"כשראש עיר יסגור את מרכז העיר לרכבים - זה אש בשדה קוצים"

מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה מדברת על השינוי ("יותר ממאה אלף יח"ד ירוקות בתוכניות"),אבל גם מודה שתכנון ירוק וסביבתי לא מעניין את הפוליטיקאים שלנו 

שיתוף הכתבה
הילה בייניש - פודקאסט לאנשי הנדל"ןהילה בייניש - פודקאסט לאנשי הנדל"ן

הבנייה הירוקה, אם להודות על האמת, לא ממש מעניינת את הישראלים. עם כל הכבוד להתחממות הגלובלית ולהמסת הקרחונים, יש לנו כרגע צרות דחופות ובוערות יותר, גם כשזה נוגע לתחום הבנייה והדיור. בפודקאסט "מגדל בבל" דירבנו עם הילה בייניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה, שמנסה בכל כוחה לשכנע – יזמים, פוליטיקאים ואזרחים – עד כמה הנושא חשוב לחיים שלנו כאן.

"אני רוצה להוריד את הסביבה לחיים עצמם. לילדים שלך, שיקבלו בית בריא יותר, עם יותר אור ויותר אוויר טבעי. לצערי הרב הנושא הזה לא עניין את הדרג הפוליטי. בסופו של דבר שר האוצר אומר רק דיור דיור דיור, למרות פניות שלנו שהוכיחו שבנייה ירוקה תוזיל את עלות המחייה של כל משפחה ושאי אפשר להסתכל רק על נושא מחיר הדירה. משרד האוצר לא הבין את זה. אבל עכשיו הגיע ראש מטה דיור חדש, זאב ביילסקי, והוא כן מבין את זה. השאלה אם הוא יצליח להשפיע על הדרג הפוליטי. איפשהו הדברים נתקעים והדרג הפוליטי הוא המפתח".

- היזמים והציבור לא ממש מתלהבים. אנחנו לא משכנעים זה באמת ירוק ולא 'גרין ווש'.

"ענף הבנייה לצערנו, ולא רק בישראל, הוא ענף שמרני. היום חד משמעית אנחנו יודעים שבבניינים ירוקים, גם לפי התקן הישן והפחות קשוח, דירות צורכות 20% פחות אנרגיה. פחות אור, פחות מיזוג אוויר וכו'. זה אומר שכבר לא מדובר בגרין ווש, ואפשר להגיע גם להפחתה של 30%-40% בצריכת האנרגיה".

- הבעיה שהחיסכון הוא בשוטף, ואנחנו מוטרדים מההוצאה הגבוהה בקנייה.

"זה היה השיח בשנים הראשונות. לפני 5-6 שנים לקבלן זה עלה יותר 2%-3% יותר לכל דירה, אבל היום מדברים על עלות של 5,000 שקל בלבד לכל דירה לדירוג של כוכב אחד - ואתה מקבל 20% חיסכון. יש פה ערך לצרכן ולמדינה".

- אז למה אנחנו לא משתכנעים?

"יש כבר מאות בניינים ירוקים, מעל 400 שהוסמכו ועובדים ומעל אלף בבנייה. הנתון המעניין ביותר הוא שבבדיקה בכל התב"עות (תוכנית בניין עיר) ב-25 רשויות מקומיות, יש מעל 100 אלף יחידות דיור ירוקות שאושרו בין 2014 ועד 2017. הבנייה הירוקה נכנסה בצורה משמעותית לתוכניות שאו-טו-טו יתחילו לבנות אותן. זה מראה על שיפור, הבנה ותפיסה שזה חשוב וזה אפשרי".

[quote]

- הבעיה היא שמוקמים פה בניינים ירוקים בשכונות הכי לא ירוקות.

"נכון. בגלל זה בשנים האחרונות פיתחנו תפיסה של 'שכונה 360' ביחד עם משרד השיכון. 46 סעיפים של תכנון הוליסטי – רשת הליכה, קירבה לתחבורה ציבורית, עירוב שימושים , צל ועוד ערכים נוספים. המטורה היא של-80% מהשימושים אפשר ללכת ברגל, עד 400 מטר, שזה המרחק שיגרום לאנשים לא להיכנס לאוטו בשביל להגיע לסופר, טיפת חלב וכדומה. בכל השיח שאנחנו מובילים אנחנו אומרים שהבניין הירוק זה חשוב, אבל ההסתכלות הרבה יותר רחבה".    

"אני אומרת לקבלנים וליזמים שהשיח היום הוא איך ליצור את הלובי הכי יפה, את המרפסת יותר גדולה, את המטבח בפירמה כזו או אחרת, אבל השיח ב-2019 צריך לעסוק לא בשטיח או בשנדליר, אלא במהות. הקבלנים יוצרים מציאות בשטח, יש להם אחריות ליצור בצורה הטובה והנכונה ביותר. שיבואו לשמוע ולראות גם מה קורה בעולם. העיר רוטרדם היתה מושתתת על רכבים פרטיים והיא היום מבוססת רק תחבורה ציבורית ואופניים. ראש העיר הראשון בישראל שיסגור את מרכז העיר לכלי רכב פרטיים, זה יהיה כמו אש בשדה קוצים. אנחנו יודעים שזה עושה טוב לאנשים, לעסקים, לתיירים ולמקום, ורק צריך אומץ וחזון".

- בנתיים יש הרבה תסכולים?

"אחד התסכולים הגדולים זה שמאשרים הקמת ישובים חדשים. מאוד מתסכל שבמקום לחזק את ערד, בונים לידה עיר חדשה. מתסכל שיש שכונות חדשות שאינן צמודות דופן, שאתה יודע שתושבים שיבואו לחיות שם יהיו מנותקים מהכל, ויהיו חייבים 2 רכבים. מתסכל לראות שכולם עוברים לראש העין ואתה יודע שהם יהיו כל יום שעתיים בפקקים. אבל אתה חייב לקום כל יום עם מעל 150% אופטימיות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את   אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מגדל בבלהילה ביינישהמועצה לבנייה ירוקהשכונות ירוקות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...