח מצידו על התוכנית, ואמר: "מחיר למשתכן יצר הנחות לרוכשים כנגד הנחה שניתנה בקרקע, הפחתת עלויות והקטנת מרווחֵי הרווח של היזמים. שיטת המכרז היא שמתמודדים על המחיר הנמוך ביותר למ"ר, ולא על מחיר הקרקע. עצם שינוי שיטת המכרז מייצרת ריסון של המחירים ולכן אני ממליץ להמשיך עם הפרויקט הזה. 

צריך לעשות התאמות מסוימות בתוכנית, בין השאר לשקול להקטין את המינון בין יחידות הדיור במחיר למשתכן לבין יחידות הדיור בשוק חופשי, וכן לשקול קביעת מחיר קרקע מקסימלי לפרויקטים בתוכנית מחיר למשתכן , אבל לדעתי חשוב ונכון להמשיך עם הפרויקט".

שמרון השתתף בפאנל "הסכמי הגג ומחירי הדיור – לאן פניהם?" והוסיף: "המספרים לא משקרים. הגדלנו את ההיצע באופן משמעותי. יש בלימת מחירים בשוק הדיור והמחירים, ריאלית, לא עלו בשנה האחרונה. מדינת ישראל היא מדינה מערבית מפותחת שצומחת באופן ריאלי במספרים שאין להם אח ורע בעולם. יש גידול טבעי ונדרשות כ-55 אלף יחידות דיור בשנה כדי לענות על הצורך".

[quote]

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות שהשתתף גם הוא בפאנל, התייחס לבעיות שאיתן מתמודדות הרשויות ואמר: "אני צופה שמחירי הדיור, למרות הסכמי הגג ומחיר למשתכן – יעלו. הסכמי הגג אינם עונים על הצרכים של הרשויות עקב חסרונותיהם - תקצוב תשתיות העל, תקצוב מוסדות ציבור ועוד. משרד הבינוי והשיכון לא רוצה שהמחירים ירדו, כי יש פחות הכנסה ליזמים ופחות אטרקטיביות בקולות הקוראים שהוא מפרסם. הצענו שהמדינה תשפה את הרשות כדי שיהיה איזון כלכלי אבל המדינה לא מוציאה כסף מהכיס על הסכמי הגג.

מימוש הבנייה למגורים מהיר יותר מזה של שטחי התעסוקה, המסחר והמשרדים, ולכן נוצר חוסר איזון משמעותי בין ארנונה שאינה מניבה לזו שמניבה, דבר שעלול להביא לקריסה של הרשויות המקומיות. על המדינה להוסיף נספח מוניציפאלי להסכם הגג שיתגמל את הרשויות על הפערים בהכנסות ארנונה". 

בני ביטון, ראש עיריית דימונה, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "במסגרת הסכמי הגג חתמתי על 30,000 יחידות דיור ויש לי 13,000 קיימות. לא פחדתי, כי הרשות הפכה לרשות איתנה, חזקה. בהתחלה ההכנסות מתעשייה היו רק 30% מהתקציב, ועכשיו הן עלו ל-65%. בערי הפיתוח הקרקע היא בעלות אפס, וצריך שגם הפיתוח יהיה בעלות אפס. ראשי רשויות בונים ולא שמים לב לתעסוקה".

מנהל רמ"י שמרון התייחס לדברים והוסיף: "יש בעיה בכלכלה המוניציפלית המעדיפה הקמת מבני תעסוקה על יחידות דיור, וזה משהו שהממשלה הקרובה תצטרך לטפל בו. בכל מקרה הפתרון אינו להפסיק לבנות יחידות דיור, ואני ממליץ לממשלה להמשיך ולחתום על הסכמי גג עם הרשויות המקומיות". 

[quote]

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ , נשאל לדעתו על מונופול מקרקעי ישראל, ואמר: " רשות מקרקעי ישראל יצרה בשנים האחרונות שינוי אדיר, והפסיקה לספסר בקרקע. כחלון החליט שכל המכרזים יוצאים במחיר קבוע מוזל, והתחרות היא על מחיר המקסימום, וזה צעד מבורך מאוד. 

מחיר למשתכן בסופו של דבר זה דיור בר השגה, ולכן אי אפשר להפוך אותו לכלי שיפתור את משבר הדיור. משבר הדיור האמיתי יהיה בעוד 20-10 שנה. ראש ממשלת ישראל צריך מיידית להקים רשות לתכנון אסטרטגי ארוך טווח. יש המון בעיות שצריך לפתור, והמדינה חייבת להתעשת ולהירתם לכך".

את הפאנל הנחה אבי עזר, מנכ"ל עיריית אריאל, והשתתפו בו גם שי רינסקי, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ושמעון מזוז, ראש המועצה מקומית מיתר. הכנס השנתי של איגוד מנכ"לי הרשויות המקומיות מתקיים באילת עד מחר, ומשתתפים בו כ-180 מנכ"לים מכלל הרשויות והמועצות המקומיות, לצד עשרה ראשי רשויות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמחיר למשתכןעדיאל שמרוןראול סרוגובני ביטוןרחמים מלולאבי עזר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...