משרד המשפטים בוחן לבטל את רשיונות התיווך והסנקציות המשמעתיות

המשמעות: כל אזרח יוכל להיות מתווך, למעט הגבלות מסוימות • נבחן להעביר את האחריות לענף ממשרד המשפטים לרשות הגנת הצרכן • המתווכים: "הממשלה מחסלת את הענף"

שיתוף הכתבה
משרד המשפטים בוחן לבטל את רשיונות התיווך והסנקציות המשמעתיותמשרד המשפטים בוחן לבטל את רשיונות התיווך והסנקציות המשמעתיות

משרד המשפטים בוחן לבטל את רישיון התיווך, במסגרת אסדרת המקצוע וטיוב הרגולציה שמבצע המשרד ברשם המתווכים הכפוף לו. 

ממכתב ששלח משרד המשפטים ללשכת המתווכים עולה, כי המשרד בוחן לבטל לחלוטין את האסדרה הממשלתית הקבועה בחוק המתווכים במקרקעין מ-1996, ובכלל זה את דרישת מבחני התיווך, מתן רישיונות תיווך למתווכים, ומנגנון הדין המשמעתי. 

נבחן להעביר את האחריות על ענף התיווך מרשם המתווכים במשרד המשפטים לרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה. 

המשמעות: כל אזרח בישראל יוכל להיות מתווך (בכפוף להגבלות מסוימות שיפורטו בהמשך), ונגד מתווכים סוררים לא יופעלו סנקציות משמעתיות.

בהמלצה של אגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים ישנן כאמור הגבלות לביטול האסדרה הממשלתית: יוחרגו מהמהלך מתווכים המבצעים פעולות פיננסיות (שכספי עסקת המכר עוברים דרכם), והם עדיין יידרשו לרישיון, למבחנים ויהיו נתונים לדין המשמעתי. בקרב מתווכים כאלה תהיה אסדרה ספציפית בהתאם לדרישת ארגון ה-FATF הבינלאומי שאמון על קידום המדיניות העולמית בנושא מאבק בהלבנת הון ובכספי טרור.

אגף המדיניות והאסטרטגיה במשרד המשפטים טוען במכתב כי העברת האחריות של המתווכים למשרד הכלכלה נעשית "כדי לייצר מענה הוליסטי, שלם ומקיף יותר על ידי גורם מומחה בתחום הגנת הצרכן".הרשות להגנת הצרכן, נטען במכתב, עוסקת כבר כיום בסוגיות בעולם התיווך ולכן במשרד המשפטים סברו כי זה מתבקש להעביר אליהם את כל האחריות לענף התיווך.

במכתב מצוין גם כי בכוונת אגף המדיניות והאסטרטגיה להמליץ על מספר תיקונים נקודתיים בהמלצה, ובינהם "דרישה להסכמה בכתב של שני הצדדים לעסקת המכר לייצוג ע"י אותו מתווך, ייאסר פרסום נכס ע"י מתווך ללא היתר מבעל הנכס, תיבדק זהותו של בעל הנכס טרם חתימה על הסכם תיווך, וינתן מענה לקושי של מתווכים בעסקאות נדל"ן עסקי".

ראוי לציין כי המכתב, שעליו חתומה גליה שגיא רוטשטיין, מנהלת תחום מדיניות רגולציה באגף תכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים, מהווה המלצה מקצועית מסתמנת של האגף שדורשת את אישור שר המשפטים. ההמלצה שגובשה כבר בחודש שעבר עדיין לא הועברה לשר, ובתקופה זו לקראת בחירות, שרק אתמול מונה שר משפטים זמני (אמיר אוחנה, ליכוד), סביר שמהלך כזה לא יקרה כל-כך מהר.

בלשכת מתווכי הנדל"ן בישראל ממש לא אהבו את המהלך שבוחן משרד המשפטים, והביעו תרעומת קשה בטענה כי "ממשלת ישראל מחסלת את מקצוע התיווך". באתר של הלשכה נכתב, כי "מקצוע התיווך בסכנה חמורה ! ההמלצות של משרד המשפטים מסכנות את ענף הנדל”ן כולו, הן יפגעו בציבור של עשרות אלפי משפחות, וביכולת ההתפרנסות של כל אחד ואחת מאיתנו. ההמלצות יפגעו בעתיד מקצוע התיווך במדינת ישראל, יהרסו את תדמית מקצוע התיווך בישראל, בביטחון ובאמון הציבור בעבודה עם מתווכים. המלצות אלו יכניסו גורמים לא מקצועיים לעולם התיווך ורמת השירות לציבור הרחב תיפגע קשות. חמור מכך, פתיחת שערי מקצוע התיווך לכל דכפין תוביל לפגיעה במתווכים מקצועיים רבים אשר עברו רישוי ואסדרה, תוביל לזילות המקצוע ולפגיעה בשירות לציבור הרחב ובעסקאות נדל”ן במשק כולו", לדבריהם.

מנגד, מנכ"ל רי/מקס ישראל ברנרד רסקין דווקא משבח את המהלך וטוען כי "משרד המשפטים ראוי לכל הערכה על כך שכרגולטור הוא מוותר על סמכויות ומפשט הליכים במדינה שהיא עמוסה ברגולציה. המשרד הגיע למסקנה נחרצת כי רישיון התיווך לא מעיד על מקצועיות, אתיקה או שירות ברמה טובה לציבור בישראל, והיתרון היחיד שלו הוא הגנה על גילדה סגורה של המתווכים שדואגת רק לעצמה ולא רוצה שיצטרפו מתווכים חדשים שיגדילו את התחרות, דבר שישרת את הצרכן. 

"מתן שירותי תיווך ללא רישיון לעולם לא נאכף, לעומת זאת החוק החדש והקפדני של משרד המשפטים, שבא להגן על הצרכן ולשמור על מקצועיות המתווך, מביא לכך שמתווכים יעבדו בצורה הוגנת מול הלקוח, תוך פיקוח ושמירה על החוק ואימוץ המודל המתקדם הקיים במדינות מערב אירופה, בהן קיים מנגנון פיקוח והגנה על המתווכים שבודק את הדברים החשובים לציבור: האתיקה, המקצועיות והשירות של המתווכים. יוזמה זו תביא לשירותי תיווך מקצועיים ואמינים יותר", לדברי רסקין.

צפו בסרטון: האם שוק התיווך העולמי לקראת מהפכה? | חדשנות בנדל"ן עם מיכאל אסף

 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד המשפטיםעסקאות נדל"ןחוק המתווכיםלשכת המתווכיםישראל ברנרדמיכאל אסף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...