חשיפה: הקבלן זכה וגרף עמלה, קבלן-המשנה הלא-חוקי קרס והסתבך

המקרה של חברות שומרוני ושפע טוב חושף בפומבי תופעה מגונה ופסולה: חברות זוכות במכרזים ומעבירות את העבודה תוך גזירת קופון לקבלני משנה לא מורשים

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

זו תופעה מגונה, בלתי חוקית אך גם שכיחה יחסית במכרזי ענף הבניין והתשתית: קבלן בעל הסיווג הנכון זוכה במכרז, אך מעביר את הביצוע לקבלן אחר, שאין לו את הסיווג המתאים ואסור לו לבנות. כל זה, מבלי לדווח כיאות למזמין העבודה. הקבלן הזוכה גוזר קופון, הקבלן הלא כשיר עלול להיקלע להפסדים, והמיזם יתקע. עסקים אלו נעשים בדרך כלל מתחת לשולחן. היום אנחנו חושפים מקרה כזה, עם השמות, הפרויקטים, הסכומים והשיטה. 

חברת שומרוני, בשליטת יוסף ואלי שומרוני היושבת באזור התעשיה חולון, היא קבלן בעל סיווג גבוה ובלתי מוגבל. בשנים האחרונות ניגשה החברה וזכתה במכרזים בכ-190 מיליון שקל. 

החברה זכתה בארבעה מכרזים של חברת מוריה (בבעלות עיריית ירושלים) בכ-150 מיליון שקל, כולל סלילת כביש אורה-משואה בכ-74 מיליון שקל, הקמת ספורטק בעמק הארזים ב-44 מיליון שקל; ואיצטדיון בגבעת רם ב-17 מיליון שקל. בנוסף, החברה זכתה בשני מכרזים של משרד הבינוי והשיכון בכ-12 מיליון שקל ובמכרז של החברה הכלכלית מודיעין בכ-22  מיליון שקל. הרווח הצפוי הוא 6.7 מיליון שקל, כלומר כ-3.5%, שיעור רווח  מקובל בעבודות קבלניות.  

ואולם, חברת שומרוני לא בנתה ולא עשתה דבר מזה. בפועל החברה העבירה את כל המיזמים האלה לחברת "שפע טוב", בבעלות האחים נאסר וקמיל חליל מבית חנינא. זהו דבר פסול. בחוזה עם משרד הבינוי והשיכון לגבי בנייה באפרתה, לדוגמא, הצהירה חברת שומרוני שהיא "מתחייבת לא למסור לקבלן משנה עבודה כלשהי, אלא אם הוא רשום בהתאם להוראות החוק", כלומר הוא בעל הסיווג הקבלני המתאים. ואולם, בבדיקה התברר של"שפע טוב" סיווג נמוך, ומותר לה לעשות עבודות קבלניות של עד 4.3 מיליון שקל. העברת העבודות ל"שפע טוב" נעשתה בניגוד לחוזה.

[quote]

ברור לכאורה מה אירע: "שפע טוב" לא יכלה לגשת למכרזים כי הסיווג שלה נמוך מדי. היא הציבה ב"פרונט" שלה את חברת שומרוני. זו ניאותה לתת את "הסיוע הדרוש" ל"שפע טוב", בתמורה לעמלה מכובדת. בחוזים נקבע, ש"שפע טוב" תתן לשומרוני עמלה בגובה 8% מהיקף העבודה. תחילה דובר על עמלה של 7% בלבד, אך במשך הזמן היא עלתה והגיעה בחוזה מסוים אף ל-9.5%. 

עמלה  זו כפולה ויותר מהרווח הקבלני המוערך כאמור ב-3.5% מפרויקטים מסוג זה. התוצאה: שומרוני גורפת רווחים של מיליוני שקלים, ואילו "שפע טוב"  עובדת בהפסד ונקלעה לקשיים. ב-24 באפריל מינה בית המשפט המחוזי בירושלים כונס נכסים זמני לחברה. לאחר שבוע מינה לה גם מפרק זמני.  הבדיקה שערך הכונס, עו"ד גיל הירשמן, בשבועות האחרונים והסתיימה בשבוע שעבר, היא שגילתה זה עתה את הפרשה ואת התרגיל.

מצד שני, גם ברור לכאורה מדוע לא בנתה שומרוני בעצמה. עדיף לשבת בחיבוק ידיים, לא לבנות ולא להסתכן, לגזור קופון ולקבל עמלה של 8% ולעתים יותר, כפולה  ויותר מהרווח הקבלני הפוטנציאלי. לדברי חברת שומרוני, ככתוב בחוזים בין הצדדים, היא היתה רק "צינור להעברת הכספים", כאשר הצינור מרוויח יפה.

אחד המקרים הבולטים אירע במיזם בביתר עלית, שהוזמן על ידי משרד הבינוי והשיכון : שומרוני הגישה הצעה למכרז תוך מתן הנחה של כ-21% מהמחירים  המפורטים בכתב הכמויות. היא זכתה, והעבירה את הביצוע ל"שפע טוב", בהנחה האמורה של 21%, ועוד עמלה של 8%. בנוסף, קובע החוזה בין הצדדים כי אם "שפע טוב" תקבל – כמקובל במקרים רבים – תשלום  נוסף ממשרד השיכון על עבודות נוספות, היא תעביר לשומרוני עמלה גבוהה עוד יותר, 12%, דבר ה"מבטיח" שהפסדיה ילכו ויגדלו ככל שהיקף העבודה בפועל יגדל. 

לדברי הכונס, מצאה שומרוני שיטה נוספת "לחלוב" את "שפע טוב" ולהגדיל את רווחיה (של  שומרוני): שומרוני השיגה ל"שפע טוב" ערבויות בנקאיות, וגבתה עליהן ריבית של 3% לחודש (!),בריבית דרבית, שהם 40% לשנה. הבנקים, לשם השוואה, גובים עמלה של 1% לשנה על ערבות בנקאית .

כונס הנכסים  דורש להעביר ל"שפע טוב" מיליוני שקלים, שישמשו לכיסוי חלקי של חובות החברה. בית המשפט ידון ויכריע.

יש להניח שחברת שומרוני תגיב על הטענות בבוא העת בבית המשפט. בינתיים נציין, כי ב-13 במאי שומרוני שלחה מכתב לכונס הנכסים שבו היא דוחה את כל הטענות נגדה ואומרת כי פעלה כדין ועל פי החוזים. עוד היא אומרת כי "שפע טוב" היא שהפרה את החוזים מולה.
 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ירושליםביתר עיליתכונס נכסיםחברת שומרוניחברת מוריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...