יהודה כתב: "יכעסו שאני אומר, אבל להיות קבלן זו הפרעה נפשית"

הקבלן הוותיק יהודה כתב מדבר על קריסות של קבלנים ועל חאפרים שנכנסו לתחום שנראה זוהר רק מבחוץ; "אנחנו הבטן הרכה ואותנו תמיד אפשר לתקוף"

שיתוף הכתבה
יהודה כתב - פודקאסט לאנשי נדל"ןיהודה כתב - פודקאסט לאנשי נדל"ן

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הוא כבר דור שלישי לקבלנים שבנו את ישראל. בפודקאסט מגדל בבל הוא דיבר על הסיכונים, על הפעילות הפוליטית בענף ועל הרבה מאוד חאפרים וקבלנים ותיקים שהבלתי צפוי מכניע אותם והם קורסים. "אצלנו האי ודאות עולה על הוודאות", הוא מדגיש.

- אז למה בעצם?

"יכעסו שאני אומר את זה, אבל זו הפרעה נפשית. אני בגיל 4 ידעתי שאני רוצה להיות קבלן. אבא שלי לקח אותי להשקות יציקות בפרויקטים שהוא הקים, והבעבוע והריח שיצא משם הטריף אותי וידעתי שאני אהיה קבלן. אהבתי את זה.

"אבל אני זוכר גם את המיתון של 1966. עמדו בניינים גבוהים וחברות פשטו רגל וזה היה קטסטרופה. אח"כ בשנות -70 גם היה מיתון, ואז עוד אחד. אנחנו כמו אוקינוס בסערה. אין סטגנציה. אנחנו רוצים שוק עומד ויציב, שאתה יודע לאן אתה נכנס ואיך אתה יוצא. זה מקצוע מאוד מורכב, פאזל. אתה צריך להיות שלושת רבע עו"ד, שלושת רבע רואה חשבון, שלושת רבע אדריכל , שלושת רבע קונסטרוקטור. בכל דבר אתה צריך להבין אם אתה רוצה להיות יזם וקבלן טוב. אם אתה רוצה להיות פיננסייר זה עניין אחר, ושם נכנסו השחקנים הלא טובים ושם הם קלקלו, כמו למשל בתמ"א 38/1. בחיים הם לא בנו ולא הבינו מה זה להחליף חיווט בבניין שלם, להחליף דודים איפה שאנשים גרים.

"הבלתי צפוי הוא האויב הכי גדול שלנו. כשאמרתי שצריך לקחת 20% בלתי צפוי בתמ"א 38/1 אמרו שאני משוגע. והנה היום יש המון פרויקטים תקועים ולא מדברים על זה כי זה לא נוח".

- והשוק מתנקה כעת מאותם חאפרים? 

"הוא מתנקה, אבל כל הזמן נולדים חדשים. אנשים שחושבים שלהיות יזם זה וואו. רואים גלגול של הרבה כסף, אבל מה נשאר בסוף?".

[quote]

- במרוצת השנים התרחבתם להרבה ענפים והלכתם אפילו לארה"ב. לא כדאי להתמקד?

"בסוף הכל זה נדל"ן והרבה מאוד היבטים משיקים. זה לא תורה אחרת. בכלל, בארה"ב הרבה יותר קל לעבוד. קל לקבל היתרי בנייה, אין מס רכישה , אין היטלי השבחה . אבל מצד שני, שם כשיורדת מכה זה 80 אלף טון בראש וראינו את זה ב-2008. ערך הנכס אצלנו בישראל לעולם לא ירד כמו בארה"ב ואני אומר כבר שנים שהמחירים פה רק יעלו. אין פה קרקע".

- ואולי זו רק אגדה שאתם מספרים. בעשרות השנים האחרונות ראית שבונים ומתרחבים לפאתי הערים, שבונים לגובה, אולי לא חסר אדמות והיצע כמו שאתם אומרים?.

"ובכל זאת, יש היום 90 מיליון מטרים לתעסוקה במרכז הארץ, אבל רק 15 מיליון נוצלו. זאת אומרת שערים מסוימות סימנו שטח סגול לתעסוקה ומשרדים, כדי לחסום בנייה. חבל על השטחים הללו. זה פונקציה של ארנונה, כי ראש העיר רוצה ארנונה גבוהה. אצלנו בארץ אני משלם 100 שקל למ"ר באזור כנות, ומקבל אולי צפרדע לפינוי אשפה פעם בחודש ותאורת רחוב. זו אנומליה. אצלנו לא יודעים לעשות חישוב מסלול מחדש. כמו שצריך לגרוס ולכתוב מחדש את חוק התכנון והבנייה , אבל אין לנו אומץ לעשות דברים רציניים וחריש עמוק".

- בסוף בסוף, כששר האוצר או שר השיכון מחפשים אשמים למצב, תמיד הם חוזרים אליכם.

"אנחנו הבטן הרכה ואותנו תמיד אפשר לתקוף. מה הוא יתקוף את המדינה, שהיא לוקחת מיסים של 60%? או שיתקוף את רשות מקרקעי ישראל , שצריכה להביא הכנסות למדינה? או את ערן יעקב, מנהל רשות המסים, שמודדים אותו כמה כסף הוא גבה? תמיד הקבלן הוא זה שנוסע במכונית יוקרה, אבל הסיכון שאנחנו לוקחים הוא אדיר. בדרך ויש טרגדיות והן מאוד קשות, ולא בגלל טעות כלכלית של הקבלנים. אנשים באו לתמ"א ברמת גן וחשבו שזה יקח שנה שנתיים, ואז זה לקח 5-6 שנים, ועכשיו אתה בכלל לא יודע אם זה ימשיך".

- אתה מקבל טלפונים של קבלנים בצרות, שמבקשים עזרה? 

"לצערי כן. זה מדיר שינה מעיני. בנשיאות הקרובה אני אעמוד על זה שנקים מעין מוטב סודי שיטפל בקבלנים שנכנסים לקשיים. שיוכלו להתייעץ בלי רעש גדול. כשאתה נכנס לסחרור, זה מדרון ממש חד. אם לא נקים כזה מוסד אנחנו חוטאים. איזה חברותא זו? צריך לתת את התרופה לפני המחלה הקשה. היה צריך לעשות את זה מזמן".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזיהודה כתבמגדל בבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...