העליון נגד: מגורי סטודנטים יכולים להיחשב אינטרס ציבורי

בית המשפט העליון דחה עתירת שכנים נגד אישור תוכנית להקמת מגדל בן 16 קומות ברח' טאגור בשכונת רמת אביב, תוך התחייבות להפעלת מעונות שיכללו 200 מיטות לפחות

שיתוף הכתבה
העליון נגד שכנים ברמת אביבהעליון נגד שכנים ברמת אביב

בית המשפט העליון קבע השבוע כי מוסדות תכנון יכולים לראות במיזם פרטי של מגורי סטודנטים אינטרס ציבורי, המצדיק חריגה מתוכנית כוללנית.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה ליזמים פרטיים – חברת השתתפויות בנכסים וחברת אס ג'י ג'י טגן – להקים מבנה מגורים בן 16 קומות ברחוב טאגור בשכונת רמת אביב בתל אביב (מתחם בית מילמן) בחריגה מתוכנית המתאר העירונית, זאת כנגד שיפוץ ושיקום המבנה הקיים בשטח והוספת קומה נוספת, ותוך התחייבות כי המבנה ימשיך לשמש בייעודו הסטטוטורי למגורי סטודנטים בהיקף של לפחות 200 מיטות. הוועדה המחוזית דחתה את טענות המתנגדים, תושבי האזור, שטענו כי אין לראות בחיוב בהפעלת מעונות סטודנטים על בסיס מסחרי מטלה ציבורית המצדיקה את אישור התוכנית בכללותה, לרבות זכויות הבנייה למגורים שהוספו בה (בחריגה מהתוכנית הכוללנית תא/5000 ).

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, שאליה הוגש ערר על החלטת הוועדה המחוזית, דחתה גם היא את הערר, תוך שהיא מציינת את החשיבות שיש לתוספת מעונות סטודנטים גם על בסיס מסחרי.

[quote]

עתירה מנהלית שהגישו המתנגדים לתוכנית נדחתה גם היא, וזאת גם מהטעם שלא נפל פגם מהותי או חוסר סבירות בהפעלת שיקול הדעת, המצדיק את התערבות בית המשפט המנהלי בשיקול הדעת של מוסדות התכנון.

המתנגדים ערערו לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המנהלי, שדחה גם הוא את הערעור, תוך שהוא מאמץ את נימוקי בית המשפט המנהלי. בית המשפט העליון מצא לנכון להוסיף כי "למעלה מן הצורך נאמר כי איננו רואים להתערב בשיקולי הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, שסברו כי יש אינטרס ציבורי של ממש בהעמדת מגורי סטודנטים בהיקף של 200 מיטות. אכן, המדובר במיזם פרטי, אך חזקה על הרשויות כי סברו שאינטרס ציבורי זה חשוב דיו על מנת לאשר לבעלים חריגה של ממש מהתכנית הכוללנית".

לדברי עו"ד עפר טויסטר, שליווה את יזמי התוכנית בהליך התכנוני (וייצג אותם בבית המשפט יחד עם עו"ד עידן בן-עמי ממשרדו וע"י עו"ד רנאטו יאראק ודנה יאראק-זהרוביץ ממשרד מ. פירון ושות'), "החלטה זו מהווה נדבך נוסף בהחלטת מוסדות התכנון ובתי המשפט להכיר בכך שיש מקום להסתייע בשוק הפרטי לצורך מתן מענה לצרכים ציבוריים. כך היה למשל בעניין גני הילדים, אשר מוסדות התכנון הכירו בצורך בהקמתם גם מקום בו מדובר בקרקע וביוזמה פרטית, וכך עכשיו לגבי מעונות סטודנטים, כאשר הן מוסדות התכנון (הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה תל אביב והמועצה הארצית) והן בתי המשפט (ביהמ"ש לעניינים מנהליים ובית המשפט העליון) הבהירו כי גם מעונות סטודנטים פרטיים יכולים להיות מוכרים כצורך ציבורי".

עע"מ 2484/18 נציגות הבתים המשותפים ברחוב פסטרנק 1,3,5 וברחוב 2,4,6,8 בתל אביב ואח' נ' הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז ת"א ורשות מקרקעי ישראל, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א, אס ג'י ג'י טגן 2012, השתתפויות בנכסים בישראל. ניתן ביום 1.4.19 בבית המשפט העליון. השופטים: י' עמית, ד' מינץ, א' שטיין.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלבית המשפט העליוןעו"ד עפר טויסטרועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובנייהמוסדות התכנוןהוועדה המחוזית לתכנון בנייה תל אביבמעונות סטודנטיםאס גי' גי' טגן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...