השלטון המקומי לשר הפנים: "יש לצמצם את סמכויות הוותמ"ל, התכנון בה דורסני ומחפש קיצורי דרך"

פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי פנו במכתב לשר הפנים ויצאו נגד תיקון חוק הוותמ"ל שקובע כי הוותמ"ל תהפוך לקבועה ותקבל יותר סמכויות: "יש לעשות שימוש בכלי הוותמ"ל באופן זמני בלבד, וכל עוד הוא מצדיק את עצמו, ורק במקום בו קיים כשל של ממש בתכנון במסלול הרגיל". עוד טענו: "ההחלטה לקדם חוק כה משמעותי בלי שיח עם השלטון המקומי, הוא הדרה מכוונת שלו מליבון הסוגיה"

שיתוף הכתבה
חיים ביבס, נתן אלנתן, רון חולדאי (יוסי אלטרמן, גיל מגלד, אביגיל מתתוב, גיא יחיאלי)חיים ביבס, נתן אלנתן, רון חולדאי (יוסי אלטרמן, גיל מגלד, אביגיל מתתוב, גיא יחיאלי)

פורום ה-15 בראשות ראש עיריית ת"א רון חולדאי, ומרכז השלטון המקומי, יוצאים נגד הכוונה להפוך את הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) לקבועה, וטוענים במכתב שכתבו לשר הפנים משה ארבל כי יש דווקא לצמצמם מאוד את סמכויות הוותמ"ל, וכי עיתוי קידום המהלך מיועד להדיר במכוון את השלטון המקומי. תיקון חוק הוותמ"ל, שפורסם בחודש שעבר להערות הציבור, קובע כי הוותמ"ל תהפוך לקבועה, במקום מכוח הוראת שעה, ותקבל יותר סמכויות.

"אנו רואים בחומרה רבה את ההחלטה לקדם ולאשר בממשלה מהלך כל כך משמעותי, בעל השלכה ישירה על השלטון המקומי, במועד כזה – קרי בתקופת חירום לאומית ובתקופת בחירות ברשויות המקומיות, כל זאת ללא קיום דיון/שיח מקדים עם השלטון המקומי", כתבו פורום ה-15 והשלטון המקומי במכתב. "אין לנו אלא לראות בכך שתזכיר החוק פורסם להערות הציבור ימים ספורים לאחר שנדון במועצה הארצית, במסגרת ישיבה שלא מן המניין, עליה פורסם בהתראה קצרה, שהתקיימה ביום שלמחרת הבחירות לרשויות המקומיות, כהדרה מכוונת של השלטון המקומי מליבון הסוגיה. 

"עמדת השלטון המקומי הייתה כי יש לעשות שימוש בכלי הוותמ"ל באופן זמני בלבד וכל עוד הוא מצדיק את עצמו, במשורה שבמשורה, בתחומים ובאזורים מסוימים, ורק במקום בו קיים כשל של ממש בתכנון במסלול הרגיל. זאת משום שהתכנון בוותמ"ל הוא דורסני ומחפש 'קיצורי דרך' על חשבון הליך תכנוני סדור ושיטתי.

"תחת מעטה של 'משבר הדיור' מבקשת הצעת החוק למסד הליך זה כהליך קבע, וזאת על אף שהניסיון העולה מהשנים בהן פעלה הוותמ"ל, מעלה, כי אין צורך בהמשך פעילות הוותמ"ל בהיקפים ובפרישת הסמכויות הנוכחיים, הן משום שמזה שנים ואף כיום, כלל לא קיים מחסור במלאי תכנוני, ודאי בראייה ארצית, והן משום שנמצא כי השימוש במסלול הוותמ"ל אינו אפקטיבי באותה מידה בכל סוגי התכניות, אלא יש לו יתרון בהתמודדות עם אתגרים ספציפיים, בדגש על יישובי מיעוטים ובמקרים מסוימים". 

"לקבל גרסה מצומצמת מאוד של החוק" 

"מצאנו כי במצב הנוכחי, אין מקום בהמשך פעילותה של הוותמ"ל בתחומי הפעילות הרבים שבהם הוסמכה עד כה (אם בכלל היה בהם צורך מלכתחילה), ויש לצמצם עד מאוד את סמכויותיה ולבחון מחדש את הרכבה, בהוראות שעה שיוארכו מעת לעת, ככל שיימצא בכך המשך הצורך (כיום נציגות השלטון המקומי בוותמ"ל עומדת על 25% בלבד)". 

לסיכום הם קוראים לממשלה "לקבל גרסה מצומצמת ביותר של החוק, באופן שתיקבע הוראת שעה נוספת, במסגרתה יתאפשר לוותמ"ל להתמקד בתחומי הפעילות שיש צורך מהותי בקידומם ואשר נוגעים ישירות לתחום התמחותה של הועדה, קרי התחדשות עירונית במקום בו קיימת לכך הסכמה של הרשות המקומית וכן תכנון ביישובי מיעוטים, תוך תיקון הליקויים עליהם עמדנו לעיל (שינוי הרכב הועדה, הכפפת הוותמ"ל לתכניות ארציות וכו')". 

למכתב צורף נספח המתייחס לכשלים נקודתיים בעבודת הוותמ"ל, ודורש דווקא את צמצום פעילותה בטענה כי המלאי התכנוני הקיים כיום עולה בהרבה על הצרכים ועל היעדים שנקבעו מלכתחילה, ובראשם התחדשות עירונית וביישובי מיעוטים; עוד נטען כי פעמים רבות מדי הוותמ"ל משמשת בפועל לקידום תוכניות של גופים פרטיים ושל בעלי קרקע פרטיים ולא של אינטרסים לאומיים; בנוסף נטען כי הוותמ"ל ריכזה בידי השלטון המרכזי החלטות תכנוניות על חשבון השלטון המקומי, ארגוני הסביבה והציבור בכללותו.  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פורום ה-15השלטון המקומיותמ"ל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...