פרשת קרטל הקבלנים: 3 חודשי עבודות שירות לניסים בובליל

בובליל ושלושה בכירים אחרים בהתאחדות הקבלנים הורשעו ביצירת קרטל סביב מכרזים למיגון עוטף עזה ב-2008 • קבלנים בעלי חברות קבלניות הורשעו בהסדרים כובלים

שיתוף הכתבה
ניסים בובליל ניסים בובליל

סופית: נשיא התאחדות הקבלנים (כיום התאחדות בוני הארץ ) לשעבר ניסים בובליל ירצה שלושה חודשי מאסר בפועל שיומרו לעבודות שירות וישלם קנס בהיקף 60 אלף שקל, בגין חלקו בפרשת קרטל הקבלנים – כך קבע היום (א') בית המשפט המחוזי בירושלים, שקיבל את הסדר הטיעון שאליו הגיעה רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) עם בובליל בסוף מרץ השנה. 

בוביל הורשע בספטמבר 2018 יחד עם שלושה בכירים אחרים דאז בהתאחדות הקבלנים - המנכ"ל דאז יוסי גורדון; סגן הנשיא ויו"ר אגף בנייה חוזית דאז אשר גרין; סמנכ"ל ההתאחדות ומנהל אגף תשתיות ובנייה חוזית דאז דוד שחף. 

יחד עם בכירי ההתאחדות הורשעו גם 13 קבלנים וחברות קבלניות בגין עריכת הסדרים כובלים, על כך שכולם הסכימו ל"המלצה" של ההתאחדות לא להתמודד במכרז להקמת הממ"דים בישובי עוטף עזה שפורסם ע"י משרד השיכון בשנת 2008. הקבלנים (והחברות שלהם) הם יואב קן תור, רועי נגרי, אברהם יקואל, יוסף קנר, אופיר אשר, יוסף נוימן, הרצל אברהמי, אליהו קולן, אלישי נחום, יוסף שמרוני, סימון אוזן, זאב מרק ועיסם סלטי. 

תחילת הפרשה היא בשנת 2008, אז לפי כתב האישום של רשות התחרות, בובליל ושאר בכירי ההתאחדות המליצו לקבלנים לא להתמודד כולם ביחד במכרזים של המדינה שבהם לא ניתן פיצוי לעלייה במחירי תשומות הבנייה – וזאת כדי לגרום למדינה לשנות את תנאי המכרזים. בובליל וההתאחדות פירסמו את ההמלצה בתקשורת וכן העבירו מכתב מנכ"ל לחברי ההתאחדות ובאתר האינטרנט של הארגון. 

המכרז המדובר פורסם במרץ 2018, חודש אחרי החלטת ממשלה למגן שבעה מתחמים ביישובי עוטף עזה. המדינה הודיעה כי נבחרו הקבלנים שיבצעו את העבודה אבל בפועל התברר כי הם לא הגישו כלל הצעות במכרז. כמה ימים לפני המכרז בובליל וגורדון קראו לקבלנים "לשקול ולבחון היטב השתתפות במכרזים ממשלתיים בהם אין פיצוי נאות על ההתייקרויות במחירי התשומות, דבר העלול לגרום לחברות נזקים כספיים כבדים, ולעתים בלתי הפיכים". הדרישה היתה לפיצוי על זינוק במחירי הברזל באותה תקופה.

ואכן, הקבלנים חתמו על שני מסמכים משותפים – אחד הוא מסמך הסכמות שהוצג בפני בית המשפט והשני שנשלח אז למשרד השיכון – לפיהם הם לא יתמודדו בשלב ב' של המכרז אם לא ישונו התנאים בו.

בובליל ושאר בכירי ההתאחדות הכחישו את האישומים של הסדרים כובלים בטענה שהמהלכים שלהם היו גלויים ומלווים בייעוץ משפטי, וכי לא חשבו שמדובר בעבירה על החוק. השופט משה יועד הכהן שהרשיע את הנאשמים בספטמבר 2018 כתב בפס"ד כי "קו פעולה שענייננו אי-הגשת הצעות למכרזים בשל תנאיהם הכלכליים, הינו בעל פוטנציאל מובהק וברור לפגוע בתחרות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי ירושליםיעז יזמות ובניה(אברהם יקואל (קולייוסי גורדוןהתאחדות בוני הארץניסים בובלילאשר גרין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...